LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Planten gaan dood

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Joelma
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2010 08:58

Planten gaan dood

Ongelezen bericht door Joelma »

probleem opgelost
Laatst gewijzigd door Joelma op 13 sep 2010 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Planten gaan dood

Ongelezen bericht door elmo43 »

Volgens mij kunnen skimia's gewoon in de zon, dat ze daarvan verkleuren ja daar doe je niks aan.
Maar dood gaan ze niet zo gauw van de zon hoor, ik heb bij mijn moeder al een jaar of 17 skimmia's bij haar graf staan en die staan ook in de volle zon de hele dag. En ik verzorg ze nooit, ja met kerst de hele boel kaal knippen voor de kerststukjes.

Denk dat ze bij jou moeten wennen aan ineens zoveel zon, doordat ze al die jaren in de schaduw hebben gestaan. :wink:

witte angora
Berichten: 31026
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Planten gaan dood

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat Elmo zegt klopt precies. Skimmia's zijn schaduwplanten, dat wil zeggen dat ze in de schaduw het mooist zijn. In de zon gaan ze zeker niet dood, het ziet er alleen minder fraai uit.

Je zou kunnen overwegen, als je plaats hebt, een haag aan hun zonkant te zetten, dan staan ze over een paar jaar weer in de schaduw. Een ligusterhaag bijvoorbeeld is niet zo duur, en je kunt de struiken vanaf het najaar tot het voorjaar redelijk groot kopen. Ligustrum ovalifolium is een groenblijvende soort, dus ook in de winter houdt hij redelijk zijn blad.

Waar ik benieuwd naar ben is hoe je aan een schadebedrag van 1000 tot 1500 euro komt. Eigen bedenksel?

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Planten gaan dood

Ongelezen bericht door elmo43 »

Waar ik benieuwd naar ben is hoe je aan een schadebedrag van 1000 tot 1500 euro komt. Eigen bedenksel?
Denk dat er geredaneerd word als je de skimmia's zo groot moet kopen als zij/hij ze nu heeft, dat je dat dus kwijt bent als je ze zo groot aanschaft.
Maar volgens mij zijn het altijd wat kleinere plantjes die zelf na een tijd zulke grote struiken worden. Ik heb ze nog nooit heel groot gezien bij een tuincentrum. :wink:

witte angora
Berichten: 31026
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Planten gaan dood

Ongelezen bericht door witte angora »

elmo43 schreef:
Waar ik benieuwd naar ben is hoe je aan een schadebedrag van 1000 tot 1500 euro komt. Eigen bedenksel?
Denk dat er geredaneerd word als je de skimmia's zo groot moet kopen als zij/hij ze nu heeft, dat je dat dus kwijt bent als je ze zo groot aanschaft.
Maar volgens mij zijn het altijd wat kleinere plantjes die zelf na een tijd zulke grote struiken worden. Ik heb ze nog nooit heel groot gezien bij een tuincentrum. :wink:
Jij snapt wat ik bedoel. :wink:

En aangezien bij tuincentra geen skimmia's van 15-20 jaar oud te koop zijn, vraag ik me dus af waar dat bedrag vandaan komt. Sterker nog, het is nog maar de vraag hoe lang zulke struiken normaal gesproken, fatsoenlijk uitziend, meegaan.

stofzuigertje

Re: Planten gaan dood

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De prijzen zijn sterk afhankelijk maat en kwaliteit wortels.

Maar ook de plaats van koop kan veel verschil uitmaken.
Er zijn dure en goedkope handelaren.
U heeft in guldens gekocht dus moet dit bewijs leveren.
Pas als ze helemaal dood zijn en niet meer herstellen is een claim in te dienen, dus maak regelmatig foto's en houd de Gemeente/provincie op de hoogte van de plannen om Uw schade te verhalen.

witte angora
Berichten: 31026
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Planten gaan dood

Ongelezen bericht door witte angora »

Stofzuigertje, dan moeten ze eerst dood gaan, en daar geloof ik eigenlijk niet zo in.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Planten gaan dood

Ongelezen bericht door elmo43 »

Denk dat jouw oplossing Witte Angora van een haag bij skimmia's de juiste oplossing zal zijn, en anders ja helaas geen mooie donkere skimmia in de zon. :wink:

Joelma
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2010 08:58

Re: Planten gaan dood

Ongelezen bericht door Joelma »

probleem opgelost
Laatst gewijzigd door Joelma op 13 sep 2010 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Planten gaan dood

Ongelezen bericht door elmo43 »

Graag gedaan, hou er wel rekening mee als je ze in de palle zon laat staan dat ze nog valer van kleur worden.
Doodgaan doen skimmia's echt niet door de zon, zorg er wel voor dat ze meer water nodig hebben doordat ze nu in de volle zon staan.
maar dat geld voor meerdere planten in de tuin. :wink:

witte angora
Berichten: 31026
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Planten gaan dood

Ongelezen bericht door witte angora »

navraag gedaan bij een hovenier hoeveel het gaat kosten om deze 25 skimmia's (van 1 meter hoog) te vervangen en de tuin weer toonbaar te maken.
Kijk, dan wordt het verhaal toch een slagje anders.

Hoveniers zijn de goedkoopste niet, en je wilt de hele tuin toonbaar maken... Het lijkt erop (zonder de tuin gezien te hebben, maar meer sprekend vanuit mijn ervaring) dat de tuin min of meer opnieuw ingericht moet gaan worden. Skimmia's zal de hovenier niet terug planten, juist vanwege de zon. Maar wat hij ook neerzet: het zullen heus geen volwassen, en dus dure planten worden. Dus er zit meer werk aan dan alleen het vervangen van 25 skimmia's.

Het is gewoon jammer dat een tuin die mooi in evenwicht is op zo'n manier verstoord wordt. Het gaat niet alleen om de skimmia's die er niet meer uitzien, maar als je die dingen rooit en vervangt, dan heb je een tuin die voor een deel bestaat uit volwassen planten, en een deel nieuwe aanplant, en dat is eerlijk gezegd meestal niet zo'n succes. Dan kom je in feite al snel op (deels) een nieuwe tuin uit.

Maar om op je vraag terug te komen, ik denk niet dat je bij de provincie een nieuwe tuin kunt claimen. Temeer omdat de skimmia's niet dood gaan.

Worden er geen bomen teruggeplant trouwens?

Joelma
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2010 08:58

Re: Planten gaan dood

Ongelezen bericht door Joelma »

probleem opgelost
Laatst gewijzigd door Joelma op 13 sep 2010 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: Planten gaan dood

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vermoedelijk waren de bomen te hoog en te groot geworden en klagen andere over te donker huis.....
Helaas wilt U iets terug wat niet kan.
Deze kleinere bomen zullen ook enige schaduw geven dus wacht nog even 2 à 3 jaren voor je alles weg gooi.

Joelma
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2010 08:58

Re: Planten gaan dood

Ongelezen bericht door Joelma »

probleem opgelost
Laatst gewijzigd door Joelma op 13 sep 2010 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 31026
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Planten gaan dood

Ongelezen bericht door witte angora »

stofzuigertje schreef:Vermoedelijk waren de bomen te hoog en te groot geworden en klagen andere over te donker huis.....
Helaas wilt U iets terug wat niet kan.
Deze kleinere bomen zullen ook enige schaduw geven dus wacht nog even 2 à 3 jaren voor je alles weg gooi.
stofzuigertje, ik denk eerder dat de bomen ofwel te oud, ofwel te ziek waren, ofwel teveel overlast bezorgden. Dat laatste kan om vallende takken of andere zaken gaan, afhankelijk van de soort.

Hoogte en grootte is zelden reden om bomen te kappen.

Maar dat kan Joelma het beste vertellen, want als het goed is, is er van de gemeente/provincie van te voren een brief binnengekomen wat de reden is van de kap. Is hier drie maanden geleden tenminste wel gebeurd, toen alle bomen vervangen moesten worden.

witte angora
Berichten: 31026
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Planten gaan dood

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch kun je wel een poging wagen. Zeker omdat het om een reconstructie gaat. Immers, toen jij je tuin liet inrichtte, stonden die bomen er al ruim 70 jaar, dus je tuin lag in die tijd in de schaduw. Je hebt je plantkeuze o.a. aan de hand van de schaduw moeten bepalen.

Nu wordt alles dus totaal anders omdat de tuin volop zon krijgt, en daarmee wordt JIJ op kosten gejaagd omdat de OVERHEID zonodig moet reconstrueren. Feitelijk moet jouw tuin mee worden gereconstrueerd.

Misschien een gekke vergelijking: als in Amsterdam de huizen verzakken door de aanleg van de Noord-Zuid lijn, wie moet dan de schade betalen?

Persoonlijk denk ik dat je geen volledige vergoeding krijgt, maar misschien wel een tegemoetkoming. Probeer het gewoon, en vraag om een redelijke tegemoetkoming. Het kan zijn dat je niks krijgt, maar wie weet krijg je toch nog een aardig bedragje, wie zal het zeggen?

stofzuigertje

Re: Planten gaan dood

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je gemeente een andere weg wil aanleggen had U daar tegen moeten protesteren en dat zal nu wel te laat zijn.

Veranderingen kun je niet altijd tegen houden, en deze gevolg schade van de aanpassing wegen is nu eenmaal in dit kleine land niet te voorkomen.
Verder waren er 90 jaar terug nu eenmaal iets minder auto's en waar staat die van U?

Omdat vele pas achteraf tegen bestemmingsplannen protesteren komt dit soort dingen helaas vaker voor, en ik vermoed dat U samen met buren die hetzelfde probleem hebben meer kans maakt dan alleen.
Dus vraag wat zij gaan doen.

Joelma
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2010 08:58

Re: Planten gaan dood

Ongelezen bericht door Joelma »

probleem opgelost
Laatst gewijzigd door Joelma op 13 sep 2010 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: Planten gaan dood

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als bomen de stoep of fietspaden vernielen mag dit.
Anders als alles zelfde ruimte heeft is er vermoedelijk verkeerd geprotesteerd.
Nu de procedure is afgelopen helaas niets meer aan te doen.

Joelma
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2010 08:58

Re: Planten gaan dood

Ongelezen bericht door Joelma »

probleem opgelost
Laatst gewijzigd door Joelma op 13 sep 2010 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten