LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] 4 maanden voor pensioen blijkt: ik moet nog 1,5 jaar werken
4 maanden voor pensioen blijkt: ik moet nog 1,5 jaar werken
De pensioenfonds voor schoonmaak heeft 4 maanden voordat ik met pensioen ga, volgens de nieuwe wetgeving, een brief gestuurd dat de pensioenfonds heeft besloten 1 x keer de pensioengerechtigde leeftijd te verhogen naar 67 jaar. Dit betekent dat ik opeens ruim 1,5 jaar meer moet werken. Kan de pensioenfonds voor de schoonmaak dit zomaar doen.
Re: 4 maanden voor pensioen blijkt: ik moet nog 1,5 jaar werken
Je geeft zelf aan dat dit volgens de nieuwe wetgeving is. Enige wat er dan te doen is, controleren of dit inderdaad volgens die nieuwe wetgeving kan.milasg schreef:De pensioenfonds voor schoonmaak heeft 4 maanden voordat ik met pensioen ga, volgens de nieuwe wetgeving, een brief gestuurd dat de pensioenfonds heeft besloten 1 x keer de pensioengerechtigde leeftijd te verhogen naar 67 jaar. Dit betekent dat ik opeens ruim 1,5 jaar meer moet werken. Kan de pensioenfonds voor de schoonmaak dit zomaar doen.
Mag aannemen dat het pensioenfonds dit niet zomaar zelf bedenkt......
Je kan toch wel gewoon al AOW krijgen? En je werkgever biedt je ook geoon werk nog tot je pensioen?
I'd count my blessings if I were you.
I'd count my blessings if I were you.
Het gaat om de standaard, administratieve, ingangsdatum voor de pensioenregeling. Dat betekent niet dat je ook op dat moment je pensioen moet laten ingaan. In het algemeen kun je die datum vervroegen of uitstellen, als je dat wilt. Natuurlijk betekent eerder laten ingaan wel dat je per maand iets minder krijgt een later laten ingaan betekent dat je iets meer per maand krijgt.
De aanpassing van deze datum heeft vooral impact voor bijvoorbeeld mensen die arbeidsongeschikt worden. Dus blijven premievrij opbouwen tot de reglementaire pensioendatum en dat is nu dus iets langer. En in sommige regelingen stoot de opbouw ook als je blijft werken na de reguliere pensioendatum, dan is deze latere datum dus ook handiger.
Je zult dus nog gewoon op, bijvoorbeeld, je AOW leeftijd het pensioen kunnen laten ingaan.
De aanpassing van deze datum heeft vooral impact voor bijvoorbeeld mensen die arbeidsongeschikt worden. Dus blijven premievrij opbouwen tot de reglementaire pensioendatum en dat is nu dus iets langer. En in sommige regelingen stoot de opbouw ook als je blijft werken na de reguliere pensioendatum, dan is deze latere datum dus ook handiger.
Je zult dus nog gewoon op, bijvoorbeeld, je AOW leeftijd het pensioen kunnen laten ingaan.