LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stedentrip Lissabon: heenvlucht gaat door maar terugvlucht niet

Gerben321

Stedentrip Lissabon: heenvlucht gaat door maar terugvlucht niet

Ongelezen bericht door Gerben321 »

Wij zouden aankomende donderdag een leuke stedentrip gaan doen naar Lissabon, or so we thought. Geboekt in begin februari toen er nog niet zo een sprake was over Corona, en alles leek gewoon door te gaan. Ergens 2 weken geleden vroegen we ons toch af of het nog wel kón, want reizen mocht niet, en als het wel mocht dan was er niks te beleven. Kregen we een paar dagen letterlijk een mail geforward van Cheaptickets van vliegmaatschappij Level (onze terugvlucht) dat de terugvlucht dus is geannuleerd. Moeten we er zelf blijkbaar achteraan ook nog om dat geld terug te halen. Zij hebben het natuurlijk hartstikke druk ook, dus ook nog altijd niks van gehoord na herhaaldelijk te hebben gemaild.

Nu is het punt dus dat onze heenvlucht met de KLM wel gewoon doorgaat. En de KLM zegt doodleuk; we mogen weer vliegen, en wij kunnen gewoon vliegen. Ook al is er nog niks te beleven in Portugal, en dat je allerlei checks moet doen en niet veel bewegingsvrijheid hebt (nog). Maar ja, wij vragen ons nu toch af; hoe komen we dan terug als we zouden gaan? We hebben vaak Cheaptickets geprobeerd te mailen zonder antwoord. Ook het telefoonnummer levert niets op (krijg alleen maar een bandje dat er iets niet goed ingesteld is). Inmiddels zitten we dus al ruim in de derde week dat we Cheaptickets proberen te bereiken zonder antwoord. Ik snap dat ze het drukker hebben dan normaal, maar dit kan toch niet?! Onze vlucht gaat over een paar dagen en weten totaal niet waar we aan toe zijn.

Ik snap KLM wel, zij kunnen gewoon leveren, maar het is wel erg makkelijk natuurlijk. Zo zie je maar dat ze alleen maar om geld denken. Ook het stellen van vragen daar werd niet echt op prijs gesteld. Als ik vroeg wat mijn opties waren kreeg ik een kort en standaard antwoord dat ze mij niet mógen helpen omdat we bij Cheaptickets hebben besteld. Als dat echt zo zwart/wit is mogen ze dat best wel even beter brengen. Er werd ook echt 0 inspanning geleverd om maar enige vorm van inleving te tonen ofzo. Ik dacht dat de KLM zo een hartelijk en goed bedrijf was? Maar goed dat terzijde.

Maar mijn uiteindelijke vraag is; wat zijn nou mijn rechten mbt. Cheaptickets? We zouden in theorie dus heen kunnen vliegen, maar de terugreis is onbekend, en we kunnen ze absoluut niet bereiken. Ik lees dat helaas veel meer op Facebook, en ook hier. Het geldt ook voor de andere bedrijven die onder het moederbedrijf vallen. Erg slecht dit, ik zal zeker nooit meer bij een van deze bedrijven boeken, dat is een ding dat zeker is!

Kan ik Cheaptickets in gebreke stellen, of heb ik geen poot om op te staan? Zelfs de annulering van Level staat nog niet eens op de website. En het omboeken of annuleren van de vlucht is bijna even duur als de tickets zelf! Echt pure oplichterij als je het mij vraagt.

sjohie

Re: Stedentrip Lissabon: heenvlucht gaat door maar terugvlucht niet

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik vind het niet echt chique dat u de gevolgen van de keus voor 2 aparte maatschappijen voor de heen- en terugvlucht, ondanks de zinsnede "ik snap de KLM wel", even later toch met zoveel woorden, wél afwentelt op de KLM. Zij leveren de bij hun geboekte vlucht, en dat is hun aandeeltje in dit verhaal, niks meer of minder.

Dat cheaptickets, en nog belangrijker de achterliggende vliegmaatschappij, een andere afweging maken, staat los van de KLM. Cheaptickets is verder "slechts" een tussenpersoon, tussen u en Level, dus dat in gebreke kunnen stellen valt nog te bezien. Dat is een juridische haarkloverij waar de honden geen brokken van lustten, zeker in een uitzonderlijke situatie als nu.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het heeft werkelijk niets met oplichting te maken. U hebt schijnbaar 2 losse vluchten geboekt waarvan er eentje geannuleerd is. KLM vliegt gewoon, dus die hoeft u niet te contacteren. Wel kunt u de andere airline, die geannuleerd heeft, bellen met de vraag over hoe en wat.

Voor u is het vervelend, maar een verbod om te reizen is er niet. Buiten dat u niet bij KLM geboekt hebt is er geen reden te verzinnen waarom zij zouden moeten meewerken aan uw wens. Het is hetzelfde als een kaartje kopen voor de draaimolen en achteraf niet meer naar de kermis gaan. De draaimolen draait gewoon.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

fonsflons schreef:
09 jun 2020 12:22
Wel mooi om te lezen hoe het van 'begrip' naar 'pure oplichterij' omslaat :)
Oplettend lezer merkt op, dat die "oplichterij" de kosten voor omboeken of annuleren betreffen
Waar het begrip van toepassing was op het standpunt van KLM dat zij wel vliegen.

Gerben321

@sjohie: Ik zeg dat ik snap hoe de KLM er in staat, maar ze kunnen best wel wat klantgerichter reageren, uiteindelijk zou ik toch met hen vliegen, of ik het nou wel of niet direct via de KLM heb geboekt.

@NeoDutchio: Niet zo letterlijk opvatten he. Maar als je een paar honderd euro voor een wijziging vraagt, wat Cheaptickets een paar klikken in het systeem kost (en wat dus kosteloos is nu bij de KLM), dan vind ik dat erg bijzonder.

Ik zeg ook niet dat er een verbod is, maar zou jij nu relaxt op vakantie gaan voor 2 nachten als je terugvlucht niet meer gaat, en je club waarmee je geboekt hebt totaal nergens op reageert?
fonsflons schreef:
Lees het even goed. :) Als ze bijna net zoveel geld vragen voor een wijzing van de tickets (wat nu gratis is bij de KLM) als de tickets zelf kosten krijg ik een enorm zure smaak in mijn mond. Weet niet of jij dat normaal vindt?
Laatst gewijzigd door Gerben321 op 09 jun 2020 12:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Jefdus

Ongelezen bericht door Jefdus »

Een vluchtplan boeken bij verschillende airlines is een drama als er iets niet goed gaat zoals hier. De individuele airlines kunnen hier terecht inderdaad niet op aangesproken worden. Als er een reisbureau tussen zit, dan is dat de partij die aansprakelijk is en die moet zorgen dat de consument zijn/haar geld in zo'n geval terug krijgt. Cheaptickets ziet zichzelf echter niet als reisbureau, maar als vergelijkingssite. Of die zienswijze juridisch stand houdt, valt overigens nog te zien.

Cru gezegd 'speelt' de consument hier zelf reisbureau door zelf 'complexe' reisplannen te boeken op basis van informatie die cheaptickets biedt. Normaal gesproken kan dat prima, maar als 1 van de airlines annuleert (of als je in een geval van een vlucht met overstap en 2 verschillende airlines de tweede vlucht niet haalt vanwege vertraging op de eerste vlucht) heb je een probleem.

Gerben321

Jefdus schreef:
09 jun 2020 12:28
Een vluchtplan boeken bij verschillende airlines is een drama als er iets niet goed gaat zoals hier. De individuele airlines kunnen hier terecht inderdaad niet op aangesproken worden. Als er een reisbureau tussen zit, dan is dat de partij die aansprakelijk is en die moet zorgen dat de consument zijn/haar geld in zo'n geval terug krijgt. Cheaptickets ziet zichzelf echter niet als reisbureau, maar als vergelijkingssite. Cru gezegd 'speelt' de consument hier zelf reisbureau door zelf 'complexe' reisplannen te boeken op basis van informatie die cheaptickets biedt. Normaal gesproken kan dat prima, maar als 1 van de airlines annuleert (of als je in een geval van een vlucht met overstap en 2 verschillende airlines de tweede vlucht niet haalt vanwege vertraging op de eerste vlucht) heb je een probleem.
Dat blijkt maar weer! Ik vlieg eigenlijk bijna nooit, en als alles goed gaat dan is er niks aan de hand, maar als er nu dus calamiteiten ontstaan zie je maar weer wat je aan zo een club als Cheaptickets hebt als consument; niets. Laatste keer dat ik iets via hun site boek in ieder geval.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Is via KLM terug mogelijk?

Die zie ik niet staan hier, zij vliegen toch en dan later via annulering geld terug.
Als je heen en terug bij 2 aanbieders enkele reis boekte is gewoon beetje dom achteraf.

Cheap Service is bij hun prijs paste!

Gerben321

Komkommertijd schreef:
09 jun 2020 12:31
Is via KLM terug mogelijk?

Die zie ik niet staan hier, zij vliegen toch en dan later via annulering geld terug.
Als je heen en terug bij 2 aanbieders enkele reis boekte is gewoon beetje dom achteraf.

Cheap Service is bij hun prijs paste!
Dat is vast een optie, maar hoe bedoel je later via annulering geld terug? Het is momenteel 3x duurder dan normaal. Vind ik het geld niet waard voor zo een korte afstand, en met de vraag of ik daar überhaupt nog wel wat kan doen.

Hoezo is dat dom? Zo gaat dat heel vaak naar mijn weten. Het was op dat moment tevens geen optie voor de data dat wij heen en terug vlogen.

Komkommertijd

Door Covid19 zijn bepaalde routes erg duur geworden, jammer en niets aan te doen.

De vlucht in januari geboekt van AMS - LED en terug was €189,- en nu maar €199,-
blijkbaar is deze route nu overvol en dan gaat de prijs 3x of nog meer omhoog.

En rijden er ook bussen terug of van ander vliegveld?
Er zijn vele die op dit soort bestemmingen vliegen en dat is veel zoekwerk.

Gerben321

Komkommertijd schreef:
09 jun 2020 12:45
Door Covid19 zijn bepaalde routes erg duur geworden, jammer en niets aan te doen.

De vlucht in januari geboekt van AMS - LED en terug was €189,- en nu maar €199,-
blijkbaar is deze route nu overvol en dan gaat de prijs 3x of nog meer omhoog.

En rijden er ook bussen terug of van ander vliegveld?
Er zijn vele die op dit soort bestemmingen vliegen en dat is veel zoekwerk.
Ik ben bang dat ik het aan me voorbij moet laten gaan, want op het moment dat ik terugga (voor 15 juni) zijn de grenzen volgens mij nog niet open. Vliegen mag wel, maar via auto/bus nog niet voor zover ik weet.

Ik ben benieuwd wat Cheaptickets zegt als ze over een half jaar reageren. :lol:

Komkommertijd

Cheap... dus geen ANVR reisbureau die duurder is en dan loop je dit soort risico's als het fout ging.
ts
Ik zag geen vertrek en retour datum en ja, als er 15 juni een bus vertrekt zal die 17 juni pas leeg terug gaan omdat er nog vrijwel niemand is.... maar vele gaan op vakantie en zoek nog even of een firma naar NL of BE, eventueel Duitse een goedkope retour aanbied... want terug vanaf Zaventem of Aachen Airport.... dat is niet ze erg lijkt mijn.

Gerben321

Als het goed is zijn ze wel bij ANVR aangesloten als ik hun site zie: https://i.imgur.com/OFXGm3i.png

Komkommertijd

Losse producten of pakket gekocht.... denk dat daar het probleem zit.

k2p

Ongelezen bericht door k2p »

fonsflons schreef:
Zoals ik het begrijp heeft TS begrip voor KLM, maar vindt hij de werkwijze van Cheap Tickets oplichterij.

Ik ben het niet eens met dat woord, maar ik vind wel dat Cheap Tickets meer moet doen voor de klant. In ieder geval helpen de terugreis in orde te krijgen.

Gerben321

k2p schreef:
09 jun 2020 13:49
fonsflons schreef:
Zoals ik het begrijp heeft TS begrip voor KLM, maar vindt hij de werkwijze van Cheap Tickets oplichterij.

Ik ben het niet eens met dat woord, maar ik vind wel dat Cheap Tickets meer moet doen voor de klant. In ieder geval helpen de terugreis in orde te krijgen.
Het is inderdaad een beetje een ongelukkig woordkeuze, maar CheapTickets mag zéker wel meer doen. Het is ook niet moeilijk om meer te doen, want tot op heden hebben ze letterlijk nog niets gedaan. :lol:

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke »

U kunt op zondagavond 14 juni terugvliegen met Transavia naar Amsterdam.
Nu te boeken voor € 112 :)

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
09 jun 2020 12:26
fonsflons schreef:
Oplettend lezer merkt op, dat die "oplichterij" de kosten voor omboeken of annuleren betreffen
Maar ook dat lijkt niets met oplichting te maken te hebben. Het zou prettig zijn wanneer dat soort termen niet constant op verkeerde wijze gebruikt worden.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Cheaptickets is een tussenpersoon. U heeft een overeenkomst met KLM en Level. Level gaat mogelijk tekortschieten. Ik zou dan ook bij Level aankloppen.

Ik vermoed dat op de overeenkomst met Level Nederlands recht van toepassing is (Rome-I), maar Spaans recht zou ook kunnen. In beide gevallen mag uw recht op schadevergoeding niet worden beperkt via de algemene voorwaarden.

Gerben321

Cro schreef:
09 jun 2020 22:22
16again schreef:
09 jun 2020 12:26
fonsflons schreef:
Maar ook dat lijkt niets met oplichting te maken te hebben. Het zou prettig zijn wanneer dat soort termen niet constant op verkeerde wijze gebruikt worden.
Discutabel. Maar bedankt voor deze toevoeging.
alfatrion schreef:
09 jun 2020 22:31
Cheaptickets is een tussenpersoon. U heeft een overeenkomst met KLM en Level. Level gaat mogelijk tekortschieten. Ik zou dan ook bij Level aankloppen.

Ik vermoed dat op de overeenkomst met Level Nederlands recht van toepassing is (Rome-I), maar Spaans recht zou ook kunnen. In beide gevallen mag uw recht op schadevergoeding niet worden beperkt via de algemene voorwaarden.
Volgens de KLM dus niet. Level gaat zeker tekortschieten, en zij moeten gewoon het geld terugstorten. Dat zal ook nog wel even duren vrees ik.

Gesloten