Problemen opzegging contract Hovenier
Problemen opzegging contract Hovenier
Goedemorgen,
Mijn 86-jarige vader heeft al jaren een contract met een hoveniersbedrijf en deze wordt iedere jaar stilzwijgend verlengt. De hovenier kwam ieder kwartaal de tuin onderhouden. Half december 2025 is mijn vader dusdanig achteruitgegaan en kan hij niet meer zelfstandig wonen en w0ont sindsdien in een woon-zorg centrum.
Om alles af te handelen heb ik ook netjes een bericht naar de hovenier gezonden en het contract werd beëindigd. Wat schets mij verbazing, de hovenier zegt gewoon doodleuk, het contract loopt t/m augustus 2026 en er geld een opzegtermijn van 3 maanden. Nu heb ik vanwege mijn werk nogal wel wat wetskennis en heb deze beste man gewezen op de wet van Dam en dat dit ook geld voor zijn contract. Loopt al jaren en is steeds stilzwijgend verlengt.
Ik heb ook al meerdere keren een kopie van het ondertekende contract opgevraagd en de laatste keer met een ondertekende machtiging van mijn vader, echter er komt niets binnen, alleen een factuur over het eerste kwartaal van 2026, terwijl er geen werkzaamheden zijn verricht. Volgens de hovenier zijn er speciale afspraken gemaakt met mijn vader echter omdat hij geen papieren hierover opstuurt kan ik dit niet verifiëren en mijn vader weet het allemaal niet meer en wil hem er ook niet lastig meevallen nu hij in het ziekenhuis ligt.
Kan iemand mij raad geven wat verder te doen. Ik heb al een melding neergelegd bij de ACM. Alle raad is welkom.
Alvast bedankt voor het lezen van dit verhaal. Het is het laatste stukje wat nog opgelost moet worden voor mijn vader. Alle andere abonnementen zijn netjes en volgens de wettelijke normen afgehandeld.
Mijn 86-jarige vader heeft al jaren een contract met een hoveniersbedrijf en deze wordt iedere jaar stilzwijgend verlengt. De hovenier kwam ieder kwartaal de tuin onderhouden. Half december 2025 is mijn vader dusdanig achteruitgegaan en kan hij niet meer zelfstandig wonen en w0ont sindsdien in een woon-zorg centrum.
Om alles af te handelen heb ik ook netjes een bericht naar de hovenier gezonden en het contract werd beëindigd. Wat schets mij verbazing, de hovenier zegt gewoon doodleuk, het contract loopt t/m augustus 2026 en er geld een opzegtermijn van 3 maanden. Nu heb ik vanwege mijn werk nogal wel wat wetskennis en heb deze beste man gewezen op de wet van Dam en dat dit ook geld voor zijn contract. Loopt al jaren en is steeds stilzwijgend verlengt.
Ik heb ook al meerdere keren een kopie van het ondertekende contract opgevraagd en de laatste keer met een ondertekende machtiging van mijn vader, echter er komt niets binnen, alleen een factuur over het eerste kwartaal van 2026, terwijl er geen werkzaamheden zijn verricht. Volgens de hovenier zijn er speciale afspraken gemaakt met mijn vader echter omdat hij geen papieren hierover opstuurt kan ik dit niet verifiëren en mijn vader weet het allemaal niet meer en wil hem er ook niet lastig meevallen nu hij in het ziekenhuis ligt.
Kan iemand mij raad geven wat verder te doen. Ik heb al een melding neergelegd bij de ACM. Alle raad is welkom.
Alvast bedankt voor het lezen van dit verhaal. Het is het laatste stukje wat nog opgelost moet worden voor mijn vader. Alle andere abonnementen zijn netjes en volgens de wettelijke normen afgehandeld.
Re: Problemen opzegging contract Hovenier
Prima toch, u volgt gewoon de wet, moet u nog betalen, dan betaalt u, hoeft er niet meer betaald te worden, betaald u niet.
De kans is groot dat er alleen mondelinge afspraken zijn, dat zullen de "speciale afspraken" wel zijn.........
Sterkte met uw vader.
Re: Problemen opzegging contract Hovenier
Die "speciale afspraken" is niet meer dan bluf, ik hecht er geen waarde aan.
m.i. sta je dusdanig in je recht, dat ik er geen energie in zou stoppen. Dan is het aan de hovenier om zijn ongelijk te halen bij de rechter.
m.i. sta je dusdanig in je recht, dat ik er geen energie in zou stoppen. Dan is het aan de hovenier om zijn ongelijk te halen bij de rechter.
Re: Problemen opzegging contract Hovenier
Okee, stel je laat dit escaleren. Gewoon niet betalen en laat die hovenier jullie maar voor de rechter slepen. De rechter zal die hovenier ook gelijk vragen naar bewijs van die afspraken en die heeft hij niet, anders had hij ze al opgestuurd.
Ik heb te weinig kennis van de materie om te beoordelen of de wet van Dam wel of niet van toepassing is, maar de indruk die jouw post wekt is dat dit geen hoevenier is die erg veel verstand heeft van wetten.
Ik heb te weinig kennis van de materie om te beoordelen of de wet van Dam wel of niet van toepassing is, maar de indruk die jouw post wekt is dat dit geen hoevenier is die erg veel verstand heeft van wetten.
sergio1963
en Speedy123
vinden dit leuk
Re: Problemen opzegging contract Hovenier
De Wet Van Dam is inderdaad van toepassing. Een dergelijk beding kan met terugwerkende kracht worden vernietigd. Je zit dan met de situatie, dat er na het eerste jaar geen overeenkomst is. Het eenvoudigste is gewoon om niets meer te betalen.
Hier kan overigens wel per individuele afspraak van afgeweken worden, maar die individuele afspraak is er vast niet. Als die individuele afspraak met meerdere klanten wordt afgesproken, dan is het geen individuele afspraak meer.Artikel 6:236 aanhef en onder j BW
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding dat in geval van een overeenkomst tot het geregeld afleveren van zaken, elektriciteit, warmte en koude daaronder begrepen en dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften niet daaronder begrepen, of tot het geregeld doen van verrichtingen, leidt tot stilzwijgende verlenging of vernieuwing in een overeenkomst voor bepaalde duur, dan wel tot een stilzwijgende voortzetting in een overeenkomst voor onbepaalde duur zonder dat de wederpartij de bevoegdheid heeft om de voortgezette overeenkomst te allen tijde op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand.
