Beste mensen,
In februari ben ik op vakantie geweest in Chili en op terugvlucht zou ik vliegen met TAM (operated by LAN Chili) via Sao Paulo met KLM naar A'dam. De vlucht Santiago - Sau Paulo had veel vertraging en het werd duidelijk dat ik mijn connectie niet zou halen.
Ik werd overgeboekt met een vlucht LAN Chili naar Frankfurt en van daaruit zou ik met Scandinavian Airlines (SKA) naar A'dam vliegen. In Frankfurt aangekomen - met de nodige vertraging - bleek dat mijn SKA vlucht naar Stockholm vloog. Er was niemand van LAN aanwezig om mij te helpen en uiteindelijk heb ik maar zelf een ticket van Lufthansa naar A'dam gekocht voor 454 euro! Ik moest de volgende dag op mijn werk zijn en kon het me niet permitteren om 'even' naar Stockholm te vliegen.
Volgens mij heb ik recht op teruggave van dat geld. Ik heb LAN Benelux benaderd en ze verwezen me door naar LAN Chili. Daar hebben ze om alle informatie gevraagd maar nu is het weken later en ik hoor niets. Ik doe ze ongeveer elke week mailen maar krijg geen antwoord. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Bij voorbaat dank.
mvg,
Ivan
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wat zijn mijn rechten?
Re: Wat zijn mijn rechten?
beste mensen,
Ik heb deze vraag ook op ConsuWijzer.nl gesteld maar ook daar krijg ik geen antwoord. Waar zou ik deze vraag nog meer kunnent stellen?
mvg,
Ivan
Ik heb deze vraag ook op ConsuWijzer.nl gesteld maar ook daar krijg ik geen antwoord. Waar zou ik deze vraag nog meer kunnent stellen?
mvg,
Ivan
Re: Wat zijn mijn rechten?
Misschien kunt u eens advies inwinnen bij een juridisch loket of jurofoon of de vraag stellen op rechtenforum.nl.
Inhoudelijk gezien weet ik het even niet in dit geval, sorry.
Ben wel benieuwd wat het antwoord zou moeten zijn..
Inhoudelijk gezien weet ik het even niet in dit geval, sorry.
Ben wel benieuwd wat het antwoord zou moeten zijn..
Re: Wat zijn mijn rechten?
ter info. Dit is het antwoord die ik van Consuwijzer heb ontvangen:
Geachte heer Saez Scheihing,
Hartelijk dank voor uw vraag van 26 mei 2011. In uw bericht schrijft u dat u dat u op de terugvlucht van Santiago naar Sau Paulo vertraging had. Daarom hebt u uw aansluiting met uw vlucht naar Amsterdam gemist. De luchtvaartmaatschappij heeft u een andere vlucht aangeboden. U zou via Frankfurt naar Amsterdam kunnen gaan. Op de luchthaven van Frankfurt bleek dat uw aansluitende vlucht niet naar Amsterdam ging. Omdat er niemand aanwezig was van de luchtvaartmaatschappij, hebt u zelf een andere vlucht naar Amsterdam geregeld. U hebt de luchtvaartmaatschappij benaderd, maar u krijgt geen reactie op uw e-mails. Uw vraag aan ons is wat u verder kunt doen.
Helaas is onze reactie later dan gebruikelijk. Onze excuses hiervoor. Onze reactie is later omdat het op dit moment bij ConsuWijzer erg druk is met vragen en klachten.
In deze e-mail vertellen wij u wat u verder kunt doen.
Wat kunt u doen?
Krijgt u geen reactie op de e-mail naar de luchtvaartmaatschappij? Dan kunt u kijken of u de luchtvaartmaatschappij een brief kan sturen. Een brief kan soms krachtiger over komen dan een e-mail.
Met de informatie die u hebt gegeven kunnen wij niet via de e-mail bekijken wat u in de brief kunt schrijven. Het is ons niet bekend of u aanspraak kan maken op uw rechten vanuit de Europese Verordening over annulering, vertraging en overboeking van uw vlucht. Wilt u hier meer informatie over? Neem dan telefonisch contact met ons op via 088- 070 70 70.
Reageert de luchtvaartmaatschappij niet op uw e-mails of brieven? Of wijzen zij uw verzoek om terugbetalen van het geld af? Kijk dan of het zinvol kan zijn om de zaak voor te leggen aan de rechter. Hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Schakel die dan eerst in.
Hebt u nog vragen?
Belt u dan gerust met ConsuWijzer. Het telefoonnummer is 088-0707070. Als u belt, vragen we naar uw contactnummer. Dat nummer is 100153486. Op www.consuwijzer.nl staat meer informatie over uw rechten als consument. Op de website staan ook handige voorbeeldbrieven.
Ik zal maar een brief gaan schrijven maar verwacht er niets van.
mvg,
Ivan
Geachte heer Saez Scheihing,
Hartelijk dank voor uw vraag van 26 mei 2011. In uw bericht schrijft u dat u dat u op de terugvlucht van Santiago naar Sau Paulo vertraging had. Daarom hebt u uw aansluiting met uw vlucht naar Amsterdam gemist. De luchtvaartmaatschappij heeft u een andere vlucht aangeboden. U zou via Frankfurt naar Amsterdam kunnen gaan. Op de luchthaven van Frankfurt bleek dat uw aansluitende vlucht niet naar Amsterdam ging. Omdat er niemand aanwezig was van de luchtvaartmaatschappij, hebt u zelf een andere vlucht naar Amsterdam geregeld. U hebt de luchtvaartmaatschappij benaderd, maar u krijgt geen reactie op uw e-mails. Uw vraag aan ons is wat u verder kunt doen.
Helaas is onze reactie later dan gebruikelijk. Onze excuses hiervoor. Onze reactie is later omdat het op dit moment bij ConsuWijzer erg druk is met vragen en klachten.
In deze e-mail vertellen wij u wat u verder kunt doen.
Wat kunt u doen?
Krijgt u geen reactie op de e-mail naar de luchtvaartmaatschappij? Dan kunt u kijken of u de luchtvaartmaatschappij een brief kan sturen. Een brief kan soms krachtiger over komen dan een e-mail.
Met de informatie die u hebt gegeven kunnen wij niet via de e-mail bekijken wat u in de brief kunt schrijven. Het is ons niet bekend of u aanspraak kan maken op uw rechten vanuit de Europese Verordening over annulering, vertraging en overboeking van uw vlucht. Wilt u hier meer informatie over? Neem dan telefonisch contact met ons op via 088- 070 70 70.
Reageert de luchtvaartmaatschappij niet op uw e-mails of brieven? Of wijzen zij uw verzoek om terugbetalen van het geld af? Kijk dan of het zinvol kan zijn om de zaak voor te leggen aan de rechter. Hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Schakel die dan eerst in.
Hebt u nog vragen?
Belt u dan gerust met ConsuWijzer. Het telefoonnummer is 088-0707070. Als u belt, vragen we naar uw contactnummer. Dat nummer is 100153486. Op www.consuwijzer.nl staat meer informatie over uw rechten als consument. Op de website staan ook handige voorbeeldbrieven.
Ik zal maar een brief gaan schrijven maar verwacht er niets van.
mvg,
Ivan
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 07 jun 2011 22:45
Re: Wat zijn mijn rechten?
Voor zover ik weet vliegt scandinavian airlines nooit rechtstreeks vanuit frankfurt naar amsterdam maar altijd via stockholm. Dit omdat de thuishaven van de airline stockholm is en zij daarom altijd via stockholm moeten vliegen. waarschijnlijk had u in dit geval inderdaad eerst een vlucht van frankfurt naar stockholm en moet u daarna ovrstappen op de doorvlucht naar amsterdam. Bij welke organisatie had u geboekt want anders had u daar nog heen kunnen bellen om na te vragen hoe de vlucht nou voor u geboek stond, daarnaast had u dit kunnen navragen bij de incheckbalie waar u diende in te checken voor de vucht naar stockholm of bij een servicebalie van scandinavian airlines op de luchhaven.
Re: Wat zijn mijn rechten?
Annemieke,
Zoals ik aangaf heb die die alternatieve vlucht Santiago-Frankfurt-A'dam in Chili gekregen en daar kreeg ik te horen dat de vlucht van Frankfurt naar A'dam zou zijn. Dat het mogelijk via Stockholm zou gaan merkte ik pas in Frankfurt op.
De organisatie waar ik de tickets kocht is Tix maar ook zij konden natuurlijk niet weten dat de vlucht Staniago-Sa Paulo vertraging zou hebben. En 'even' vanuit Santiago met Tix bellen om te informeren of zij misschien wisten hoe de vlucht in elkaar zat is natuurlijk een mooi idee in de praktijk natuurlijk niet uitvoerbaar! Denk alleen aan het tijdsverschil waardoor alle Tix medewerkers al lang naar huis waren.
En ik kwam in Frankfurt met vertraging aan. Voordat ik erachter kwam vanuit welke terminal SK zou vliegen was ik toch al te laat.
Maar goed, je krijgt altijd achteraf van mensen te horen; je had dit kunnen doen, je dat kunnen doen, je had die kunnen bellen, etc.
Maar: als Lan Chili mij 'gewoon' even van tevoren goed had geinformeerd dan had ik z'n minst een bewuste/juiste keuze kunne maken. Nu ben ik gewoon genaaid. Ik kan wel een advocaat/rechter inschakelen maar dat ga ik natuurlijk niet doen: kost me teveel tijd en waarschijnlijk geld. En dat weten die luchtvaart maatschappijen.
mvg,
Ivan
Zoals ik aangaf heb die die alternatieve vlucht Santiago-Frankfurt-A'dam in Chili gekregen en daar kreeg ik te horen dat de vlucht van Frankfurt naar A'dam zou zijn. Dat het mogelijk via Stockholm zou gaan merkte ik pas in Frankfurt op.
De organisatie waar ik de tickets kocht is Tix maar ook zij konden natuurlijk niet weten dat de vlucht Staniago-Sa Paulo vertraging zou hebben. En 'even' vanuit Santiago met Tix bellen om te informeren of zij misschien wisten hoe de vlucht in elkaar zat is natuurlijk een mooi idee in de praktijk natuurlijk niet uitvoerbaar! Denk alleen aan het tijdsverschil waardoor alle Tix medewerkers al lang naar huis waren.
En ik kwam in Frankfurt met vertraging aan. Voordat ik erachter kwam vanuit welke terminal SK zou vliegen was ik toch al te laat.
Maar goed, je krijgt altijd achteraf van mensen te horen; je had dit kunnen doen, je dat kunnen doen, je had die kunnen bellen, etc.
Maar: als Lan Chili mij 'gewoon' even van tevoren goed had geinformeerd dan had ik z'n minst een bewuste/juiste keuze kunne maken. Nu ben ik gewoon genaaid. Ik kan wel een advocaat/rechter inschakelen maar dat ga ik natuurlijk niet doen: kost me teveel tijd en waarschijnlijk geld. En dat weten die luchtvaart maatschappijen.
mvg,
Ivan