Drie jaar geleden (april-mei 2011) is onze tuin aan het water volledig gerenoveerd door een lokaal hoveniersbedrijf. De 'uitval' van nieuwe planten in het volgende voorjaar - sommige planten legden het loodje in de winter - is prima, met gesloten beurs want garantiewerk, opgelost.
Ook het aanbrengen van tuinverlichting (drie LED-armaturen) maakte deel uit van het werk.
Na 1 1/2 jaar viel echter een van de verlichtingsarmaturen uit. Oorzaak: mieren.........
Geen probleem: er kwam een volledig nieuw armatuur.
Tot ook dit armatuur in de herfst van 2013 uitviel. Oorzaak: weer die mieren..........
Dit armatuur is in november 2013 door de hovenier meegenomen ter vervanging. We verwachtten eigenlijk dat voor de kerst ('de donkere dagen') dit weer opgelost zou zijn. Immers: altijd prima werk geleverd en altijd prompt door ons betaald.
Na een maand maar eens gemaild. 'Ik zoek nog naar een goede oplossing', was het antwoord. Oké, dan wachten we rustig af.
De winter van 2013 ging, het voorjaar van 2014 kwam. Nog steeds niets gehoord van de hovenier. Mailen dus. Geen reactie. Weer mailen. Weer geen reactie. Gebeld. "Ik neem de komende week of die weer daarop contact met jullie op". Er is geen contact opgenomen en onze armatuur is nog steeds in zijn bezit (althans, dat vermoeden we). En het gapende gat waar de armatuur in behoort te zitten grijnst ons nog steeds als een rottende kies toe . Dat is niet waar we voor gekozen hebben toen we de tuin voor een bedrag waar je een kleine middenklasse auto voor kunt kopen hebben laten aanleggen.
Inmiddels zien we dat een door de hovenier in 2011 aangebrachte bak (gelijmde blokken) gevaarlijk naar buiten (richting het water) begint te bollen. Om een idee te krijgen: hetzelfde type blokken waar Rob de Tuinman van SBS 6 ook vaak mee werkt in zijn tuinprogramma. We hadden in augustus 2012 al gezien (of meenden te zien) dat er wat verzet kwam in deze bak. Contact gehad met de hovenier. Heeft gekeken. Advies: 'hou het in de gaten'. Hebben we gedaan middels een nulmeting (met de rolmaat) en iedere 2 maanden meten op exact dezelfde plek - omdat je anders immers niks hebt aan de nulmeting.
Meting levert op dat het meetpunt (zijkant) in anderhalf jaar ruim een halve centimeter is verschoven. In het midden is de beweging dan dus nog groter. En dat is wat we nu zien. Ook onze buren hebben ons inmiddels gewezen op de uitbollende bak.
Gemaild naar de hovenier met foto's van de bak. Tijdens de aanleg hebben we al gezegd dat er versterking of misschien drainage toegepast zou moeten worden vanwege de grote druk die op de zijkant boven het water zou ontstaan. Hovenier vond dit toen niet nodig.
En nu, drie jaar na de aanleg, dreigt een deel van onze tuin in het water te verdwijnen - met beschadiging van de beschoeiing of erger.
Op onze mail(s) wordt helemaal niet gereageerd, onze vraag over hoe het verder moet met de bak als deze inderdaad 'plomp'verloren in het water kukelt wordt niet beantwoord. Ook willen we graag nog een stukje bestrating opnieuw laten leggen na een rioolvernieuwing - de hovenier in kwestie heeft veel bestratingswerk bij ons gedaan en dat ziet er prima uit. Daarom hebben we hem weer gevraagd voor ook dit klusje. Mail gestuurd - nul komma nul antwoord. Meer dan bizar.
De hovenier houdt zich doof en blind. De Drie Aapjes van horen, zien en zwijgen. Tot onze verbazing en toenemende frustratie en boosheid. Want zo kennen we hem niet. Doen wij iets fout dan, vragen we ons af?
We willen
- de tuinverlichting gewoon weer op orde hebben (de hele winter geen plezier van gehad)
- en een oplossing (vanzelfsprekend niet op onze kosten) voor de tuinbak die in het water dreigt te verdwijnen.
Hovenier: los dit nou even op dan.
We hebben een rechtsbijstandsverzekering, maar misschien is het verstandiger ons probleem eerst voor te leggen op dit forum voor we een formeel juridisch traject in gang gaan zetten.
Wie heeft een goed advies voor ons?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoveniersbedrijf speelt De Drie Aapjes
Re: Hoveniersbedrijf speelt De Drie Aapjes
Is dit hoveniersbedrijf nog steeds 'in functie'? M.a.w. bestaan ze nog? Alleen maar een vraag hoor: er gaan zoveel bedrijven tegenwoordig naar de gallemiese.
Als ik dit zo lees, vraag ik mij ook af of dit bedrijf nog wel echt bestaat.
Ik denk dat het bedrijf nu wel andere problemen heeft dan de paar cm zetting in uw muur en uw door mieren aangevroten verlichting. Vandaar dat u niets hoort. Die ondernemer ziet blauw van de (financiële) stress, net als zoveel anderen die ploeteren voor een hongerloontje. Tip, Ga zelf eens een zaterdag klussen dan is het probleem uit de wereld.
-
Garantie op schade door mieren, kan het haast niet geloven.
hebt u wel een bordje verboden voor mieren in de tuin staan?
anders kunt u de mieren ook niet eens aansprakelijk stellen.
dat horen zien en zwijgen, heb ik trouwens nooit begrepen.
de ene houdt zijn handen tegen zijn oren en hoort NIET
de tweede houdt zijn handen voor zijn ogen en ziet dus NIET
de derde houdt zijn handen voor zijn mond en zwijgt dus WEL
de logica ontgaat mij enigszins.
anders kunt u de mieren ook niet eens aansprakelijk stellen.
dat horen zien en zwijgen, heb ik trouwens nooit begrepen.
de ene houdt zijn handen tegen zijn oren en hoort NIET
de tweede houdt zijn handen voor zijn ogen en ziet dus NIET
de derde houdt zijn handen voor zijn mond en zwijgt dus WEL
de logica ontgaat mij enigszins.