LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] schoolreis naar italie

Wat jij zoal doet in jouw vrije tijd kan je hier ventileren. Zowel jouw slechte als goede ervaringen.
Gast

Re: schoolreis naar italie

Ongelezen bericht door Gast »

ja dat is waar, als je al begint te sparen in de 1e klas, 2 eurootjes per week, deel van de kinderbijslag er ook een keertje bij heb je na 2 jaar al ruim 200 euro, dan nog een deel van het derde jaar doorsparen, misschien kind een baantje erbij, een paar keer niet de favourite dure schoenen kopen maar in de pot. Altijd wel een mouw an te passen hoor, maar begin dus op tijd. Goeie tip ik ga er ook maar mee beginnen, die van mij gaat volgend jaar naar de middelbare en gaat in de derde op wintersport.

Gast

Re: schoolreis naar italie

Ongelezen bericht door Gast »

Geplaatst op 25 Apr 2005 12:40 door Gast


--------------------------------------------------------------------------------

Quote:
Zo iets behoort de overheid te betalen !! Gewoon de belasting iets omhoog schroeven en er is weer een probleem opgelost. Het is zielig als kinderen niet mee kunnen om financiële redenen.


Nee erg fijn dit! Dus mensen zonder kinderen moeten ook meebetalen
Mensen zonder kinderen betalen ook mee aan de kinderbijslag !! Maar scholen moeten subsidie krijgen om met de kinderen te reizen. Klaar uit al willen ze naar de USA als iedere burger zijn steentje bijdraagt is het probleem opgelost. En uiteraard inclusief zakgeld voor de kids.

J. Bruinsen

Gast

Re: schoolreis naar italie

Ongelezen bericht door Gast »

Belachelijk zoiets.
Ik heb nog kleine kinderenen dus wat kan ik in godsnaam verwachten over 7 jaar?
Ik bedoel dan is mijn oudste 13. en mijn jongste komt daar dan snel achteraan. Ik kan zoiets echt niet betalen hoor.
Ik vind dat niet normaal dat school daar niet over nadenkt.
Ik ben vroeger niet naar het buitenland geweest hoor op schoolreis. Wij waren op texel of terschelling met tenten. Of gingen op kamp.

Ik bedoel maar dat was toen al een aardige prijs kan ik je zeggen.
We praten dus over 600,- of 450,- dat is een half maandlloon!! Ja kun je denken dan heb je wel een laag loon, maar we hebben het dan over 1200, euro, en dat is omgerekend in guldens geen laag loon. Maar ja met de euro kun je er nooit meer mee rondkomen. We kunnen pas eten als ik als vrouw er s avonds bijwerk anders kunnen we niet eens vreten en anders moet ik voor opvang gaan betalen.

Dan ga ik echt niet in de eerste klas al sparen voor een schoolreisje wat over 3 jaar pas komt.
En dan het jaar erna? Dan kan mijn kind niet mee dan is dat geld al op. En voor mijn jongste is het ook sneu, die kan dan ook niet...

School weet zelf toch ook best dat het voor vele niet te betalen is? En dat ouders hun kind niet willen teleurstellen en dan zich in alle bochten moeten wringen om hun kind toch mee te laten kunnen.
Ik vind het niet normaal.
Wat is er inderdaad mis met een schoolreis in nederland. wij zij vroeger wel op kamp geweest en dan gingen we op de fiets en logeerden we ook wel eens in een herberg. Nou reken maar dat daar lol was. Dat was op een boederij, we hebben daar een kalfje georen zien worden, dat moment was prachtig en zal iknooit vergeten.
Daar hoef je niet voor in Italie te zitten.

Daar sparen ze later zelf wel voor als ze dat zo graag willen. Tegenwoordig mag je op je 13de al werken ( ook absurd) maar op die manier zul je het moeten doen want wij kunen het niet betalen. En elk jaar word alles duurder (dus ook die schoolreis) we hebben al twee jaar geen loonsverhoging gehad door die fijne regering met hun vastvriezen van de lonen, dus we houden steeds minder over.

Kan er gewoon niet bij dat scholen daar nou niet over nadenken!

Gast

Re: schoolreis naar italie

Ongelezen bericht door Gast »

Scholen hebben allemaal een fonds waar de leerkrachten vaak de helft van hun salarissen opstorten om hun eigen schoolreisje te betalen.

Gast

Re: schoolreis naar italie

Ongelezen bericht door Gast »

we gingen vroeger niet met school op buitenlandse reis enkel op kamp vind ik niet volledig kloppen want toen ging gewoon bijna niemand op reis in het buitenland en nu al een groot deel van de bevolking en somige al meerdere malen dus vind ik het logisch dat scholen mee evolueren. Zelf op rome reis geweest vind het zelf een unieke ervaring een wat prijs betreft wist bijna iedereen al jaren dat er normaal een buitelandse reis is in het laatste jaar
Rome reis kost veel geld maar is relatief gezien een spotprijs (prijs die ik ken van vele scholen)

Gast

Re: schoolreis naar italie

Ongelezen bericht door Gast »

Die gast die zegt dat de overheid het moet betalen is niet goed wijs: ga je scholgeld maar terughalen, want dat was toch niet aan je besteed.

Als er dergelijke reisjes gemaakt kunnen worden is er blijkbaar teveel geld. Inleveren die hap.

Gast

Re: schoolreis naar italie

Ongelezen bericht door Gast »

Wat is er mis mee om nu al te gaan sparen voor je kinderen, elke week 1 euro in een potje, leuk bedragje na 6 jaar hoor...en kan je kind gewoon mee!!!

Gast

Re: schoolreis naar italie

Ongelezen bericht door Gast »

Die gast die zegt dat de overheid het moet betalen is niet goed wijs: ga je scholgeld maar terughalen, want dat was toch niet aan je besteed.
Besteed jij zo veel geld aan schol :roll:

NAK

Re: schoolreis naar italie

Ongelezen bericht door NAK »

Naar mijn mening worden de "schoolreisjes" van tegenwoordig gebruikt in de onderlinge prestige slag tussen de scholen om leerlingen aan te trekken.
Niet alleen de kinderen, maar ook veel ouders kikken er op als de school op reis gaat naar een land waar de rest van de neefjes en nichtjes, en zeker de buurtgenootjes nog niet naar toe geweest is.
Als of dat het belangrijkste in het leven is.
En als ik dan lees dat Frank Feyns van mening is dat schoolreizen erg belangrijk zijn voor de vorming van een kind, omdat het (tijdens een reunie nog alles weet van die studiereis naar Parijs maar van de reguliere lessen niet veel meer kan herinneren) dan vraag ik mezelf af wat er belangrijker is.
Frank is tevens van mening dat het niet op reis gaan een gemis in de ontwikkeling van het kind is. Uit ervaring kan ik zeggen dat hij de plank hier finaal mis slaat!!!!!!!
Ook ik heb in mijn middelbare schooltijd "reisjes " aan me voorbij zien gaan, omdat mijn ouders het niet konden betalen.
Maar ik kan stellen dat ik in mijn ontwikkeling niet te kort geschoten ben. Nee sterker nog ik heb het goed gedaan. 36 jaar voor de zelfde baas gewerkt, opgeklommen tot het hogere kader en nu met vervroegd pensioen.
Over de laaste opmerking van Frank: (Als je al denkt dat schoolreizen duur zijn en niet te zaken doende warom neem je dan kinderen, neem dan geen kinderen ja), zal ik maar zwijgen, want met deze opmerking benadrukt hij zijn hele betoog, dat bol staat van EGOISME.

Gast

Re: schoolreis naar italie

Ongelezen bericht door Gast »

Wacht even, je WEET dat als je kinderen 'neemt' ze een hoop geld (gaan) kosten. Net wat die ene gast zegt je weet t nu al, dus kan je gaan sparen, wat is er op tegen om te gaan sparen, een euro per week in een spaarpot en verder wat verjaardagsgeld (de helft bijvoorbeeld) en als t kind wat werkt ergens. Kan me niet voorstellen dat je dat niet voor elkaar krijgt... een keertje de kinderbijslag apart gezet, geen nieuwe kleding, ik kan t zo gek niet verzinnen waar je op kunt bezuinigen hoor als je t perse wilt. Er zijn hier een hoop mensen die t gewoon onzin vinden maar ik vind ook dat t wel een hoogtepunt van je schooltijd is. t geeft een geweldige sfeer, zeker voor kinderen die nog nooit in t buitenland zijn geweest is t een groot feest. Ik ben 25 jaar geleden 3 x op kamp geweest, 2x in nederland en 1x naar Parijs. Dat moet ook aardig wat gekost hebben dus het is niet iets van deze tijd hoor!
Ik vind t geweldig dat kinderen de kans krijgen om zoiets leuks met hun klasgenoten te ondernemen. Vraag me af of u dan nooit heeft nagedacht toen u kinderen 'nam' dat die naar de hogere school zouden gaan, dat kost zonder die reis ook al genoeg hoor aan boeken etc. Dat hoort bij 'een kind hebben' dat wist u toen al.

NAK

Re: schoolreis naar italie

Ongelezen bericht door NAK »

Vraag me af of u dan nooit heeft nagedacht toen u kinderen 'nam' dat die naar de hogere school zouden gaan,
Als deze vraag voor mij (NAK) bestemd is wil ik je graag aanraden om nogmaals mijn posting te lezen.
Mijn middelbare schooltijd dateert van ruim 38 jaar geleden.
En toen had men het nog niet zo breed als men het nu heeft.

En als antwoord op je vraag zoals ik die in de quote aangehaald heb:
Natturlijk hebben mijn kinderen kunnen genieten van buitenlandse "schoolreisjes". Alleen de bijdrage voor hen, naar Praag, Parijs, Londen, Brussel etc was in die tijd, 10 jaar geleden, veel lager.
Gemiddeld moest ik Fl. 50,00 bijdragen. Tegenwoordig is dat € 22,69.
En dat is toch wel een aanmerkelijk verschil.

Gast

Re: schoolreis naar italie

Ongelezen bericht door Gast »

Ongetwijfeld, maar men kan er nu toch voor gaan sparen, doe je toch overal voor, die 400 euro komt niet zomaar uit de lucht vallen!

hario

Re: schoolreis naar italie

Ongelezen bericht door hario »

Binnenkort gaat mijn oudste dochter naar de middelbare school en over twee jaar volgt de jongte. We hebben gelukkig kunnen sparen en een schoolreis zal het probleem niet zijn. Maar wat een ongelooflijke reacties op dit forum. Volgens mij herinner ik me ook veel van mijn schoolreizen en het kattekwaad wat er werd uitgevoerd, dat had echter niets met de afstand te maken of de prijs. Weekje veluwe en heel veel lol.

Volgens mij is het een ratrace van de scholen, ouders en de hele maatschappij, het kan niet gek genoeg. En passant vergeten we dat we het niet allemaal zo goed hebben. En nog erger: de hele jeugd wordt verziekt en vindt alles maar normaal. Wintersport, Meivakantie, Zomervakantie en schoolreizen. Gek he dat ze later niet met tegenslagen kunnen omgaan en diep in de schulden komen. Ik denk dat ze overigens van een weekend overleven in de Biesbos meer leren en ook nog meer lol hebben dan in Parijs.

Verdelijk dit trouwens eens met de huidige verjaardagsfeestjes, geen koekhappen maar bioscoop, mcdonalds en een survival in een geprepareerde hal voor de hele groep is tegenwoordig normaal.......(kosten euro 300)

En ik vind me geen ouwe *** en heb gelukkig voldoende financiele middelen. Maar zie wel dagelijks hoe we een hele generatie oververwennen en dat minder fortuinlijke moeten afhaken.

Gast

Re: schoolreis naar italie

Ongelezen bericht door Gast »

Dat oververwennen heeft niks met een buitenlandse reis te maken, ik kreeg vroeger niets maar ging wel mee nar Parijs, helemaal geweldig vond ik dat.
Tegenwoordig hebben de kinderen allemaal dure mobiels, kleding en 600 paar schoenen, make-up en weet ik niet hoeveel tassen, jassen, petjes, daar zit m de verwennerij in, niet een een malige schoolreis naar t buitenland!!!

hario

Re: schoolreis naar italie

Ongelezen bericht door hario »

maar waar zeg je als ouder nu nee tegen en waar niet. Probleem is dat ze (kinderen) alles willen en de ouders ook maar moeten betalen, dus die kleding, telefoon, computer en (te dure) schoolreizen. Voor school lijkt me een computer met internet belangrijker dan een reis. Sommige ouders kunnen zich nu eenmaal niet alles veroorloven en een school moet dan zich zelf beperkingen opleggen. De reis moet pedagogisch verantwoord zijn en dat is gelukkig onafhankelijk van de afstand en de prijs. En wat ik nog weet te herinnenen van mijn tijd is stiekem drinken, in de avond naar de meiden, plezier beleven met spelopdrachten. Bier, meiden bezoeken en spelletjes zijn in Hoederloo net zo leuk en spannend als in Parijs. Van mijn buitenlandse reis in het eindexamen jaar (luxemburg) weet ik minder omdat omdat de eerder genoemde spannende dingen op 19e opeens minder zijn, en cultuur opsnuiven in de stad niet echt mijn intresse had. Mijn ouders hadden ze zich die kosten dus kunnen besparen.

Gast

Re: schoolreis naar italie

Ongelezen bericht door Gast »

Alles willen betekent niet alles geven, daar ben je zelf bij. 2 paar schoenen of 8 paar dure.
Ik wil ook van alles maar dat kan ook niet. Moet je ze zo vroeg mogelijk bijbrengen. Veel willen ga je er maar voor werken!

hario

Re: schoolreis naar italie

Ongelezen bericht door hario »

Daar geef ik u helemaal gelijk in. Dat is ook 1 van de regels hier in huis, maar valt niet altijd mee.

Gast

Re: schoolreis naar italie

Ongelezen bericht door Gast »

volgens mij heeft elke school nog altijd een ouderraad, en als het, bij oudere kinderen, te duur is, kunnen de kids mooi een weekend baantje zoeken, zodat de kosten gedeeld kunnen worden

Gast

Re: schoolreis naar italie

Ongelezen bericht door Gast »

Weet ik dat t niet altijd mee valt, maar begin er mee als ze klein zijn, nee is nee en op een gegeven moment accepteren ze dat ook. Leg ook uit dat er soms minder geld is en dat ze dan niet alles kunnen krijgen wat ze willen. Je kan met een tiener best om de tafel en uitleggen wat je vaste lasten zijn, daar schrikken ze soms van en mijn dochter zegt wel eens; jee mam wat moet je veel betalen om alleen maar te wonen, tv te kijken, te eten, gas licht water en wat kleding etc. Tieners zijn niet zo vervelend als ze lijke hoor, haha, als je ze t maar duidelijk uitlegt. Als ze willen gaan ze er voor werken maar in ieder gevalk voor sparen. Bij mij werkt vaak ook dat ik iets mee betaal aan wat ze wil hebben. Ik de helft, zij ook (verjaardagsgeld ofzo) en dan koopt ze wel eens iets van een merk en is daar reuze trots op... telefoontje gekregen van oom die toch een nieuwe kreeg dus zij was weer cool en kostte haar geen cent. t Kan allemaal best maar mensen nemen vaak de makkelijkste weg: geen discussie, geen uitleg en kopen maar die handel want iedereen (?) doet dat (als je je kind soms mag geloven, doorvragen betekent meestal heel ander verhaal, bijv. meisje met dure mobiel maar gaat niet op vakantie van de zomer.) Nou dan vertel ik mijn dochter dat ik graag op vakantie wil (zij ook!) en dat dat geld ergens vandaan moet komen...
PRAAT met je kinderen en dan snappen ze meer van hoe en wat met geld dan je denkt.

catharine

Re: schoolreis naar italie

Ongelezen bericht door catharine »

Ik organiseer zelf schoolreizen naar Rome als docente Klassieke Talen. Ik kan bevestigen dat dat zeer leerzaam is voor leerlingen, omdat ze dan de dingen die ze geleerd hebben (en nog aan het leren zijn) van dichtbij kunnen zien. Dat werkt ontzettend motiverend. Ook is het hele groepsgebeuren belangrijk, maar dat kan op Texel inderdaad ook. Wat wij proberen is de reis wel zo goedkoop mogelijk te houden (dit jaar 320 euro voor een week). Bovendien kunnen leerlingen van wie de ouders het echt niet kunnen betalen een bijdrage uit een speciaal daarvoor bestemd fonds krijgen. Die betalen dan de helft. :P

Gesloten