LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Transavia doet iPhone in de ban

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.

Ik wil mijn iPhone in Vliegtuigmodus in een toestel van Transavia kunnen gebruiken

Ja natuurlijk!
3
27%
Ik kijk wel naar de wolken
8
73%
 
Totaal aantal stemmen: 11

Waard
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 jul 2006 14:01

Transavia doet iPhone in de ban

Ongelezen bericht door Waard »

Dat mobiele telefoons in vliegtuigen om veiligheidsredenen uitgeschakeld moeten worden is bekend. Apple heeft met de iPhone een iPod, spelcomputer en telefoon gecombineerd. Hierbij is een zogenaamde Vliegtuigmodus ontwikkeld waarbij alle onderdelen die zenden en ontvangen tegelijk worden uitgeschakeld. Als dit gebeurd is, is dit ook voor een leek (stewardess) duidelijk herkenbaar aan het vliegtuigsymbooltje op het beeldscherm. Hiermee is de iPhone feitelijk teruggebracht tot een iPhone Touch, en geen mobiele telefoon meer. In de Verenigde Staten, notabene het land van de overgevoelige regelgeving en claimcultuur, beschouwt men dit als voldoende zekerheid.

Tot mijn grote verbazing werd tijdens mijn laatste vlucht met Transavia bekend gemaakt dat mobiele telefoons ook niet in Vliegtuigmodus mogen worden gebruikt, ook niet buiten de start en landing. Geen muziek en games dus tijdens de vlucht. Ik mocht wel een koptelefoontje kopen. Gevraagd aan de leidinggevende stewardess wat de redenering was achter deze vreemde regel: "We moeten nu eenmaal één lijn trekken". Tegen zo'n dooddoener valt natuurlijk niets in te brengen.

Het vreemde is ook dat men momenteel druk bezig is zelfs GSM-gebruik mogelijk te maken binnen vliegtuigen: zie http://www.knack.be/nieuws/europa/weg-v ... 15323.html
Transavia zwemt dus tegen de stroom in, en dat is meestal weinig effectief.

En dan de grootste giller: T-Mobile, de provider van de iPhone, adverteert vrolijk op het interne videocircuit (Transavia TV) van het vliegtuig. Fijne partnership! Men verkoopt bovendien tax-free ook walkie-talkies in het vliegtuig die ongetwijfeld geen vliegtuigmodus hebben.

Hebben we dan iets te kiezen waardoor we Transavia kunnen mijden? Transavia is eigendom van KLM evenals Martinair. Te verwachten is dat men de gelederen gaat sluiten en regelgeving gelijk gaat worden. Er is dus maar één ding mogelijk: allemaal klagen bij Transavia over deze stupide regel, om te voorkomen dat dit gemeengoed gaat worden.

michaelz1981
Berichten: 224
Lid geworden op: 24 jun 2006 21:47

Re: Transavia doet iPhone in de ban

Ongelezen bericht door michaelz1981 »

Er zijn meerdere maatschappijen die geen telefoon teostellen toelaten, ook niet in vliegtuig modus. Transavia is niet de enige daarin en hebben het recht om dit ook gewoon te weigeren. Ook Amerikaanse maatschappijen willen niet dat er telefoontoestellen aan staan tijdens het vliegen. Take it or leave it.

meniles
Berichten: 158
Lid geworden op: 17 sep 2008 22:50

Re: Transavia doet iPhone in de ban

Ongelezen bericht door meniles »

Ja ik snap totaal niet waar de Waard zich druk om maakt...(zal wel iets met gasten en vertrouwen te maken hebben) Anyway de meeste airlines benadrukken tijdens hun flight safety speech dat telefoons niet gebruikt mogen worden zelfs niet in de flight modus...

Dus beetje belachelijk om dit enkel en alleen richting transavia te pushen...

Waard
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 jul 2006 14:01

Re: Transavia doet iPhone in de ban

Ongelezen bericht door Waard »

Natuurlijk bepaalt Transavia de regels, het is hun vliegtuig. Maar deze regel is net zo onzinnig als het verbieden van het meenemen van een zonnebril, er is geen enkel veiligheidsrisico.
Ik bestrijd dat dit een algemeen geldende regel is. In de USA zijn er zelfs airlines die reclame maken voor het kunnen gebruiken van de iPhone en hiermee kunnen bellen zolang het vliegtuig aan de grond staat. De reden dat ik Transavia noem is dat ik daar deze ervaring heb gehad. Kan best zijn dat andere maatschappijen dat ook doen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee en kan ik dus ook zelf niets over zeggen.

Verder een aardig citaat van een deelnemer van het forum van MacFreak.org:
Deze regel heeft weinig met Transavia te maken, maar met de EU-OPS (de Europese tegenhanger van de Amerikaanse FAA, en de vervanger van de NL-RLD), en de eventuele interpretatie door de luchtvaartmaatschappijen.
En die regelgeving is niet 100% duidelijk. Bij mijn weten is het verbod door de EU-OPS op gebruik van GSM's in flight mode weer afgeschaft; in ieder geval heeft de KLM het kortgeleden uit de hand-/veiligheids boeken gehaald.
En dan zal Trans wel volgen.


Het lijkt dus op een iets te ver doorgeschoten veiligheidsbeleid. Lijkt mij helemaal niet vreemd om Transavia te vragen dit nog eens te heroverwegen.

michaelz1981
Berichten: 224
Lid geworden op: 24 jun 2006 21:47

Re: Transavia doet iPhone in de ban

Ongelezen bericht door michaelz1981 »

Je geeft het zelf aan. In Amerika mag de iphone worden gebruikt zolang de vliegtuig op de grond staat. Jij hebt over iphone gebruiken tijdens de vlucht. Wat blijkbaar in Amerika ook nog steeds niet mag. Amerika is met veiligheid nog verder doorgedrongen dan in NL. Maar volgens mij mag je je telefoon gerust gebruiken , ook in Transavia, zolang het vliegtuig op de grond staat.

Waard
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 jul 2006 14:01

Re: Transavia doet iPhone in de ban

Ongelezen bericht door Waard »

Ik begrijp de verwarring, maar het gaat mij nadrukkelijk niet om het gebruik van de iPhone als telefoon. Ik ben graag een paar uurtjes niet bereikbaar.

Als je de iPhone in Vluchtmodus zet, zijn alle onderdelen die kunnen zenden en ontvangen uitgeschakeld. Hiermee is het qua technische specificaties precies hetzelfde apparaat geworden als een iPod Touch, die wel is toegestaan. Het enige dat er dan nog iPhone aan is, is de opdruk op de achterkant.

Je kunt deze dan nog wel gebruiken als iPod en om spelletjes op te spelen. Ik heb mij in het verleden prima kunnen vermaken met muziek en games tijdens vliegreizen. Heb ook wel eens een film meegenomen op de iPhone die ik nog wilde zien. Erg jammer dat dit nu, zonder enige technische onderbouwing, niet meer is toegestaan.

michaelz1981
Berichten: 224
Lid geworden op: 24 jun 2006 21:47

Re: Transavia doet iPhone in de ban

Ongelezen bericht door michaelz1981 »

Ik begrijp wat je bedoelt. Daarvoor is de flightmodus van de telefoon ooit uitgevonden natuurlijk. Maar het feit dat ze liever alle apparaten zoals gsm uit hebben staan is ook omdat ze nu eenmaal niet naar iemand z'n scherm kunnen gaan turen of de telefoon wel of niet op flight modus staat.

Er zijn nu altijd mensen die toch gewoon smsen of wat voor andere dingen doen, dus om die verwarring te voorkomen of een toestel wel of niet op flight mode staat, hebben ze maar besloten om geen gsm aan te laten.

Je begrijpt toch ook wel dat ze niet bij 150 mensen kunnen gaan checken of hun gsm op flight mode staat. Ik ben persoonlijk ook geen voorstander van bellen in vliegtuigen want dan ga je zo iets krijgen als bellen in de trein en daar erger al genoeg mensen zich al aan.

Ik begrijp het flight modus wel, maar het is voor de bemanning niet uitvoerbaar om dit te controleren of die telefoon ook op flight modus staat.

Waard
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 jul 2006 14:01

Re: Transavia doet iPhone in de ban

Ongelezen bericht door Waard »

Deze redenering is op z'n minst vreemd.

Van 149 mensen die een gewone GSM in hun broekzak hebben vertrouwen ze er gewoon op dat die deze daadwerkelijk hebben uitgezet. Dit gaat vast een paar keer mis omdat mensen het vergeten, maar toch vertrouwt men al jaren op het handelen van de passagier. En dan zou men die ene passagier die zijn iPhone uit zijn broekzak haalt niet vertrouwen in zijn handelen v.w.b. het uitzetten van zijn telefoon?
Dit is notabene de enige telefoon die nog controleerbaar is voor het cabinepersoneel omdat deze wel uit de broekzak komt en er duidelijk een vlegtuigsymbool op het scherm staat. Voor alle overige passagiers neemt men gewoon al jaren de gok, ze hebben nog nooit in iemand zijn broekzak gekeken (zegt ook iets over het veiligheidsrisico trouwens).

Men controleert al jaren of de riem vast zit, het tafeltje is ingeklapt en de stoel rechtop is gezet, maar men heeft nog nooit in de procedure opgenomen dat iedereen zijn GSM moet laten zien aan het cabinepersoneel om zeker te zijn dat deze uit staat. Of iedereen de batterij heeft verwijderd omdat er ook toestellen zijn die een blanco scherm hebben als ze in standby modus staan en dat dan niet controleerbaar is voor het personeel. Of dat iedereen zijn toestel voor de start inlevert omdat het voor het personeel niet controleerbaar is of een passagier deze tijdens de vlucht weer aanzet. Ik bedoel maar: het hele systeem is nu gebaseerd op vertrouwen op het handelen van de passagier. Het is vreemd om daar voor de vluchtmodus van een iPhone een uitzondering op te maken.

michaelz1981
Berichten: 224
Lid geworden op: 24 jun 2006 21:47

Re: Transavia doet iPhone in de ban

Ongelezen bericht door michaelz1981 »

Het blijkt wel weer dat je alleen voor jezelf , het hele bedrijf een uitzondering gemaakt moet worden voor de iphone. Er zijn wel meerdere soorten toestellen die doen wat een iphone ook doet en ook vlucht modus hebben. Als ze uitzondering maken voor de iphone, dat betekent dat ze ook uitzondering moeten maken voor de nokia, samsung, sony enz.

De uitgangspunt is dan ook vertrouwen idd en het makkelijkste te controleren en te verbieden als iemand dus duidelijk zit te spelen met hun iphone of andere elektrisch apparaat. Als er uitzondering gemaakt moet worden voor de iphone, dan moeten ze alle toestellen toelaten die flightmodus hebben. Je bent niet de enigste passagier op een vlucht en er zijn zeker wel meer mensen die een iphone of iets dergelijks hebben. Er zijn ook vast wel genoeg mensen die stiekem hun apparaten aan hebben staan.

Maar dit betekent niet dat ze dit moeten toelaten omdat er toevallig flight modus op het apparaat staat. In toekomst zal daar zeker verandering in komen en dat je voortaan ook mag bellen in het vliegtuig enzo. Maar op dit moment willen ze dit nog niet toelaten. Mss niet van wegen de veiligheid, maar er zijn ook genoeg mensen die gaan irriteren dat mensen uitgebreid zitten te bellen in de telefoon.

Ik snap ook niet dat je je vlucht niet zou overleven zonder je iphone. Vluchten van Transavia duren hoogstens maar 3.5 a 4 uurtjes en daar kun je vast wel iets anders verzinnen dan alleen met je iphone te spelen.

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: Transavia doet iPhone in de ban

Ongelezen bericht door rene117 »

meneer is eigen wijs lees dit maar eens





Mag ik aan boord gebruik maken van mijn mobiele telefoon?


Nee, om communicatiestoringen in de cockpit te voorkomen, moet uw mobiele telefoon tijdens de gehele vlucht compleet uitgeschakeld zijn.


dit staat in de voorwaarden van zowel transavia martinair arkefly klm
en vlm en nog wel voo, meer luchtvaart berijven zo als uw ziet kan het bellen met een gewoon toestel bv ik heb een nokia 6300 daar zit ook vlucht modes op dus kortom gezegt hou uw het toestel aan dan kunt uw het leven van laat staan 300 mensen op het spel zeten om dat het mogelijk is dat uw de app van het toestel op hol kan laten slaan
met vriendelijke groeten een medewerker die op schiphol werkt

meniles
Berichten: 158
Lid geworden op: 17 sep 2008 22:50

Re: Transavia doet iPhone in de ban

Ongelezen bericht door meniles »

Ja, de waard wilde denk ik gewoon even pluggen dat hij een iPhone heeft...Nou dat weten we bij deze dan lijkt het me nu einde discussie...

MVG

Waard
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 jul 2006 14:01

Re: Transavia doet iPhone in de ban

Ongelezen bericht door Waard »

@Rene117
Dat de medewerkers van Schiphol en Transavia hier aanwezig zijn is inmiddels wel duidelijk, dat technisch inhoudelijke argumentatie in die kringen ongebruikelijk is ook
@meniles
Je gaat voorbij aan het feit dat er al ca. 200.000 iPhones in Nederland zijn verkocht. Het hebben van een iPhone is dus inmiddels 'gewoon' en ik spreek echt niet alleen voor mijzelf.

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: Transavia doet iPhone in de ban

Ongelezen bericht door rene117 »

ten eerste ben ik geen mederwerker van tansavia zo als ik het al zeg is het ten strenste verboden om een toestel aan te hebben en het kan uw dan ook op een boeten te komen staan van ongeveer 5000 euro als uw deze aan laat staan tijdens de controlen bij de gate kijk ik altijd
naar de telefoons off deze aan staan als ze uit de xray komen zo ja dan zeg ik dat men deze moet uit zeten en dat doet men ook altijd
maar ik kan uw wel zeggen uw bwn nu reclame aan het maken voor dat toestel en dat is verboden hier groeten een beveilegins medewerkerk
op schiphol

michaelz1981
Berichten: 224
Lid geworden op: 24 jun 2006 21:47

Re: Transavia doet iPhone in de ban

Ongelezen bericht door michaelz1981 »

Ik vind het trouwens vreemd dat een beveiliger zegt dat mijn gsm uit zou moeten staan. Het gaat een beveiliger helemaal niks aan. Vaak wil ik voordat ik vertrekt nog snel een sms sturen of ff bellen dat ik in het vliegtuig zit. Dus ik vind dit een beetje vreemd om van een beveiliger te horen en ben ik ook niet mee eens dat dit tot het taak van de beveiliging behoort om mijn gsm uit te zetten. Gelukkig geven de meeste beveiliging hier niks om.

Marco Polo
Berichten: 299
Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16

Re: Transavia doet iPhone in de ban

Ongelezen bericht door Marco Polo »

.......of ff bellen dat ik in het vliegtuig zit.
Lekker belangrijk!!!

Alleen daarom al verfoei ik de dag dat mobiel bellen tijdens het vliegen wordt toegestaan.

Gesloten