In maart was ik voor werk in het buitenland met een geplande terugvlucht eind april. Eind maart begon de situatie steeds erger te worden, waardoor ik besloot mijn vlucht te wijzigen, waarvoor door de omstandigheden geen wijzingskosten in rekening gebracht zouden worden. Bij mijn wijziging zijn echter wel wijzigingskosten a 150 euro in rekening gebracht, die ik op dat moment heb betaald omdat ik naar huis wilde voordat dat eventueel niet of moeilijk zou kunnen. Hierna heb ik gelijk contact opgenomen met de klantenservice van KLM (via Facebook), zij hebben bevestigd dat het bedrag onterecht in rekening is gebracht en ik heb een voucher voor dit bedrag ontvangen. Echter is deze voucher niet restitueerbaar en verloopt over enkele maanden, en ik verwacht niet dat ik deze ga gebruiken.
Heb ik nog opties om dit geld alsnog terug te krijgen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geen restitutie voor onterecht in rekening gebrachte omboekingskosten KLM
Re: Geen restitutie voor onterecht in rekening gebrachte omboekingskosten KLM
Hierbij nog wat extra informatie. Dit antwoord kreeg ik via de Facebook klantenservice:
"Daarnaast kunnen we je informeren dat de EUR150.00 wijzigingskosten niet in rekening gebracht hadden moeten worden. Dit is een fout op onze website geweest. Je kunt voor een teruggave contact opnemen met onze collega's van Customer Care en hierbij het volgende EMD nummer benoemen: 074-xxxxxxxxxxx. Zij zullen vervolgens contact met je opnemen over de verdere afhandeling."
Met dit EMD nummer heb ik via de website contact opgenomen met KLM. Dit was de reactie die ik via email ontving:
"Vriendelijk dank voor uw bericht. Het spijt mij dat er alsnog een bedrag in rekening is gebracht om uw vlucht te wijzigen. KLM realiseert zich dat onder normale omstandigheden, de reiziger een restitutie ontvangt. De huidige situatie is echter zo uitzonderlijk, gezien de hoge mate van onzekerheid rond het luchtvervoer alsmede de enorm hoge aantallen verzoeken van reizigers, dat KLM zich om die reden genoodzaakt ziet om van de normale procedure af te wijken. Zo is KLM in staat om elke reiziger zo snel mogelijk van zekerheid te voorzien. Ik kan u op dit moment het bedrag alleen aanbieden op een voucher, welke u kunt inzetten voor volgende reizen met ons, zodra wij weer onze vluchten zullen uitvoeren. Helaas is het nu nog niet duidelijk wanneer dat weer zo zijn. Wij hanteren hierbij uiteraard de richtlijnen van de RIVM.
De voucher is in principe een jaar geldig maar uiteraard hopen wij net als u als gedupeerde passagier voor die tijd allang weer ons routenet te hebben opgestart. Het spijt mij dat u in eerste instantie een andere boodschap van ons hierover heeft ontvangen maar dit is het beleid dat wij vooralsnog hanteren zoals u begrijpt verandert het beleid voortdurend gelijk de veiligheidsvoorwaarden. Ik vraag uw begrip hier voor. Hieronder treft u de voucher."
Ik ben dus niet akkoord gegaan, maar heb ook geen bezwaar gemaakt. Hopelijk helpt dit.
"Daarnaast kunnen we je informeren dat de EUR150.00 wijzigingskosten niet in rekening gebracht hadden moeten worden. Dit is een fout op onze website geweest. Je kunt voor een teruggave contact opnemen met onze collega's van Customer Care en hierbij het volgende EMD nummer benoemen: 074-xxxxxxxxxxx. Zij zullen vervolgens contact met je opnemen over de verdere afhandeling."
Met dit EMD nummer heb ik via de website contact opgenomen met KLM. Dit was de reactie die ik via email ontving:
"Vriendelijk dank voor uw bericht. Het spijt mij dat er alsnog een bedrag in rekening is gebracht om uw vlucht te wijzigen. KLM realiseert zich dat onder normale omstandigheden, de reiziger een restitutie ontvangt. De huidige situatie is echter zo uitzonderlijk, gezien de hoge mate van onzekerheid rond het luchtvervoer alsmede de enorm hoge aantallen verzoeken van reizigers, dat KLM zich om die reden genoodzaakt ziet om van de normale procedure af te wijken. Zo is KLM in staat om elke reiziger zo snel mogelijk van zekerheid te voorzien. Ik kan u op dit moment het bedrag alleen aanbieden op een voucher, welke u kunt inzetten voor volgende reizen met ons, zodra wij weer onze vluchten zullen uitvoeren. Helaas is het nu nog niet duidelijk wanneer dat weer zo zijn. Wij hanteren hierbij uiteraard de richtlijnen van de RIVM.
De voucher is in principe een jaar geldig maar uiteraard hopen wij net als u als gedupeerde passagier voor die tijd allang weer ons routenet te hebben opgestart. Het spijt mij dat u in eerste instantie een andere boodschap van ons hierover heeft ontvangen maar dit is het beleid dat wij vooralsnog hanteren zoals u begrijpt verandert het beleid voortdurend gelijk de veiligheidsvoorwaarden. Ik vraag uw begrip hier voor. Hieronder treft u de voucher."
Ik ben dus niet akkoord gegaan, maar heb ook geen bezwaar gemaakt. Hopelijk helpt dit.
Re: Geen restitutie voor onterecht in rekening gebrachte omboekingskosten KLM
Je kan met of zonder vertegenwoordiging naar de kantonrechter. Die zaak zal je waarscheinlijk winnen. Je hebt naast de hoofdsom, recht op de wettelijke rente, eventueel incassokosten en de proceskosten.
Re: Geen restitutie voor onterecht in rekening gebrachte omboekingskosten KLM
Praat me niet over KLM.ze geven nooit geld terug. Ik ben al maanden bezig mijn geld voor geboekte zitplaatsen terug te krijgen.moest documenten opsturen. Kreeg toen bericht doc.ontvangen en uw reservering gevonden en ook de betaling. Wij dienen een nieuwe aanvraag in. 3 dagen daarna we kunnen uw aanvraag niet in behandeling nemen want u hebt geen ticket nr. Ze weten ook dat je nooit 2 maanden van te voren geen ticket krijgt. Alles wordt getraineerd.
Re: Geen restitutie voor onterecht in rekening gebrachte omboekingskosten KLM
dit geld krijg je terug, schrijf ze aan en meld ze gewoon dat je je geld terug wilt, geven ze niets kun je via een claim bedrijf gaan claimen of een deurwaarders traject in gaan....