Beste,
we hebben 5 jaar geleden een woning gekocht. Bij deze woning hoort een oprit in de voortuin. Zo zijn de woningen ontworpen en dit staat ook op het bestek.
Door dit ontwerp voorziet de gemeente in een beperkt aantal parkeervakken in de buurt, omdat elke bewoner 1 auto op eigen terrein kan plaatsen.
Nu heeft de gemeente vlak naast onze oprit (circa 50 cm van de erfrgrens) een boom geplaatst. Uiteraard hangen takken boven onze oprit. De boom is hoog en heeft een open bladstructuur. Resultaat is dat we zowel hars van de boom zelf als extreem veel vogelpoep op de auto hebben. De schade aan beide auto's loopt inmiddels in de duizenden Euro's.
Ik heb de gemeente meerder malen gevraagd om te snoeien, maar dit doen ze dan zeer beperkt, omdat ze bang zijn dat de boom anders dood gaat. Kappen willen ze niet, aangezien het dorpsgezicht bepalend is volgens hun. Een carpot bouwen mag niet in deze wijk, vanwege een gemeentelijke verordening. Garageboxen komen slechts zelden te koop in de wijk, gezien er maar een paar staan.
De boom is circa 20 jaar oud. We hebben al gevraagd om deze te kappen en te vervangen door een knotwilg, zoals deze veel in onze wijk staan. We willen zelfs meebetalen in de kosten.
De gemeente komt ons op geen enkele wijze tegenmoet en wil nergens aan meewerken. Hebben we nog rechten nu?
Alle hulp is welkom.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Schade door boom gemeente
Re: Schade door boom gemeente
Uiteraard heb je rechten en volgens mij mag je nadat je de wederpartij schriftelijk heb gemaand de overhangende takken te snoeien, en nadat deze dit verzuimen zelf de takken (laten) weghalen. Dat de boom daaraan dood gaat is niet jouw probleem.
Aangezien de boom al 20 jaar oud is zal een beroep op kap niet snel worden gehonoreerd (je kon weten dat deze boom ooit groot zou worden).
Overigens, duizenden Euro's schade door vogelpoep en hars? heel misschien als je je auto nooit wast maar eens in de week wassen en om de paar maanden in de was zetten voorkomt heel veel zo niet alle ellende.
Er bestaan tegenwoordig overigens perfecte autopyamas die de auto brandschoon houden en als je daaraan geen tijd wil spenderen zijn er nog altijd teflon coatings die voorkomen dat je lak wordt aangetast.
Aangezien de boom al 20 jaar oud is zal een beroep op kap niet snel worden gehonoreerd (je kon weten dat deze boom ooit groot zou worden).
Overigens, duizenden Euro's schade door vogelpoep en hars? heel misschien als je je auto nooit wast maar eens in de week wassen en om de paar maanden in de was zetten voorkomt heel veel zo niet alle ellende.
Er bestaan tegenwoordig overigens perfecte autopyamas die de auto brandschoon houden en als je daaraan geen tijd wil spenderen zijn er nog altijd teflon coatings die voorkomen dat je lak wordt aangetast.
Bedankt voor de reactie.
Ik zal de schade even toelichten. We hebben 2 auto's. 1 is een Volvo V50, de andere een Honda S2000. De Honda is een cabrio. Speciaal hiervoor heb ik een hoes aangeschaft. Probleem hiermee is dat je bij een cabrio met stoffen dak de hoes alleen mag gebruiken als de kap volledig droog is, ivm schimmelvorming. Nu zijn we vorig jaar 1 week op vakantie geweest. Bij vertrek regende het -> geen hoes erover. Bij terugkomst zaten inmiddels 2 vlekken in de lak (1 x motorkap, 1 x kofferdeksel) die ook een professioneel poetsbedrijf er niet uit kreeg.
Kosten:
- 2 x professioneel reinigen was 180 Euro per keer
- overspuiten 2 delen is circa 2000 Euro
Ook de Volvo vertoont dit soort plekken en ik hoop dat de leasemaatschappij dit acceptabel gaat vinden bij inleveren.
Ik loop ELKE dag om zijn minst de cabrio na met een emmertje water en een spons.
Ik zal de schade even toelichten. We hebben 2 auto's. 1 is een Volvo V50, de andere een Honda S2000. De Honda is een cabrio. Speciaal hiervoor heb ik een hoes aangeschaft. Probleem hiermee is dat je bij een cabrio met stoffen dak de hoes alleen mag gebruiken als de kap volledig droog is, ivm schimmelvorming. Nu zijn we vorig jaar 1 week op vakantie geweest. Bij vertrek regende het -> geen hoes erover. Bij terugkomst zaten inmiddels 2 vlekken in de lak (1 x motorkap, 1 x kofferdeksel) die ook een professioneel poetsbedrijf er niet uit kreeg.
Kosten:
- 2 x professioneel reinigen was 180 Euro per keer
- overspuiten 2 delen is circa 2000 Euro
Ook de Volvo vertoont dit soort plekken en ik hoop dat de leasemaatschappij dit acceptabel gaat vinden bij inleveren.
Ik loop ELKE dag om zijn minst de cabrio na met een emmertje water en een spons.
blijft inderdaad vervelend, misschien is een diamond of flon behandeling iets kost niet de wereld en je bent tenminste verlost van de vogelpoepvlekken.
Ik zou in ieder geval de zaag zetten in de overhangende takken.....
Ik zou in ieder geval de zaag zetten in de overhangende takken.....
-
Zeg RDDR, jij woont niet toevallig ook in Soest ??
Nee, in een klein dorpje in de buurt van Eindhoven.
Ik vraag me af, stond die boom daar niet al toen jullie er kwamen wonen? Je schrijft zowel 'De boom is circa 20 jaar oud' als 'Nu heeft de gemeente vlak naast onze oprit (circa 50 cm van de erfrgrens) een boom geplaatst'. Het is wel zeer relevant of de boom er al stond toen je het huis kocht.
Even heel kort door de bocht is het zo dat als de boom er meer dan 20 jaar stond, dan mag hij er blijven staan. Staat hij er korter, dan moet hij op een bepaalde afstand van de erfgrens. Dit is standaard volgens mij 2 meter, maar in de algemene verordening kan bepaald zijn dat de minimale afstand kleiner is.
Verder geldt inderdaad dat als je de eigenaar hebt gemaand het overhangende deel te snoeien en als deze het niet doet, dan mag je zelf de boom bijsnoeien mits dit niet ten koste gaat van de gezondheid en het normale uiterlijk van de boom. Je kunt dan dus niet rigoreus alle overhangende takken botweg wegsnoeien.
Als de boom er stond toen je het huis kocht, dan lijkt het mij dus eigenlijk eerlijk gezegd een beetje domme pech. Dan zul je er volgens mij min of meer mee moeten leven.
Even heel kort door de bocht is het zo dat als de boom er meer dan 20 jaar stond, dan mag hij er blijven staan. Staat hij er korter, dan moet hij op een bepaalde afstand van de erfgrens. Dit is standaard volgens mij 2 meter, maar in de algemene verordening kan bepaald zijn dat de minimale afstand kleiner is.
Verder geldt inderdaad dat als je de eigenaar hebt gemaand het overhangende deel te snoeien en als deze het niet doet, dan mag je zelf de boom bijsnoeien mits dit niet ten koste gaat van de gezondheid en het normale uiterlijk van de boom. Je kunt dan dus niet rigoreus alle overhangende takken botweg wegsnoeien.
Als de boom er stond toen je het huis kocht, dan lijkt het mij dus eigenlijk eerlijk gezegd een beetje domme pech. Dan zul je er volgens mij min of meer mee moeten leven.
De boom stond er inderdaad al toen we het huis kochten. De boom staat er nu net wel of net niet 20 jaar. De exacte datum is niet bekend, maar moet rond 1988 / 1989 geweest zijn, gezien het bouwjaar van de huizen.
En ja: we hadden het kunnen weten. Op het moment toen we het huis kochten hadden we echter nog geen cabrio en was het eea makkelijker op te lossen met een hoes. Ook interesseert een plekje op mijn normale auto me minder.
Een oplossing is verhuizen, maar dat is wel erg kostbaar. Ik vind het gewoon jammer dat de gemeente nergens aan mee wil werken.
En ja: we hadden het kunnen weten. Op het moment toen we het huis kochten hadden we echter nog geen cabrio en was het eea makkelijker op te lossen met een hoes. Ook interesseert een plekje op mijn normale auto me minder.
Een oplossing is verhuizen, maar dat is wel erg kostbaar. Ik vind het gewoon jammer dat de gemeente nergens aan mee wil werken.