LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ticketprijs riverdance

Wat jij zoal doet in jouw vrije tijd kan je hier ventileren. Zowel jouw slechte als goede ervaringen.
foseng

ticketprijs riverdance

Ongelezen bericht door foseng »

Wij zijn niet van die notoire evenementenbezoekers. Wij melden ons bij PePe Trading in Amstelveen voor 2 tickets voor een optreden van Riverdance. Dit voor een bedrag van 230 euro. Wij kregen de kaarten toegestuurd, waarop te lezen was per kaart: 65+6.5 euro. Dus totaal 143euro. Mijn echtgenote belde om informatie en kreeg te horen, dat deze kaarten duur waren ingekocht. Afgelopen donderdag kwamen wij er achter, dat deze kaarten te koop waren onder dezelfde condities voor totaal 143 euro bij Livenation.nl zonder extra kosten. Geld verdienen mag iedereen, maar een verschil van 87 euro vind ik nogal onfris en dan te bedenken met welk verhaal mijn echtgenote werd afgescheept.

EdoG

Re: ticketprijs riverdance

Ongelezen bericht door EdoG »

Ook ik heb afgelopen week te maken gehad met PePe Tickets.

Om maar met de conclusie te beginnen;
Buiten PePe Tickets zelf heeft werkelijk niemand voordeel bij het bestaan van een bedrijf zoals dit.
Het biedt geen meerwaarde voor de klant en
het biedt geen meerwaarde voor de artiest.
Het misleidt onoplettende consumenten die menen een ticket aan te kopen via een website in het reguliere verkoopkanaal.
Het leidt tot prijsopdrijving voor concert-, theater- en andersoortig evenementenbezoek.

Ik zou zeggen geen toegangsbewijzen aanschaffen via dit bedrijf.
Dit bedrijf rekent schandalig hoge kosten voor de doorverkoop van tickets en misleidt de onoplettende consument. Het is tijdens de bestelprocedure voor de consument niet duidelijk dat deze zich op een site bevindt van een secondary ticketing bedrijf. Wanneer de klant zijn/haar bestelling plaatst krijgt hij/zij niet te zien hoe de prijs die PePetickets in rekening brengt is opgebouwd. Zou dit wel het geval zijn dan zou PePe tickets alleen nog maar kaarten verkopen aan mensen die zo ontzettend graag naar een voorstelling willen waarvoor de toegangsbewijzen in het reguliere kanaal al zijn uitverkocht dat ze de absurd hoge prijs voor lief nemen.
Zo ontdekten wij dat Eddy Izzard naar Nederland zou komen en gingen direct op zoek naar de mogelijkheid kaarten te bestellen. Achteraf blijkt dat PePe Tickets de kaarten al in de verkoop aanbood voordat de verkoop in het reguliere kanaal van start was gegaan wat verklaart dat wij op hun site terechtkwamen. Hoewel we de prijs van €75,= per kaartje wel erg hoog vonden bestelden we toch kaarten zonder ons ervan bewust te zijn dat dit niet de normale verkoopprijs was. Pas bij het ontvangen van de orderbevestiging via mail werd ons dit duidelijk.
Kosten voor aankoop van 4 tickets voor een voorstelling bedroegen voor ons in totaal €312,50, terwijl de werkelijke kosten in het officiële kanaal achteraf €168,= inclusief transactiekosten bleken te zijn.

Een paar dagen voor de voorstelling van Eddy Izzard waren de toegangskaarten nog altijd niet uitverkocht dus ik belde met PePe Tickets. Reactie op mijn klacht en vraag of het bedrijf de kaarten terug wilde nemen was bijzonder teleurstellend. Het bedrijf heeft in de algemene voorwaarden opgenomen dat de aankoop bindend is en niet geannuleerd kan worden en komt de consument dan ook in geen enkel opzicht tegemoet. Een medewerkster probeerde mij af te schepen met de mededeling dat de voorstelling op enig moment wel uitverkocht was geweest wat de hoge prijs die wij hadden betaald zou rechtvaardigen. Ik vroeg na bij de Heineken Music Hall of deze informatie juist was en dit bleek uiteraard niet het geval te zijn.
Ik belde nogmaals en kreeg dezelfde dame aan de lijn die zich blijkbaar geen raad wist met mijn vragen en haar baas “dhr Peter de Vries” aan de lijn liet komen.
'Meneer ik kan niets voor u doen' was de opmerking van de heer de Vries van PePe Tickets bleef herhalen op werkelijk alles wat ik zei. Eerlijker was geweest 'meneer ik wil niets voor u doen', maar ik kreeg de kans niet dit te zeggen want dhr. de Vries hing midden in mijn zin op.

Bij nazoeken blijken er erg veel klachten over praktijken van bedrijven als PePe Tickets te bestaan. Het speculeren op winst middels inkoop en doorverkoop van concert-, theater- en voetbalkaarten heeft inmiddels dan ook de aandacht van de politiek en er wordt gewerkt aan wetgeving om dergelijke praktijken aan banden te leggen. Op dit moment ligt een voorstel in de tweede kamer waarbij wordt uitgegaan van een maximale winst van 10% bij doorverkoop.
Een fee voor een service vragen is op zichzelf niet verwerpelijk, maar dan moet dit wel een redelijk percentage zijn.
Bovendien is hier natuurlijk geen sprake van een service die voor consumenten iets toevoegt - buiten een exorbitante meerprijs voor een toegangsbewijs dan - aan wat het officiële verkoopkanaal voor toegangsbewijzen al te bieden heeft.

Dit laatste geeft al aan dat de enige reden dat bedrijven als PePe Tickets bestaan is dat zij op een eenvoudige wijze veel geld kunnen verdienen zonder voor de consument van enige meerwaarde te zijn en zonder zelf iets te hoeven presteren.

Er worden kaarten ingekocht voor evenementen waarvan PePe Tickets verwacht dat deze populair zullen zijn. Hiermee creeëren zij schaarste waardoor fans gedwongen worden een keus te maken tussen betalen van een extreem hoog bedrag aan PePe Tickets, of het aan zich voorbij laten gaan van het concert dat zij zo graag hadden willen bijwonen.
Het is een bekend gegeven dat fans bereid zijn erg ver te gaan waar het hun favoriete artiest betreft en PePe Tickets en vergelijkbare bedrijven maken misbruik van deze emotie.

Concreet gevolg is prijsopdrijving in de markt voor concert- en andersoortig toegangsbewijzen - bedragen van meer dan €400,= - werden al betaald voor gewilde toegangsbewijzen - en daarnaast enorme onvrede bij zowel consumenten als artiesten. Ook deze laatste zijn op geen enkele wijze gebaat bij de activiteiten van PePe Tickets.
Sterker nog het werkt in hun nadeel. Bedrijven als PePe Tickets vragen zulke hoge bedragen voor toegangsbewijzen dat zij niet in alle gevallen al de door hen ingekochte kaarten kwijt zullen raken. Voor PePe Tickets geen probleem want zij hoeven niet alles te verkopen om winst te maken maar het kan leiden tot lege stoelen bij een populaire voorstelling die in het reguliere kanaal uitverkocht is.
In praktijk gebeurt dit laatste niet omdat bedrijven als PePe Tickets de kaarten die het bedrijf overhoudt natuurlijk gratis of tegen dumpprijs verspreidt onder het mensen in het eigen netwerk.
Voor zover ik weet heeft Youp van het Hek zich ook al menigmaal opgewonden over dit fenomeen van secondary ticketing en heeft dit gegeven al een aantal keren negatieve media-aandacht gekregen, maar zolang de wetgeving op dit terrein er nog niet door is kunnen bedrijven nog onbeperkt hun gang gaan.
Wel voelen ook zij de bui wel hangen want in september 2009 heeft een zestal van deze bedrijven zich verenigd in een branche-organisatie (EUSTA) waarin zij naar een kwaliteitskeurmerk voor bedrijven in deze branche willen toewerken. Het zijn in werkelijkheid overigens maar vier bedrijven aangezien een paar van deze bedrijven van dezelfde “ondernemer” zijn. Ze geven aan dat het voor de consument inderdaad soms onduidelijk is dat deze zijn/haar kaarten aankoopt bij een secondary ticketing bedrijf en dat er hard gewerkt wordt om één en ander transparanter te maken. PePe Tickets maakt ook deel uit van dit initiatief, maar mijn ervaringen van afgelopen week (11 en 12 november 2009) maken mij duidelijk dat aan dit kwaliteitskenmerk niet veel betekenis te hechten valt. Het lijkt meer een operatie uit eigenbelang om naar de politiek te schermen met de zogenaamd goede intenties van de branche.

Als PePe Tickets werkelijk goede intenties had gehad dan had het onze kaarten teruggenomen of ons een deel van het aan hen betaalde bedrag teruggestort. Maar nee. dhr. de Vries van PePe Tickets “kon” niets voor ons doen. Het bedrijf bleek daarnaast ook nog twee kaarten voor de 13e november opgestuurd te hebben terwijl wij er vier voor de voorstelling van de 14e bestelden. Dit is overigens op de 14e net voor de voorstelling opgelost doordat een medewerker van PePe Tickets in het café naast de Heineken Music Hall alsnog de juiste kaarten verstrekte. Hiervoor hebben wij wel een keer of zes moeten bellen en mailen want er werd niet gereageerd op e-mails die wij stuurden of voicemailberichten die we achterlieten.

De conclusie daar was ik mee begonnen maar nogmaals, ik zou zeggen bestel geen toegangsbewijzen via PePe Tickets.

Gesloten