Wij hebben eind vorig jaar een vlucht geboekt voor ons hele gezin naar Amerika. Een reis waar we lang voor hebben gespaard; kosten rond de 3400 voor 6 personen. De vlucht is geboekt via EXPEDIA (min of meer onbewust helaas) bij AIREUROPA en we hebben een reisannuleringsverzekering bij de vlucht afgesloten, die je kunt aanvinken bij EXPEDIA. Deze wordt verzorgd door AIG voor rond de 200 euro.
De vlucht is door AIREUROPA inmiddels geannuleerd vanwege corona.
EXPEDIA gebeld, die bieden "credits" aan waarmee we tot juni 2021 kunnen boeken bij AIREUROPA. Ik heb zelf een bedrijfje dat ernstig getroffen is door de corona situatie, dus we hebben liever ons geld terug. We kunnen de hotelovernachtingen etc. die er ook bij horen, op dit moment niet meer betalen. En dat geldt voor iedere andere vlucht die we evt. zouden kunnen boeken voor die credits.
Maar geld terug was niet mogelijk. EXPEDIA vond het allemaal erg verdrietig, maar zij "volgen het beleid van AIREUROPA" en die hebben nu eenmaal besloten dat er geen geld terug gestort mag worden.
Desgevraagd gaf EXPEDIA aan dat AIREUROPA zich niet hoefde te houden aan de Europese regels dat het verplicht was om geld terug te betalen voor een ticket; "waarschijnlijk omdat ze anders om zouden vallen".
Ik heb nog nagevraagd of de credits dan voor EXPEDIA zouden gelden of voor AIREUROPA; maar de credits zouden alleen gebruikt kunnen worden om via EXPEDIA een vlucht via AIREUROPA te boeken. Als die maatschappij dus omvalt, zijn we ook de credits kwijt.
Dus AIREUROPA gebeld. Een mevrouw aan de lijn, die gaf direct aan dat er wel degelijk teruggestort kon worden, maar dat in ons geval EXPEDIA dat bedrag dan namens ons zou moeten claimen. Zij hebben immers deze tickets gekocht. Ik kon dat niet persoonlijk doen, ook al stonden al onze gegevens op de tickets. Ze schreef meteen "een note" naar EXPEDIA waarin stond hoe ze het bedrag terug konden claimen. Dan zou dit geregeld worden.
EXPEDIA weer gebeld. Drie keer doorverbonden en ellenlange wachttijden. Niemand kon helaas de note van AIREUROPA inzien in het systeem. Er kon dus nog steeds niet terugbetaald worden.
Ze wisten niet waar de "note" naartoe was gestuurd, ws. een andere afdeling, en daar konden ze dus niets mee. Ik heb aangeboden om AIREUROPA opnieuw te bellen en dit na te vragen; maar dat was niet nodig. EXPEDIA gaf aan dat Aireuropa dat wel "makkelijk" kon zeggen dat er terug betaald moest worden, maar dat dat gewoon niet zo werkte.
Volgens EXPEDIA moesten zij als EXPEDIA zich OOK houden aan "de regels die achterop de tickets stonden"; dat was een extra regel naast "het beleid van de vliegmaatschappij volgen". Een andere collega zou dat uitzoeken; dus ik werd weer doorverbonden. Zij gaf aan dat het om non-restitueerbare tickets ging; dus er kon echt geen geld teruggestort worden.
Non-restitueerbare tickets betekent dat de klant geen geld terug krijgt als hij of zij annuleert; maar in dit geval is de vlucht natuurlijk door de vliegmaatschappij zelf geannuleerd. Dit "non restitueerbaar" is hier dus helemaal niet van toepassing!!
ik gaf nog even aan dat ik me extra verzekerd heb via AIG, omdat Expedia die bij de reis aanbood en ik meer zekerheid wilde hebben in het geval er iets ernstigs zou gebeuren qua gezondheid. Helaas vergoedt AIG wel tijdens een pandemie, maar dan NIET met als reden dat je eigen bedrijf geen inkomsten meer heeft, WEL wanneer je door je baas ontslagen wordt. Ook hier geen geld terug dus.
EXPEDIA vond dat ook jammer voor ons, maar gaf aan dat zij geen kwaliteitsoordeel hadden meegegeven bij het boeken van de annuleringsverzekering. Toch bieden ze die aan als enige annuleringsverzekering bij het boekingsproces; je hoeft alleen maar een kruisje te zetten om die verzekering erbij te kiezen. Er worden ook geen andere annuleringsverzekeringen getoond als alternatief. In hoeverre is dat dan nog onafhankelijk?
Kortom. EXPEDIA weigert tot nu toe om terug te betalen.
N.a.v. dit verhaal vraag ik me af HOE ik ons geld nog terug kan krijgen.
En raad ik iedereen aan om bij het zoeken naar een ticket, alle opties die ongewild leiden naar een boeking via EXPEDIA te weigeren!!!
En al helemaal geen annuleringsplan af te sluiten dat op de EXPEDIA site aangeboden wordt, als de medewerkers nota bene zelf aangeven dat ze geen uitspraken willen doen over de kwaliteit van de verzekering.
Heeft iemand hier ervaring mee en kan hij of zij tips geven?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geen geld terug van Expedia of Air Europa
Re: Geen geld terug van Expedia of Air Europa
Wanneer heb je de reis geboekt?
Elk annulering verzekering heeft zijn eigen voorwaardes, over het algemeen vergoeden annulering verzekeringen als de reis voor corona uitbraak is geboekt.
Jij mag zelf een annuleringsverzekering uitkiezen. Veel bedrijven bieden (als reclame) 1 aan op hun website. Echter ben je vrij om een andere annulering verzekering af te sluiten (dit moet binnen enkele dagen nadat je de reis geboekt hebt, bij sommige zelfs voordat je de reis boekt)
Echter denk ik dat je geen annuleringsverzekering nodig hebt, aangezien JIJ de reis NIET hebt geannuleerd. Dat heeft de airlines gedaan.
Op dit moment worden vouchers uitgegeven voor 1 jaar. Dit is een gunst van de klant, jij hebt recht op geld terug. Echter, recht hebben en krijgen zijn 2 verschillende dingen.
Ik denk dat er 4 opties zijn;
Geld terug laten storten door je creditcard maatschappij (ook dan afhankelijk van hun voorwaarden)
Rechtsbijstandverzekering
Gespecialiseerde bedrijven (zoals EUclaim, aviclaim enz.)
Deurwaarder inhuren
Elk annulering verzekering heeft zijn eigen voorwaardes, over het algemeen vergoeden annulering verzekeringen als de reis voor corona uitbraak is geboekt.
Jij mag zelf een annuleringsverzekering uitkiezen. Veel bedrijven bieden (als reclame) 1 aan op hun website. Echter ben je vrij om een andere annulering verzekering af te sluiten (dit moet binnen enkele dagen nadat je de reis geboekt hebt, bij sommige zelfs voordat je de reis boekt)
Echter denk ik dat je geen annuleringsverzekering nodig hebt, aangezien JIJ de reis NIET hebt geannuleerd. Dat heeft de airlines gedaan.
Op dit moment worden vouchers uitgegeven voor 1 jaar. Dit is een gunst van de klant, jij hebt recht op geld terug. Echter, recht hebben en krijgen zijn 2 verschillende dingen.
Ik denk dat er 4 opties zijn;
Geld terug laten storten door je creditcard maatschappij (ook dan afhankelijk van hun voorwaarden)
Rechtsbijstandverzekering
Gespecialiseerde bedrijven (zoals EUclaim, aviclaim enz.)
Deurwaarder inhuren
alfatrion
vindt dit leuk
Re: Geen geld terug van Expedia of Air Europa
Je kan het altijd aanvechten bij de kantonrechter met of zonder juridische vertegenwoordiging. Op basis van wat je schrijft heb je recht op terugbetaling vermeerderd met de wettelijke rente plus incassokosten (als die er zijn) plus proceskosten. De zaak klinkt eenvoudig. Een dagvaarding heeft vaak de kopjes feiten, gronden en de eisen. De deurwaarder zorgt voor de inleiding.