LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] buren verwijderen onze erfafscheiding tijdens vakantie

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
brunild
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 aug 2008 21:12

buren verwijderen onze erfafscheiding tijdens vakantie

Ongelezen bericht door brunild »

Toen wij ons huis 5 jaar geleden betrokken was de kavel naast ons nog leeg, daar moest nog gebouwd worden. Ruim een jaar later werd er gestart met de bouw en ruim 2 jaar na ons kwamen onze buren er te wonen.
Aangezien wij kinderen en 2 honden hebben en er naast ons nog gebouwd werd met alle gevaar vandien voor kinderen en honden, hebben wij onze tuin afgesloten door middel van een haag, en daarachter een hekwerk met rieten matten (dit laatste omdat onze kleinste hond nog door het hekwerk bleek te kunnen). Alles volledig op eigen terrein, dus niet op de erfgrens.Op het moment dat wij er kwamen wonen was de betreffende kavel nog niet verkocht, dus konden wij ook niet overleggen met potentiele buren.

Nu blijken onze buren bij terugkomst van onze vakantie afgelopen week, tijdens onze vakantie 20 meter rietmatten zonder enig overleg met ons verwijderd te hebben en dat terwijl mijn schoonouders op ons huis pasten! Wat moet je hier nu mee? enerzijds wil je de verstandhouding met de buren niet onder druk zetten, maar anderzijds zijn ze absoluut te ver gegaan. Het was ons eigendom en stond volledig op ons terrein en heeft voor ons een belangrijke functie, namelijk dat onze kleinste hond niet weg kan lopen uit de tuin. Zelf het gesprek aan gaan is geen optie gezien de uiterst moeizame verstandhouding. Buurtbemiddeling ziet er ook geen heil in en om de schade vergoed te krijgen moeten we aangifte doen van diefstal (er zijn getuigen). MOet je nu echt zo ver gaan, wij vinden het moeilijk, maar anderzijds wat gebeurt er anders een volgende keer?

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: buren verwijderen onze erfafscheiding tijdens vakantie

Ongelezen bericht door roro25 »

brief sturen waarin je buren verzoekt om de situatie in oude staat te herstellen vanwege het feit dat zij jou spullen hebben beschadigd. Hiervoor stel je hen dus aansprakelijk.
Vraag een termijn van een week een ractie van de buren.
Zet gerust in de brief dat je het graag op normale wijze wenst te regelen. Mochten de buren daar niet genegen toe zijn dat je je genoodzaakt ziet om juridische stappen te nemen (ic vordering van hetstel van oude staat) en dat je je genoodzaakt ziet om aangifte te doen bij de politie vanwege diefstal/ vernieling.

Succes

brunild
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 aug 2008 21:12

Re: buren verwijderen onze erfafscheiding tijdens vakantie

Ongelezen bericht door brunild »

Bedankt voor je snelle reactie!
Helaas hebben we toch aangifte moeten doen ivm de verzekering. En inderdaad een brief gestuurd met daarin het verzoek de reden kenbaar te maken voor de verwijdering en tevens hebben wij de buren daarin inderdaad aansprakelijk gesteld voor de geleden schade en verzocht de schade te vergoeden en de erfafscheiding weer in de oude staat te herstellen. Termijn voor een schriftelijke reactie 1 week en termijn voor vergoeding en herstel 2 weken en indien geen reactie verdere stappen aangekondigd.
We zullen zien.....maar nogmaals bedankt voor je reactie. we hebben er zeker wat aan gehad!

brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

Re: buren verwijderen onze erfafscheiding tijdens vakantie

Ongelezen bericht door brenda229 »

sterkte en wat ongelofelijk zeg.
Die mensen zijn onbeschoft en hebben lef!

veel sterkte en ik hoop dat je er nog met plezier kan wonen

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: buren verwijderen onze erfafscheiding tijdens vakantie

Ongelezen bericht door ron1 »

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

Burenproblemen zijn 1 van de grootste oorzaken in Nederland.
Logisch gevolg als je hutje aan hutje nast elkaar woont.Rijtjeshuis....leuk hoor...maar je loopt op je tenen ivm de geluidsoverlast waar sommigen al heel snel last van hebben.

Ik zou dit beslist niet geaccepteerd hebben wat u ook niet heeft gedaan.

Ik zou wel eens willen weten als u naar uw buren gaat met de vraag:""waarom hebben jullie die haag verwijderd van ons op onze grond en tijdens onze vacantie en de functie die het had erbij vermelden ? ""

Rechtstreeks contact is vaak optie 1:

Of een som geld storten wat die haag gekost heeft, of aangifte doen.

brunild
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 aug 2008 21:12

Re: buren verwijderen onze erfafscheiding tijdens vakantie

Ongelezen bericht door brunild »

Prettig wonen is er inderdaad tot op zekere hoogte niet meer bij, het vertrouwen is ernstig geschaad. Gelukkig is het contact met al onze andere buren wel goed.

De wijkagent heeft betreffende meneer benaderd, is ter plaatse hoogte komen nemen en heeft duidelijk kunnen constateren dat meneer absoluut zijn boekje te buiten gegaan is en aperte leugens tegen hem verteld heeft.
Da's niet handig uiteraard. Er is bovendien geen enkel steekhoudend argument naar voren gekomen waarom hij dit gedaan heeft en daarom des te meer reden om hier een hele duidelijke grens te stellen. M.a.w. als hij zijn aansprakelijkheid niet aanvaardt volgen er verdere juridische stappen. De verwachting is niet dat de buren hun aansprakelijkheid zullen erkennen, dus zeer waarschijnlijk zal het daar wel van komen.
aangifte hebben we al gedaan, dat moest ivm de verzekering.
To be continued.

glith
Berichten: 241
Lid geworden op: 27 mar 2008 10:42

Re: buren verwijderen onze erfafscheiding tijdens vakantie

Ongelezen bericht door glith »

Ben ook zeer benieuwd hoe dit gaat aflopen

brunild
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 aug 2008 21:12

Re: buren verwijderen onze erfafscheiding tijdens vakantie

Ongelezen bericht door brunild »

Inmiddels hebben wij vorige week een schriftelijke toezegging gehad van onze buren dat het riet binnen de door ons gestelde termijn (die vandaag afloopt) opnieuw aangebracht zal worden. Geen enkel excuus en ook geen enkele reden aangegeven waarom men dit gedaan heeft, alhoewel we daar expliciet om gevraagd hadden. Vandaag is onze termijn verstreken en tot op dit moment zien wij geen aanstalten gemaakt worden om het riet terug te plaatsen. Men blijft dus in gebreke, ondanks de eigen schriftelijke toezeggingen. We hebben op geen enkele wijze vernomen waarom men de termijn laat verlopen dus tja morgen zetten we verdere juridische stappen in gang, aan dit moedwillig getraineer moeten we helaas een hele duidelijke grens stellen. Schofferender gedrag van een buur kunnen wij ons niet voorstellen. To be continued

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: buren verwijderen onze erfafscheiding tijdens vakantie

Ongelezen bericht door sjoegel »

Ik zou toch eens op de buren afstappen. Probeer het met een gesprek op te lossen. Zeg dat je het erg vervelend vind en dat je ondanks wat er gebeurt is toch goede buren wilt blijven. Schep een kans voor ze om zonder al te veel gezichtsverlies (want daar draait het om) de situatie op te lossen. Met brieven hoopt de spanning zich alleen maar op. De situatie zal alleen maar slechter worden. Denken " het is hun probleem" is niet goed. Het is nu ook jouw probleem.

brunild
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 aug 2008 21:12

Re: buren verwijderen onze erfafscheiding tijdens vakantie

Ongelezen bericht door brunild »

Beste Sjoegel,

Ik snap je argumentatie, echter met de buren in gesprek gaan is al 2 jaar een gepasseerd station (lees daarvoor ook mijn eerste post over dit onderwerp). Daarbij hebben we ze in onze brief aangaande de aansprakelijkheid ook uitgenodigd tot een gesprek, waar men niet op ingegaan is. Dus wat betreft alle kansen en mogelijkheden om het op nette en "vriendelijke" manier te regelen. Bovendien zal deze meneer (gezien eerdere ervaringen) de grenzen alleen maar verder "op gaan rekken" en we zijn niet van plan in een eindeloos welles-nietes spelletje te gaan belanden. De rechtsbijstandsverzekering zal het verder gaan regelen.
Ik ben het overigens niet met je eens dat nu ook ons probleem is, als er uberhaupt enige verstandhouding was met de buren dan zou ik zeggen ja je hebt deels gelijk, er is nog wat te winnen in de verstandhouding. Dat is hier niet het geval en feit is nu eenmaal dat men ongevraagd, tijdens onze vakantie dingen verwijdert en laat verdwijnen. Daarmee geef je als buren een duidelijk een heel fout signaal af: je bent onbetrouwbaar en blijkbaar is de verstandhouding met je buren niet belangrijk, anders waren ze wel een keer op ons afgestapt om het probleem wat zij blijkbaar met de erfafscheiding hebben te bespreken en op te lossen.
Je kunt je voorstellen dat iedere keer als je weggeweest bent en thuiskomt, je afvraagt waar men dan weer aan gezeten heeft. Daar hebben we ook geen zin in, we willen hier normaal op een rustige manier kunnen wonen en leven.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: buren verwijderen onze erfafscheiding tijdens vakantie

Ongelezen bericht door sjoegel »

Ik bedoelde met " het is nu ook jouw probleem" dat zoiets veel negatieve energie kost en zeg nu zelf het blijft gek als je je buren geen gedag zegt !
Maar ik begrijp dat je nu in een eindstadium zit. Als je er maar niet aan onderdoorgaat. Heb je het programma de rijdende rechter wel eens gezien ? Het vreet veel mensen helemaal op. Ze kunnen aan niets anders meer denken. Hoop niet dat het jou overkomt ! sterkte !

brunild
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 aug 2008 21:12

Re: buren verwijderen onze erfafscheiding tijdens vakantie

Ongelezen bericht door brunild »

Dank je voor je bezorgdheid. Het vreet me niet op hoor, zo ver laat ik het echt niet komen en dat zijn me de mensen ook niet waard.
Het is een krankzinnige situatie en ik moet eerlijk zeggen we kunnen de humor er ook wel weer van in zien, gelukkig wel. Het komt wel weer goed, de erfscheiding bedoel ik dan ;-)

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: buren verwijderen onze erfafscheiding tijdens vakantie

Ongelezen bericht door ron1 »

Kan me wel iets bij voorstellen,het mag dan raar zijn om geen gedag te zeggen,tegen zulke buren zou ik ook niks meer zeggen,dit is gewoon zoeken.................is het geen jaloezie ?

Hier hebben veel volwassen mensen ook last van en gaan dan vreemde toeren uithalen.

roberto1977
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 jul 2005 16:39

Re: buren verwijderen onze erfafscheiding tijdens vakantie

Ongelezen bericht door roberto1977 »

en hoe is dit afgelopen
is alles weer in oude situatie terug gekomen

brunild
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 aug 2008 21:12

Re: buren verwijderen onze erfafscheiding tijdens vakantie

Ongelezen bericht door brunild »

Hoe het is afgelopen?

De buurman heeft nadat wij hem aansprakelijk hebben gesteld en de wijkagent hem duidelijk heeft gemaakt dat je op een dergelijke manier je niet met je buren om hoort te gaan, echt op de uiterste termijn op een paar meter na het riet weer teruggeplaatst.
Verder geen enkel excuus of wat dan ook; niet dat we dat verwacht hadden overigens. Of de buren er van geleerd hebben? Ik vrees van niet, dus maar wat extra "bewaking" tijdens onze vakantie.....treurig, maar het is niet anders

Gesloten