LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MBO Politiek

Wat jij zoal doet in jouw vrije tijd kan je hier ventileren. Zowel jouw slechte als goede ervaringen.
Tens

MBO Politiek

Ongelezen bericht door Tens »

Ik wordt ondertussen onpasselijk van de slechte MBO regelingen in Nederland.
Niemand die daadwerkelijk ergens over gaat, en niemand die gewoon op een normale manier zorgt dat je les krijgt waar je wat aan hebt en je toetsen kan maken zonder dat je ze een jaar daarna vertellen dat ze deze kwijt raken bijvoorbeeld.

Het Horizon College of InHolland: Het is allemaal best mits het geen HBO opleiding betreft.
Want al jaren wordt geroepen dat het prut is, maar alleen als het om HBO studenten gaat of als het de overheid geld kost door bijvoorbeeld spookstudenten dan hoor je daadwerkelijk dat er iets gebeuren gaat.

Voorbeeld:
Ik wacht al zeker 1,5 jaar lang op een studie of werk subsidie en loop zo af en toe een afspraak af waar ik vervolgens weer geen resultaat van bemerk.
Bedenk wel dat je als student ook hobbies moet bekostigen en voor ieder afspraakje in bijvoorbeeld Hoorn moet zijn.
Als je geen geld krijgt is dit erg moeilijk vol te houden.
En vergeet het maar als je aan het werk wilt als meerderjarige en dan bedoel ik echt geen 40 jaar mee.

En dan loopt men maar te janken dat de studenten zo lui zijn.
Ik zat hiervoor op het Horizon College waar ik verdorie maar 10 uur per week heen moest voor dingen die ik vervolgens zelf moest gaan zitten regelen om een studie te gaan leren die misschien voor een kwart van de 4 jaar vakgericht en / of interessant was.
Vind je het gek dat niet iedere gek voor 2 uurtjes niets leren iedere dag naar een school gaat in God mag weten waar, in plaats van een hele dag te gaan werken aan zwartwerk of school?

Vervolgens lopen ze te zaniken dat je dan geen toetsen komt maken.
Nee dank je de koekoek; Ik dacht dat je eerst wat te weten moet komen voor je een toets gaat maken.
En nog eens maken.
En 2 jaar later nog eens.
Niet omdat je het zo slecht doet, maar omdat je om de een of andere reden je cijfer niet op je lijst krijgt staan of omdat je van docent verwisseld per kwartaal.

Nou goed, na minstens 4 jaar studieen en een kwart van je leven kom je er dan eindelijk achter dat je een autistische handicap hebt en daar gaan ze pas op letten als blijkt dat je je studie niet af kan ronden omdat meneer of mevrouw de docent vanaf jan. niet meer beschikbaar is omdat deze het zo druk heeft.
Met halve dagen werken en in plaats van stage bezoeken telefoontjes maken naar stagebedrijven, of naar gewone bedrijven als ze weer eens geen stageplek hebben.

Vervolgens wordt alles op je lichte handicap afgeschoven, terwijl van 2 klassen maar een stuk of 10 leerlingen daadwerkelijk binnen 5 jaar slagen, en het halve personeel ondertussen of ontslagen of uit zichzelf wegegaan is.

Daarna zit je thuis, want je kunt je ouders vanalles wijs maken maar dat je net als je studiecollegas je studie niet goed geregeld kon krijgen omdat je tegenwoordig les krijgt van het Nederlands derderangs bedrijfsleven, daar willen ze niet aan.

Dus zit je thuis, zoekt werk, een andere meer bijpassende [meer begeleiding] studie, en daar doe je dan vervolgens 1,5 jaar over met behulp van diverse instanties, die je allemaal graag willen helpen mits het ze maar geen geld gaat kosten.
'Heeft u kind last van een lichte handicap? heeft u kind behoefte aan meer beleiding? Kom dan naar het .... college."
Ja ja... Dan vervolgens een jaar wachten op financiering van je gemeente, omdat zo`n studie 70 euro per dag gaat kosten.
En ja: je kunt je artikel 21 gemeente natuurlijk niet om subsidie gaan vragen als je al bijvoorbeeld een wayong uitkering hebt.
Dus een tussentijdse uitkering krijg je ook niet.

Vervolgens kom je pro-deo nieteensaan de bak, en heb je mazzel als men nog reageert op je (dan wel niet open-) sollicitatie.

En de huren en de kosten van een rijbewijs ondertussen maar stijgen...

Ja; Iedereen heeft scholing nodig.
'Je houdt ze van de straat' politiek is immers ontzettend belangrijk.
Het maakt niet uit of het uberhaupt zin heeft deze mensen te scholen op een algemene opleiding voor werk waarvoor je meestal nieteens een diploma nodig hebt en wat je meer geld kost dan het uiteindelijk oplevert.
Weinig andere keus is er echter niet als je meerderjarig bent en er een economie bestaat die alleen gunstig is als je Pools, populair, 16, of een meid bent.

Nu gaan ze het stelsel opnieuw aanpakken.
Alweer.

Wordt dit soms een jaarlijks evenement?

Moet je zo veel regelen om mensen les te geven in wat ze vragen en een paar toetsen af te laten nemen?
Is het nu zo moeilijk, zelfs in een systeem met alleen maar dictaten vol papierwerk waar je jaren over doet, af en toe een praktijkles te geven?
Moet een gehandicapt persoon iedere dag gaan zitten bellen om een uitkering of studie?
Of moet deze soms extra zielig gaan zitten doen?
Een studie waar deze overigens al voor geschoold is, voor werk waar deze persoon al vaardig in is.

Vroeger dacht ik dat intelligentie in Nederland beloont werd.
Kennelijk maakt het meer uit of je contacten hebt in je familie die je aan werk kunnen helpen...
Ach: Misschien komt Douwe Echberts ooit nog met een zegelactie waarbij je kunt sparen vor je rijbewijs: Het zogenaamde puntensysteem.

gaaaap

Re: MBO Politiek

Ongelezen bericht door gaaaap »

kun je ook een uittreksel maken van je relaas ???

Tens

Re: MBO Politiek

Ongelezen bericht door Tens »

Wou je hem langer hebben dan?
Samenvatten kan ik wel, maar ik vindt hem zo eigenlijk al lang genoeg. :wink:

Jan Post
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 jan 2006 18:40

Re: MBO Politiek

Ongelezen bericht door Jan Post »

Geachte Heer/Mevrouw,

Ik wil hier toch even op reageren als student van het mbo. Ik heb persoonlijk te maken met software die geschreven is door het Horizoncollege om zelf te kunnen studeren. Het mbo is niet alles dat klopt zeker maar het vergroot wel de kans op een ''goede'' baan. Je moet het als een opstap diploma zien binnen het bedrijfsleven.

Daarbij heb ik het dus over de hogere niveau's(3/4) binnen het mbo college. Je loopt heel erg over het onderwijs af te geven op het mbo college maar voor de beschikbare hoeveelheid geld leveren ze best een knappe dienst. Ik blijf het vinden als jij zo loopt af te geven op het mbo onderwijs, volg dan opleidingen bij particulieren instellingen. Dit kost je veel meer geld voor iets beter onderwijs :wink: .

Ik zelf volg buiten mijn mbo opleiding ook nog Nima bij icm opleidingen. Deze opleiding bevalt me echt prima goed onderwijs en goede lesstof. De kosten voor 1 cursus zijn alleen 1.5 keer zo duur als mijn mbo opleiding voor dat jaar. Je loopt nu volledig op het Horzine college af te geven maar, er is bijna altijd schuld bij 2 partijen en niet alleen bij het Horizon college.

Over de stages ben ik het wel compleet met je eens. Deze worden slecht geregeld en veel personen kunnen geen of met moeite een stageplek vinden. Dit komt ook vaak doordat sommige mbo studenten het gewoon verpest hebben voor de mede studenten. De mbo scholen binnen nederland houden ook slecht contact met het bedrijfsleven wat erg verontrustend is.

Ik wil dus graag laten zien dat ik over het algemeen wel tevreden ben over het onderwijs op de mbo colleges.

Vriendelijke groet,

Jan Post

Gesloten