In april is er een hovenier bij ons langs geweest om onze tuin te bekijken. Wij wilden de tuin helemaal anders hebben. Hij heeft een tekening gemaakt en een handgeschreven offerte meegenomen. We zijn hier mondeling mee akkoord gegaan en hebben niets ondertekend.
De manier waarop onze tuin is aangelegd was waardeloos. We hebben voor de vakantie, toen de tuin grotendeels af was, het grootste gedeelte betaald van wat afgesproken was op de offerte. En hebben gevraagd of hij een factuur wilde opsturen zodat we konden bekijken waarom het bedrag wat hij ons toemailde ineens zoveel hoger uitviel dan afgesproken.
Nu hebben we vandaag een factuur gekregen, maar wij zijn het niet eens met het bedrag. Wat kunnen we het beste doen? De redenen dat we het niet eens zijn met het bedrag zijn deze:
Levering duurde een maand langer dan gepland
Communicatie was ver te zoeken. We hebben dagen vrij gepland, waarop niemand verscheen. Daarnaast werden we per e-mail afgezegd en niet per telefoon.
Zwarte grond is over roodzand heengelegd, waardoor dit nu weer naarboven komt door regen en of spitten.
Oude beplanting is niet geheel verwijderd, is veel omgespit
Na een week waren er nog 2 kliko's groenvuil
Regenton zou inclusief kraantje geleverd worden, alleen het kraatje zat er niet bij.
Waterornament is niet volledig gemonteerd
Aanleg van de pergola is niet goed gebeurd; de leibomen waren niet te leiden, en door ons verplant, plus dat er toen 1 over was. Daarnaast zou er betongaas of iets dergelijks tussenkomen, maar er staan nu gewoon 2 losse palen met een paal er boven op.
Tuinhuisje niet over geïnformeerd dat deze in de grondverf moest voordat we op vakantie gingen; is nl onbewerkt hout kwamen we later achter
Tuinhuisje is niet netjes afgewerkt.
Ons gereedschap is gebruikt zonder te overleggen
Drempel van kozijn is er af gereden, niet terug geplaatst
Voor de regenton is 100 euro gerekend incl kraantje, terwijl deze meeviel bij aanschaf nl 55 euro
Er is blijvend afval in de duobak gegooid, ook na waarschuwing dat we in de problemen zouden komen met de ruimte.
Vlak voor onze vakantie is alles in zooi achtergelaten; veel zand en troep op de oprit.
Wij zouden lampen leveren, maar die zou hij aansluiten. Bekabeling was toch al nodig voor het waterornament. Nu krijgen we een rekening met extra kosten van kabel en grondmols. Op de offerte staat wel klant materiaal wat volgens ons de lampen betreft.
Wat moeten wij nu doen? Moeten we het restant betalen? Of kunnen we een brief sturen waarom we het resterende bedrag niet overmaken en waarom we het er niet mee eens zijn. Daarnaast heeft hij de klus nog niet afgemaakt.
We hebben niets ondertekend, maar geldt een mondelinge afspraak ook?
Wat zijn onze en zijn rechten?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Niet eens met factuur hovenier
-
- Berichten: 32295
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Niet eens met factuur hovenier
Als ik dit zo lees was het geen hovenier, maar een beun.
Die 'laag' zwarte grond zal een heel dun laagje geweest zijn? Zoveel regenbuien hebben we tot nu toe niet gehad, sinds april. Wat is hier precies over afgesproken? Is het echt zwarte grond, of is het compost, turf?
Wat het mondelinge betreft: afspraak is afspraak, of het nu schriftelijk of mondeling is.
Dat de levering een maand langer duurde heeft geen invloed op het bedrag dat je moet betalen. Daar is geen enkele compensatie voor.
Wat voor communicatie had je gewild? Dat je de hele dag in de weg zou lopen, gezien het feit dat je vrij had willen nemen? Daar zit niemand op te wachten. Geen idee waarom je vrij moest nemen, een hovenier kan gewoon aan het werk, ook als de klant niet thuis is. Ben je soms te wantrouwend?
Wat voor soort oude beplanting is er omgespit? Praten we hier over bomen en struiken, of over planten die mede als groenbemester worden gebruikt?
Wat bedoel je dat de pergola niet goed is gebouwd? Was het niet naar je zin, of is de kwaliteit niet goed? Kloppen de verhoudingen soms niet? In dat geval klopt het, als hij te hoog is, dan is het om de klimplanten de ruimte te geven zodat je, ook als de pergola volgroeid is, je er gewoon onder door kunt lopen.
De leibomen waren niet te leiden, schrijf je, maar die zijn toch al geleid? Die moet je alleen nog in vorm houden. Waarom moest je die opnieuw verplanten?
Wat de rest van je klachten betreft lijkt het er inderdaad op dat het om een beun gaat. Een opritje vegen als je klaar bent hoort er standaard bij, en het afval van de 'oude' tuin hoort gewoon door een hovenier afgevoerd te worden.
Gereedschap van een klant gebruiken is uit den boze.
Sja, en wat kun je hier nu verder mee. Heb je sowieso iets op papier staan? Zo nee, dan vrees ik dat het een gebed zonder eind wordt om hier nog iets van te bakken.
Helaas.
Werd de man trouwens zwart of wit betaald?
Die 'laag' zwarte grond zal een heel dun laagje geweest zijn? Zoveel regenbuien hebben we tot nu toe niet gehad, sinds april. Wat is hier precies over afgesproken? Is het echt zwarte grond, of is het compost, turf?
Wat het mondelinge betreft: afspraak is afspraak, of het nu schriftelijk of mondeling is.
Dat de levering een maand langer duurde heeft geen invloed op het bedrag dat je moet betalen. Daar is geen enkele compensatie voor.
Wat voor communicatie had je gewild? Dat je de hele dag in de weg zou lopen, gezien het feit dat je vrij had willen nemen? Daar zit niemand op te wachten. Geen idee waarom je vrij moest nemen, een hovenier kan gewoon aan het werk, ook als de klant niet thuis is. Ben je soms te wantrouwend?
Wat voor soort oude beplanting is er omgespit? Praten we hier over bomen en struiken, of over planten die mede als groenbemester worden gebruikt?
Wat bedoel je dat de pergola niet goed is gebouwd? Was het niet naar je zin, of is de kwaliteit niet goed? Kloppen de verhoudingen soms niet? In dat geval klopt het, als hij te hoog is, dan is het om de klimplanten de ruimte te geven zodat je, ook als de pergola volgroeid is, je er gewoon onder door kunt lopen.
De leibomen waren niet te leiden, schrijf je, maar die zijn toch al geleid? Die moet je alleen nog in vorm houden. Waarom moest je die opnieuw verplanten?
Wat de rest van je klachten betreft lijkt het er inderdaad op dat het om een beun gaat. Een opritje vegen als je klaar bent hoort er standaard bij, en het afval van de 'oude' tuin hoort gewoon door een hovenier afgevoerd te worden.
Gereedschap van een klant gebruiken is uit den boze.
Sja, en wat kun je hier nu verder mee. Heb je sowieso iets op papier staan? Zo nee, dan vrees ik dat het een gebed zonder eind wordt om hier nog iets van te bakken.
Helaas.
Werd de man trouwens zwart of wit betaald?
-
- Berichten: 2122
- Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40
Re: Niet eens met factuur hovenier
Beste,
Je zegt dat het bedrag hoger is uitgevallen, maar geeft verder niks hierover aan.
Wat was het bedrag van de offerte en wat is het bedrag van de factuur ?
Als je het niet eens bent met de uitgevoerde werkzaamheden ( tuintechnisch gezien) dien je dit allereerst schriftelijk kenbaar te maken en hem ook de gelegenheid geven om dit te herstellen.
Je kunt dan ook aangeven dat je het restant van de factuur niet betaald totdat de werkzaamheden naar tevredenheid zijn hersteld.
In dat geval dient het ingehouden bedrag wel redelijk te zijn ten opzichte van de verkeerd uitegevoerde werkzaamheden
Je zegt dat het bedrag hoger is uitgevallen, maar geeft verder niks hierover aan.
Wat was het bedrag van de offerte en wat is het bedrag van de factuur ?
Als je het niet eens bent met de uitgevoerde werkzaamheden ( tuintechnisch gezien) dien je dit allereerst schriftelijk kenbaar te maken en hem ook de gelegenheid geven om dit te herstellen.
Je kunt dan ook aangeven dat je het restant van de factuur niet betaald totdat de werkzaamheden naar tevredenheid zijn hersteld.
In dat geval dient het ingehouden bedrag wel redelijk te zijn ten opzichte van de verkeerd uitegevoerde werkzaamheden
-
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 12 mar 2009 23:09
Re: Niet eens met factuur hovenier
Behalve dat ik als tuinfreak met een 2 jaar geleden volledig gerenoveerde tuin het geheel met bovenstaande reacties eens ben wil ik nog even wat kanttekeningen maken.
Erbij zijn als een hovenier jouw tuin aanlegt Witte Angora, is niet abnormaal, je kunt dan als klant nog even de puntjes op de i laten zetten en evt. nog eea laten aanpassen. (anders had een terras in mijn tuin niet recht onder de overkapping gelegen maar averechts linksom verkeerd en uitstekend ipv er recht onder )
T.O. schrijft dat ze soms niet op kwamen dagen, was het op die dagen wellicht rotweer met veel regen dat ze niet verder konden?
Gereedschap van de klant gebruiken is niet zo raar, volgens mijn tuinkanjers hadden wij nog beter gereedschap dan zijzelf dus moet kunnen, mits weer netjes schoongemaakt uiteraard.
Uitlopen van een buitenopdracht is niet zo vreemd, als er ivm weersomstandigheden nog wat dingen moeten worden afgemaakt in eerdere projecten kan dat vetraging opleveren, al is het netjes als je daar even van op de hoogte wordt gesteld.
Te weinig goede grond gebruiken is niet ongebruikelijk immers kan de "oude" grond nog goed zijn en is het puur een cosmetische zaak.
Rommel en vieze stoepen achterlaten is zeker not-done.
Idd is de vraag zoals WA ook stelde: is het wit of zwart gedaan?
Was de offerte gedetailleerd tot in de kleine details?
Daar er geen overeenkomst ondertekend is wordt het een beetje lastig, afhankelijk van wát er dus precies op papier staat en dat, in combinatie met de aanneemsom contra geleverd werk is lastig te beoordelen.
Voor de rest hebben Witta Angora en Seagoingracer het al allemaal verwoordt.
Hoe is verder het contact met de hovenier gegaan na je constatering? Héb je ueberhaupt al contact gehad en zijn jullie samen door de tuin gegaan om eea te bespreken?
Erbij zijn als een hovenier jouw tuin aanlegt Witte Angora, is niet abnormaal, je kunt dan als klant nog even de puntjes op de i laten zetten en evt. nog eea laten aanpassen. (anders had een terras in mijn tuin niet recht onder de overkapping gelegen maar averechts linksom verkeerd en uitstekend ipv er recht onder )
T.O. schrijft dat ze soms niet op kwamen dagen, was het op die dagen wellicht rotweer met veel regen dat ze niet verder konden?
Gereedschap van de klant gebruiken is niet zo raar, volgens mijn tuinkanjers hadden wij nog beter gereedschap dan zijzelf dus moet kunnen, mits weer netjes schoongemaakt uiteraard.
Uitlopen van een buitenopdracht is niet zo vreemd, als er ivm weersomstandigheden nog wat dingen moeten worden afgemaakt in eerdere projecten kan dat vetraging opleveren, al is het netjes als je daar even van op de hoogte wordt gesteld.
Te weinig goede grond gebruiken is niet ongebruikelijk immers kan de "oude" grond nog goed zijn en is het puur een cosmetische zaak.
Rommel en vieze stoepen achterlaten is zeker not-done.
Idd is de vraag zoals WA ook stelde: is het wit of zwart gedaan?
Was de offerte gedetailleerd tot in de kleine details?
Daar er geen overeenkomst ondertekend is wordt het een beetje lastig, afhankelijk van wát er dus precies op papier staat en dat, in combinatie met de aanneemsom contra geleverd werk is lastig te beoordelen.
Voor de rest hebben Witta Angora en Seagoingracer het al allemaal verwoordt.
Hoe is verder het contact met de hovenier gegaan na je constatering? Héb je ueberhaupt al contact gehad en zijn jullie samen door de tuin gegaan om eea te bespreken?
Re: Niet eens met factuur hovenier
Hallo,
Bedankt voor de reacties.
Het is zeker niet zwart gegaan.
De reden dat we ervoor thuis moesten zijn was dat er geen achterom bij onze tuin zit (alles moet via de schuur) en dat ze ook eigenlijk wel koffie verwachtten.
De hovenier zou contact met ons opnemen na de vakantie maar heeft dit niet gedaan. En t is geen beun! Hij noemt zichzelf zeker hovenier!
We weten dat er uitloop kan zijn door weersomstandigheden. Die zaten ook niet altijd mee. Maar ook was het soms niet goed voor elkaar waardoor het langer duurde (niet genoeg roodzand bijvoorbeeld).
We hebben één en ander proberen te overleggen, bijvoorbeeld dat we t fijn zouden vinden als er gebeld werd i.p.v. gemaild dat er niemand kwam.
En als ze gereedschap wilden gebruiken, dat dit best kon in overleg. Maar ja..als dit niet gebeurt wordt het wel lastig.
Over de pergola, op zich is hij goed gebouwd. Alleen is er onder de pergola ruimte voor 2 leibomen. En niet voor 3 die er 15 cm voor staan, dan zijn ze niet meer te leiden. Het is toch de bedoeling dat ze verder groeien en dat we een leihaag krijgen.
Wat bedoelen jullie met dat t lastig wordt en dat t een gebed zonder eind wordt?
De offerte was redelijk gedetailleerd, de factuur niet.
Kan iemand zomaar een hogere factuur sturen (500 euro duurder) en dat moeten wij zomaar betalen?
Bedankt voor de reacties.
Het is zeker niet zwart gegaan.
De reden dat we ervoor thuis moesten zijn was dat er geen achterom bij onze tuin zit (alles moet via de schuur) en dat ze ook eigenlijk wel koffie verwachtten.
De hovenier zou contact met ons opnemen na de vakantie maar heeft dit niet gedaan. En t is geen beun! Hij noemt zichzelf zeker hovenier!
We weten dat er uitloop kan zijn door weersomstandigheden. Die zaten ook niet altijd mee. Maar ook was het soms niet goed voor elkaar waardoor het langer duurde (niet genoeg roodzand bijvoorbeeld).
We hebben één en ander proberen te overleggen, bijvoorbeeld dat we t fijn zouden vinden als er gebeld werd i.p.v. gemaild dat er niemand kwam.
En als ze gereedschap wilden gebruiken, dat dit best kon in overleg. Maar ja..als dit niet gebeurt wordt het wel lastig.
Over de pergola, op zich is hij goed gebouwd. Alleen is er onder de pergola ruimte voor 2 leibomen. En niet voor 3 die er 15 cm voor staan, dan zijn ze niet meer te leiden. Het is toch de bedoeling dat ze verder groeien en dat we een leihaag krijgen.
Wat bedoelen jullie met dat t lastig wordt en dat t een gebed zonder eind wordt?
De offerte was redelijk gedetailleerd, de factuur niet.
Kan iemand zomaar een hogere factuur sturen (500 euro duurder) en dat moeten wij zomaar betalen?
-
- Berichten: 2122
- Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40
Re: Niet eens met factuur hovenier
Begin eens te communiceren met de hovenier....
Vraag hem bijvoorbeeld waarom de factuur euro 500 hoger is dan de offerte.
Vraag hem bijvoorbeeld waarom de factuur euro 500 hoger is dan de offerte.
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Niet eens met factuur hovenier
Deze hovenier is kennelijk niet aangesloten bij de https://loket.degeschillencommissie.nl/ ... e&code=gro