Sinds 1,5 jaar hebben we een nieuwe woning. In de achtertuin ligt een berg/wand die achter diverse huizen in de straat doorloopt. Boven op deze berg staan diverse oude eiken. Bij ons in de tuin stond echter ook een eik op 1/3 van de helling die gevaarlijk overhelde richting het huis. Hiervoor heb ik een kapvergunning aangevraagd, met als reden het risico tot omvallen met alle gevolgen van dien. Een aantal weken geleden kreeg ik een brief van de gemeente dat de aanvraag niet in behandeling genomen werd, aangezien de door mij aangevraagde activiteiten (kappen van die eik) vergunningsvrij waren. Tijdens het kappen van de eik is er door iemand uit de buurt gebeld naar de gemeente en kreeg ik iemand van handhaving op bezoek. Tevens kwam de bewuste beller ook nog ongevraagd achterom stormen. Ik heb de handhavingsambtenaar netjes de brief van de gemeente laten zien en alles was akkoord. De bewuste buurtgenoot was echter over de rooie maar vertrok toch weer. De boom is nu dus weg en inmiddels heb ik nog een vergunningaanvraag ingediend voor het kappen van een 2e kleinere eik die achter mijn garage staat.
Vandaag kreeg ik een brief van de gemeente waarin werd vermeld dat er binnen de gemeente een fout was gemaakt bij het besluit over de eerste kapvergunning. Alle bomen/eiken op de hele wand mogen niet gekapt worden. Die ene bij mij dus ook niet. Nu stond er ook in de brief dat de gemeente binnenkort contact op zal nemen over de corrigerende maatregelen. Verder werd vermeld dat alle aanwonenden aan de helling een afschrift van de aan mij gerichte brief hebben gekregen. Na een korte check bij de buren blijkt dat inderdaad de identieke brief, zonder mijn adres erboven maar wel straatnaam en huisnummer erin en met mijn aanhef, bij alle aanwonenden is bezorgd.
Nu zit ik eigenlijk met 2 vraagstukken:
1. Kan de gemeente zomaar die afschriften van die brief aan mij (dus met mijn adresgegevens erin en aanhef gericht aan mij) verspreiden onder derden? Ik snap dat de gemeente na zo’n foute beslissing duidelijk naar alle aanwonende kenbaar wil maken dat het kappen van die eiken niet mag en ik maak me op zicht geen zorgen om problemen met de buurt. Ik heb namelijk alles volgens het boekje heb gedaan, echter de manier waarop deze brief verspreid wordt staat mij totaal niet aan. Mag dit überhaupt vanwege privacy redenen?
2. Ik weet nu niet wat men bedoeld met corrigerende maatregelen, echter ik heb zo'n vermoeden dat die fanatieke buurtbewoner geëist heeft dat de gemeente gaat herplanten. Kan de gemeente verplichten om die boom te herplanten op ons perceel, ook als de gemeente de kosten hiervoor draagt? Ik neem zelf aan van niet, aangezien het besluit is genomen en nu dit een fout besluit blijkt ze zelf de gevolgen moeten dragen. Het complete perceel waar de bomen staan is ons eigendom.
Zou iemand mij kunnen/willen adviseren over hoe e.e.a. wettelijk zit en hoe hier mee om te gaan.
Alvast bedankt.
Mike
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gemeentelijke fout m.b.t. kapvergunning
-
Re: Gemeentelijke fout m.b.t. kapvergunning
***CENSUUR! TROS RADAR:
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 30 dec 2011 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gewoon even het gesprek afwachten. Een vergunningprocedure is openbaar, het weigeringsbesluit dus ook.
Jammer dat mensen altijd zo over de top reageren wanneer iemand een overlastgevende boom willen kappen. Die boom was kennelijk belangrjker dan de relatie met een buurtgenoot.....
Jammer dat mensen altijd zo over de top reageren wanneer iemand een overlastgevende boom willen kappen. Die boom was kennelijk belangrjker dan de relatie met een buurtgenoot.....
-
- Contacteer:
Is hier al een vervolg op?
Een uitspraak? Wat heeft de gemeente besloten?
Een uitspraak? Wat heeft de gemeente besloten?
We hebben ooit nog een gesprek bij de gemeente gehad. Ons treft geen blaam. Als "tegenprestatie" voor de foutieve beslissing door de gemeente, zou de gemeente waarschijnlijk een stuk verderop in het bos een wandelpad gaan opknappen. Ik weet echter niet of dit nog is doorgegegaan......ik ben namelijk klaar met de hele situatie