LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klic - melding

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Enfield

Klic - melding

Ongelezen bericht door Enfield »

Iedereen die machinale graafwerkzaamheden gaat of laat verrichten is verplicht dat van te voren te melden bij het kadaster (de zogenaamde KLIC - melding). Het tarief daarvoor is bij het kadaster 21,50 euro. In mijn geval betreft het de reconstructie van mijn voortuin waarbij de oude aanplanting geheel vervangen gaat worden door nieuwe planten. Daar hierbij gebruik gemaakt gaat worden van een minigraver, heeft de hovenier die het werk gaat uitvoeren een KLIC - melding gedaan en brengt daar 142 euro voor in rekening. Daarnaast is het volgens hem noodzakelijk dat hij proefsleuven gaat graven waarvoor hij 61 euro in rekening brengt. Wel een erg groot verschil tussen het tarief van het kadaster en wat de hovenier in rekening brengt. Vraag is nu of een en ander wel correct is en of de hovenier pakweg 120 euro winst in zijn zak mag steken zonder er noemenswaardig iets meer voor hoeven te doen dan de melding bij het kadaster.
Heeft iemand hier ervaring mee en kan / mag men een door de overheid (kadaster) vastgesteld tarief zomaar verhogen?

sjohie

Re: Klic - melding

Ongelezen bericht door sjohie »

Enfield schreef:Iedereen die machinale graafwerkzaamheden gaat of laat verrichten is verplicht dat van te voren te melden bij het kadaster (de zogenaamde KLIC - melding). Het tarief daarvoor is bij het kadaster 21,50 euro. In mijn geval betreft het de reconstructie van mijn voortuin waarbij de oude aanplanting geheel vervangen gaat worden door nieuwe planten. Daar hierbij gebruik gemaakt gaat worden van een minigraver, heeft de hovenier die het werk gaat uitvoeren een KLIC - melding gedaan en brengt daar 142 euro voor in rekening. Daarnaast is het volgens hem noodzakelijk dat hij proefsleuven gaat graven waarvoor hij 61 euro in rekening brengt. Wel een erg groot verschil tussen het tarief van het kadaster en wat de hovenier in rekening brengt. Vraag is nu of een en ander wel correct is en of de hovenier pakweg 120 euro winst in zijn zak mag steken zonder er noemenswaardig iets meer voor hoeven te doen dan de melding bij het kadaster.
Heeft iemand hier ervaring mee en kan / mag men een door de overheid (kadaster) vastgesteld tarief zomaar verhogen?
Het is bij een mechanische grondroering verplicht om een graafmelding te doen bij het klic. Een "klicmelding" bestaat niet :wink:

142 euro is dikke flikkerij, ik doe soms 10+ graafmeldingen op een dag, en voor een woonhuis waar het adres dus van bekend is, kan dat binnen 5 minuten.

En proefsleuven worden geadviseerd uit de richtlijn zorgvuldig graven van het CROW, of eventueel geëist door een netbeheerder. Maar van die laatste zijn er ~1400 in Nederland, met evenzoveel wensen op dat vlak.

Overigens kost een graafmelding 21,50/stuk bij het kadaster, met daarbovenop nog de kosten voor het abonnement op "mijn kadaster", wat iets van 2,50 tot 5 euro/maand kost. De rest is dus voor zijn gedane moeite.

sjohie

Overigens kan je als particulier ook een graafmelding doen. Dan stel je toch voor dat je zelf die graafmelding even doet?

Enfield

Bedankt voor je reactie shohie. Heb de hovenier aangesproken op de door hem in rekening gebrachte veel te hoge kosten voor de graafmelding. Zijn reactie was dat hij veel werk had met het invullen van formulieren, wat natuurlijk klinkklare onzin is, als ik jouw reactie lees.
Vraag mij af hoeveel mensen jaarlijks op deze manier door hun onwetendheid het vel over de oren getrokken wordt. En mag je zomaar een door een gezaghebbende instantie vastgesteld tarief naar hartenlust verhogen? Kan dat juridisch gezien allemaal wel door de beugel?

sjohie

Enfield schreef:Bedankt voor je reactie shohie. Heb de hovenier aangesproken op de door hem in rekening gebrachte veel te hoge kosten voor de graafmelding. Zijn reactie was dat hij veel werk had met het invullen van formulieren, wat natuurlijk klinkklare onzin is, als ik jouw reactie lees.
Vraag mij af hoeveel mensen jaarlijks op deze manier door hun onwetendheid het vel over de oren getrokken wordt. En mag je zomaar een door een gezaghebbende instantie vastgesteld tarief naar hartenlust verhogen? Kan dat juridisch gezien allemaal wel door de beugel?
Ik weet niet hoe hij graafmeldingen doet, maar als regelmatige grondroerder dient hij een "mijn kadaster" account aan te vragen, wat eenmalig een paar formulieren, kopie id-bewijs en een kvk uittreksel kost, en dan is het klaar. Incidentele graafmeldingen moet hij via de link die ik gaf doen, daar waar jij "particulier" aanvinkt, kiest hij voor "bedrijf" en dan moet hij ook wat gegevens opgeven/uploaden. Daar zit wel een papieren optie bij, maar dat is zeker niet de verplichte keuze. Als die grondroerder een scan van het ID-bewijs + KvK uittreksel heeft , is de grootste horde genomen om géén digitale aanvraag te doen.

Vroeger, voor de invoering van de WION (de wet achter het klicverhaal) moest er veel meer met faxen etc gewerkt worden, maar dat is echt jaren geleden. Tegenwoordig komt er alleen nog verplicht papierwerk aan te pas bij het aanvragen van de "mijn kadaster" account, en dat is eenmalig.

Als hij nu nog met papieren aanvragen werkt, is dat het gevolg van zijn eigen analoge bedrijfsvoering, geen verplichting vanuit het klic.

Maar dan nog, met zijn 141 euro blijft er na aftrek van de graafmelding à 21,50 nog 120 euro over om dat online formulier in te vullen, te printen, er de vereiste papieren (ID bewijs en kvk uittreksel uit mijn hoofd) er bij te doen, en een envelop op de bus te doen. Met een gemiddeld hovenierstarief is dat 2,5 uur aan te spenderen tijd.

Maar het doen van een graafmelding kost wel wat tijd en moeite, die kosten mag hij bovenop de kosten van de graafmelding zelf, uiteraard wel in rekening brengen. Hij doet het alleen niet zo efficiënt, of vindt zijn eigen tijd nogal veel waard. Dat staat los van het klic en de overheid.

Enfield

Bedankt sjohie. Weer heel wat wijzer geworden door je uitleg en met mij hopelijk nog veel meer mensen die het gelezen hebben. Ze weten nu hoe de vork aan de steel steekt voor het geval ze ook een graafmelding moeten (laten) doen en wat het zo ongeveer in alle redelijkheid mag kosten. Nogmaals dank.

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Weer wat geleerd! Had ik nou nog nooit van gehoord, een graafmelding. Echt niet. Ook niet toen wij 15 jar geleden met een klein graafmachientje de hele achtertuin hebben afgegraven. Niemand die ons heeft verteld dat dat nodig was. En ook niemand toen wij 4 jaar geleden de hele achtertuin lieten uitgraven (van een ander huis dus).
Hoe moet je dat eigenlijk te weten komen, zoiets?

sjohie

Miepje1 schreef:Weer wat geleerd! Had ik nou nog nooit van gehoord, een graafmelding. Echt niet. Ook niet toen wij 15 jar geleden met een klein graafmachientje de hele achtertuin hebben afgegraven. Niemand die ons heeft verteld dat dat nodig was. En ook niemand toen wij 4 jaar geleden de hele achtertuin lieten uitgraven (van een ander huis dus).
Hoe moet je dat eigenlijk te weten komen, zoiets?
Elke Nederlander wordt geacht de wet (WION in dit geval) te kennen.. :wink: Maar graafmeldingen waren in de basis bedoelt voor "mechanische grondroering" in de openbare ruimte, maw aannemers en nutsbedrijven die stoepen open graven etc. Uitzondering was in het begin nog privéterrein waar leidingen met gevaarlijke inhoud lagen, denk aan een tankstation. Dat is vaak privéterrein, maar doordat er benzine- en gasleidingen liggen, moest er wel een graafmelding gedaan worden

Later is dat onderscheid verdwenen, en moet er nu dus op privéterrein ook een graafmelding gedaan worden. Overigens stamt de WION uit 2008, dus 15 jaar geleden hoefden jullie dat ook niet te doen. 4 jaar terug eigenlijk wel, maar inderdaad, je moet het wel weten. Als particulier is het erg onder de horizon, maar alle gravende professionals behoren dit te weten. Als er 4 jaar geleden een aannemer was, zou ik die niet weer inhuren.

Maar ik moet bekennen, ondanks dat ik er dagelijks professioneel mee bezig ben, ken ik ook niet alle hoeken en gaten van de WION.

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Dank voor de toelichting! Er was 4 jaar geleden geen aannemer. Het was nieuwbouw en er lag dus modder/zand/klei/puin. We hebben iemand ingehuurd om te straten en borders aan te leggen, die dus ook de ergste puinhopen wegwerkte en nieuwe tuingrond stortte.
Ook wisten wij precies waar alles lag, dat scheelde ook.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik doe enkele Klicmeldingen per week voor grote percelen. We rekenen hiervoor € 47,50 excl. BTW
Het gaat hierbij vaak om percelen waarvan de grenzen niet helemaal duidelijk of bekend zijn. Ik ben hier tussen de 5 minuten tot maximaal een half uur mee bezig. Daarbij moet ik zorgen dat de graafmelding op de werklocatie aanwezig is. Dit betekend minimaal 5 pagina's maar soms wel 50 pagina's uitprinten.
Als service krijgt de klant achter af altijd de Klicmelding uitgereikt of toegestuurd. Vind de € 47,50 excl. = € 57,57 dan niet teveel .
€ 142,00 is natuurlijk waanzin.

sjohie

juliomariner schreef:Ik doe enkele Klicmeldingen per week voor grote percelen. We rekenen hiervoor € 47,50 excl. BTW
Het gaat hierbij vaak om percelen waarvan de grenzen niet helemaal duidelijk of bekend zijn. Ik ben hier tussen de 5 minuten tot maximaal een half uur mee bezig. Daarbij moet ik zorgen dat de graafmelding op de werklocatie aanwezig is. Dit betekend minimaal 5 pagina's maar soms wel 50 pagina's uitprinten.
Als service krijgt de klant achter af altijd de Klicmelding uitgereikt of toegestuurd. Vind de € 47,50 excl. = € 57,57 dan niet teveel .
€ 142,00 is natuurlijk waanzin.
Ben je ook zo blij met die tracémelding functie? :D

juliomariner

sjohie schreef:
Daar had ik eerlijk gezegd nog nooit naar gekeken maar kan inderdaad voor ons wel handig zijn. Vind voor de rest het hele invulprogramma bijzonder klantonvriendelijk

sjohie

juliomariner schreef:
sjohie schreef:
Daar had ik eerlijk gezegd nog nooit naar gekeken maar kan inderdaad voor ons wel handig zijn. Vind voor de rest het hele invulprogramma bijzonder klantonvriendelijk
De graafmeldingen en oriëntatieverzoeken via mijn kadaster bedoel je? Dat vond (en vind) ik nou een echte verademing tov vroeger met al dat papierwerk, onleesbare faxen, en gezoek naar kwadranten etc. Maar sommige schermen zijn niet echt flexibel inderdaad, even een ander emailadres toevoegen lukt niet 123.

Je moet trouwens de K&L gegevens op de graaflocatie aanwezig hebben, maar dat is niet synoniem met alles op papier uitdraaien en meegeven. Heb ik es gecheckt bij het Agentschap Telecom, en digitaal, zeg de pdfjes op een tablet of veldcomputer valt er ook onder. Scheelt ons een bult papier.

juliomariner

Met al dat zand en andere troep is een tablet geen oplossing.
Wat me wel eens stoort dat je soms nog een extra toestemming moet hebben van bijvoorbeeld de gasunie.
Laatst moest ik zelfs aan Tennet een extra schriftelijke toestemming graven. Niet omdat er leidingen lagen maart omdat we onder een hoogspanningskabel gingen werken, hallo we graven in de bodem niet in de lucht.

sjohie

juliomariner schreef:Met al dat zand en andere troep is een tablet geen oplossing.
Wat me wel eens stoort dat je soms nog een extra toestemming moet hebben van bijvoorbeeld de gasunie.
Laatst moest ik zelfs aan Tennet een extra schriftelijke toestemming graven. Niet omdat er leidingen lagen maart omdat we onder een hoogspanningskabel gingen werken, hallo we graven in de bodem niet in de lucht.
Tennet is wel wat van het piepen en mauwen ja. Aan de andere kant, als je met een flinke sondeertruck onder een hoogspanningstracé staat te werken, hebben ze toch wel weer een punt. :wink:

juliomariner

sjohie schreef: Tennet is wel wat van het piepen en mauwen ja. Aan de andere kant, als je met een flinke sondeertruck onder een hoogspanningstracé staat te werken, hebben ze toch wel weer een punt. :wink:
Eens echter dan moeten ze eens in de graafmelding kijken welke werkzaamheden zijn aangegeven. In mijn geval afrastering plaatsen, daarvoor hebben we geen materieel van 8 meter hoog nodig.
Ik vind de hele graafmelding af een toe een beetje te bureaucratisch

Meijes

Ongelezen bericht door Meijes »

De prijs voor die melding is natuurlijk veel te hoog. Echter het is wel zo dat indien er leidingen e.d. liggen je snel veel tijd kwijt bent om dit te regelen en soms eindeloze telefoontjes te plegen. Ik denk dat voor het werk wat je erin stopt een prijs van ongeveer € 40 of € 50 normaal is. Het zal een gemiddelde prijs moeten zijn de meldingen waarbij je met de ene 5 minuten werk hebt en met de andere soms uren tijd kwijt bent.

Gesloten