Rare dingen kunnen er gebeuren bij zo'n sportschool. Via een kennis krijgen we te horen dat we een proefabonnement kunnen krijgen, te weten, twee maand gratis en daarna gewoon betalen.
Wij naar die sportschool toe en met een medewerker in gesprek. Omdat we niet naast de deur wonen, spreken we met de medewerker af, dat als het ons niet bevalt, we de twee maand gratis doen en daarna een maand moeten betalen. We zouden dan na de twee maanden gratis op kunnen zeggen. Tot dusver alles prettig geregeld. De medewerker loopt weg om de formulieren in de map te stoppen en komt met de afdrukken terug. Opgevouwen en wel.
Wij naar huis en de weken daarna een aantal keren gesport en daarmee komen we erachter dat het toch eigenlijk niet iets voor ons is en besluiten niet door te willen met het abonnement. We willen dus opzeggen, zoals afgesproken.
Toen maar naar de sportschool gegaan om ons abonnement op te zeggen. Dit kon volgens de dame achter de balie niet bij hen, maar we moesten maar met de ledenadministratie bellen. We kregen netjes een telefoonnummer mee en de volgende dag gebeld.
En wat schetst mijn verbazing aan de telefoon. We kunnen helemaal niet opzeggen, ja, het kan wel, maar dan moeten we wel aangeven dat we 15 kilometer en verder van de sportschool afwonen. Ik heb direct aan de telefoon verteld dat dit het geval was. Kreeg ik te horen dat iedereen dat wel kon zeggen en we moesten een bewijs van inschrijving in de desbetreffende gemeente overleggen.....
Daarop maar eens met de desbetreffende medewerker die met ons om tafel had gezeten om ons abonnement af te spreken gebeld. Hij klonk toen ik hem vertelde waar het over ging, al direct niet meer zo vriendelijk als toen we bij hem aan tafel zaten. Ik nogmaals verteld wat de afspraken tussen hem en ons was en daarop vertelde hij tot mijn nog grotere verbazing, dat wij een contract hadden voor 24!! maanden. Dit hebben wij echter nooit aangekruist en dat waren we ook niet van plan. We verdenken hem ervan dat hij dit aan de balie nog heeft aangekruist en dat hij daarom met de dichtgevouwen formulieren aan kwam zetten.
Nu wilde ik een brief schrijven naar de ledenadministratie, blijkt het dat ik nogmaals naar de sportschool moet om een afmeldingsformulier te halen. Dit hadden ze me toch ook wel in 1 keer kunnen vertellen. Zo wordt je er wel erg druk mee. De fitness heb je zo niet meer nodig hoor, je wordt wel fit van het heen en weer rennen van en naar die sportschool.
Geluk bij een ongeluk is wel, dat er vorig jaar een wet is ingegaan, die aangeeft dat bedrijven geen contracten langer dan een maand mogen aanbieden. In mijn optiek valt ook een sportschool hieronder en kan ik dus ten alle tijde opzeggen (kunnen wij toch wel omdat we verder dan 15 kilometer van de sportschool wonen).
Een heel verhaal, maar heeft iemand hier ook ervaring mee?
Groeten,
Twee gefrustreerde sporters
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Proefabonnement Health City
-
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01
Re: Proefabonnement Health City
** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Proefabonnement Health City
Zeg, volgens mij loop je een beetje achter.... ga maar eens googlen!!
Groeten!!
Groeten!!
-
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01
Re: Proefabonnement Health City
** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Proefabonnement Health City
MRosens
Wat jij schrijft over de maximale kontrakttermijn is onjuist.
Relevante informatie:
Zoals reeds is opgemerkt: men is er in Den Haag mee bezig.
De stand van zaken is nu:
Het principe wordt: na een kontrakt van het eerste jaar (12 maanden) mag er niet meer stilzwijgend verlengd worden en wordt de opzegtermijn 1 maand.
1. Telecomsector
* Publicatiedatum op 1 juli 2009 de telecomsektor.
* Ingangsdatum 1 augustus 2010.
2. Sportscholen, boekenclubs, kranten en tijdschriften, internetbedrijven, autopechdiensten, o.a..
* Vermoedelijke publicatiedatum op 1 januari 2011
* Vermoedelijke ingangsdatum 1 februari 2012.
Abonnementen en lidmaatschappen die in de wet worden aangepakt, zijn die van sportscholen, boekenclubs, tijdschriften, internetbedrijven en autopechdiensten.
Consumenten krijgen verder het recht om op dezelfde manier op te zeggen als de wijze waarop het abonnement is aangegaan (per post, e-mail e.d.). Lidmaatschappen van vereniging blijven per jaar opzegbaar.
Voor kranten en tijdschriften is een belangrijke uitzondering gemaakt. Die mogen een opzegtermijn van drie maanden hanteren, waar in de wet verder een maximum van een maand geldt. Een heel belangrijke wijziging is, dat in de nieuwe situatie proefabonnementen per definitie automatisch aflopen en dus niet meer stilzwijgend kunnen worden omgezet in een gewoon abonnement.
3. Vanaf 1 januari 2010 hanteert de verzekeringssector (voorlopig op vrijwillige basis) voor particuliere schadeverzekeringen het principe van éénjarige contracten. Deze contracten zijn na het eerste jaar (dus eerstens vanaf 1-1-2011) met een termijn van maximaal een maand opzegbaar.
In de praktijk loopt de verzekeringssector dus vooruit op een wettelijke regeling. Dit geldt overigens alleen als de verzekeraar aangesloten is bij het Verbond voor Verzekeraars.
Overigens zijn er wel uitzonderingen, zoals de natura-uitvaartverzekeringen en de zorgverzekeringen. Bij dit soort verzekeringen is het niet mogelijk om per maand op te zeggen.
Maxiem.
Wat jij schrijft over de maximale kontrakttermijn is onjuist.
Relevante informatie:
Zoals reeds is opgemerkt: men is er in Den Haag mee bezig.
De stand van zaken is nu:
Het principe wordt: na een kontrakt van het eerste jaar (12 maanden) mag er niet meer stilzwijgend verlengd worden en wordt de opzegtermijn 1 maand.
1. Telecomsector
* Publicatiedatum op 1 juli 2009 de telecomsektor.
* Ingangsdatum 1 augustus 2010.
2. Sportscholen, boekenclubs, kranten en tijdschriften, internetbedrijven, autopechdiensten, o.a..
* Vermoedelijke publicatiedatum op 1 januari 2011
* Vermoedelijke ingangsdatum 1 februari 2012.
Abonnementen en lidmaatschappen die in de wet worden aangepakt, zijn die van sportscholen, boekenclubs, tijdschriften, internetbedrijven en autopechdiensten.
Consumenten krijgen verder het recht om op dezelfde manier op te zeggen als de wijze waarop het abonnement is aangegaan (per post, e-mail e.d.). Lidmaatschappen van vereniging blijven per jaar opzegbaar.
Voor kranten en tijdschriften is een belangrijke uitzondering gemaakt. Die mogen een opzegtermijn van drie maanden hanteren, waar in de wet verder een maximum van een maand geldt. Een heel belangrijke wijziging is, dat in de nieuwe situatie proefabonnementen per definitie automatisch aflopen en dus niet meer stilzwijgend kunnen worden omgezet in een gewoon abonnement.
3. Vanaf 1 januari 2010 hanteert de verzekeringssector (voorlopig op vrijwillige basis) voor particuliere schadeverzekeringen het principe van éénjarige contracten. Deze contracten zijn na het eerste jaar (dus eerstens vanaf 1-1-2011) met een termijn van maximaal een maand opzegbaar.
In de praktijk loopt de verzekeringssector dus vooruit op een wettelijke regeling. Dit geldt overigens alleen als de verzekeraar aangesloten is bij het Verbond voor Verzekeraars.
Overigens zijn er wel uitzonderingen, zoals de natura-uitvaartverzekeringen en de zorgverzekeringen. Bij dit soort verzekeringen is het niet mogelijk om per maand op te zeggen.
Maxiem.
-
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01
Re: Proefabonnement Health City
** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur