LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Erfafscheiding

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
sannevdberg
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2009 10:32

Erfafscheiding

Ongelezen bericht door sannevdberg »

We willen samen met onze buren een nieuwe erfafscheiding gaan plaatsen. We hebben beiden een koopwoning. In verband met niveauverschil zal deze erfafscheiding (om praktische redenen) volledig op ons eigendom komen te staan, tegen de erfgrens aan. In principe komt de schutting volledig voor onze rekening. De buren hebben aangeboden om voor de helft mee te betalen omdat we met hun bijdrage voor een duurzamere en mooiere oplossing kunnen kiezen. Zij gaan er immers ook tegenaan kijken. Hoe gaat dit juridisch in elkaar steken? Met name wat betreft eigendomsrecht of eventuele mandeligheid. En wat als we de schutting ooit willen vervangen?

helpendhandje
Berichten: 436
Lid geworden op: 12 mar 2009 23:09

Re: Erfafscheiding

Ongelezen bericht door helpendhandje »

In pricipe is het voldoende samen een en ander op papier te zeggen mbt de gemaakte afspraken (ik begrijp dat jullie het onderling met elkaar eens zijn) inclusief het feit dat beide partijen 50% van de kosten hebben betaald.
Indien beide partijen deze verklaring ondertekenen is het rechtgeldig.
Er kan echter wel een probleem ontstaan indien één van beide huizen verkocht gaat worden en de nieuwe buren andere wensen hebben.
Ik neem aan dat u als eigen huisbezitter toch wel een rechtsbijstandverzekering iod heeft? Lijkt me logisch.
Die kunt u gratis om advies vragen.

mvw1975
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2009 11:39

Re: Erfafscheiding

Ongelezen bericht door mvw1975 »

Er is alleen een probleem als u uw woning gaat verkopen en de nieuwe bewoners willen een andere tuinafscheiding. Doordat alles op uw grond staat bent u juridisch eigenaar van de schutting.

@helpendendhandje

Waarom is het logisch om als huisbezitter een rechtsbijstandverzekering te hebben?? Gaat u er vanuit dat u juridische problemen krijgt met de buren??

helpendhandje
Berichten: 436
Lid geworden op: 12 mar 2009 23:09

Re: Erfafscheiding

Ongelezen bericht door helpendhandje »

Iedereen weet dat je als huiseigenaar tegen vanalles aan kunt lopen dus een domme redenatie dat het enkel voor evt problemen met de buren zou zijn .
Denk aan evt problemen tijdens verbouwingen, onderhoud, tuinaanleg met de uitvoerende persoon etcetera
Zelf nog nooit probleem gehad maar we gaan verbouwen dus blij dat ik een rbv al heb.
Je zult maar een onenigheid hebben en problemen met een aannemr, en dan gaan klagen dat een advocaat zo duur is.
En dan, denk aan ontslag, reorganisatieregelingen etc etc
Beetje dom om niet te doen, lees maar op dit forum

helpendhandje
Berichten: 436
Lid geworden op: 12 mar 2009 23:09

Re: Erfafscheiding

Ongelezen bericht door helpendhandje »

Bedoel het overigens goed hoor, een neef van me kan erover meepraten mbt een arbeidsconflict notabene tijdens een niet zo goed afgelopen verbouwwing, vandaar.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Erfafscheiding

Ongelezen bericht door dhc »

Op de Vara kassa-site heb je dezelfde vraag gesteld. Me dunkt dat daar ook een kundig antwoord is gegeven....

Gesloten