LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanrijding in Carwash

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
TommH

Aanrijding in Carwash

Ongelezen bericht door TommH »

Goededag.

Gisteravond mijn wekelijkse ritje naar de (Bovag) Carwash gedaan. Deze verliep dit maal echter minder plezant dan gewend.

Het was erg druk, de auto's werden met circa 20 centimeter tussenruimte op de lopende band gedirrigeerd. Op het einde van de wasstraat gaat het mis. Mijn voorganger trekt kennelijk niet snel genoeg op of remt, in ieder geval wordt mijn auto tegen mijn voorganger aan geduwt. Zonder dat ik daar op welke manier dan ook invloed op uit kon oefenen. Alsof dat nog niet erg genoeg is, drukt de achter mij zittende auto mij ook nog even aan... gevolg is lichte schade aan de voorzijde en behoorlijke schade aan de achterzijde.

De wasstraat dirrigeerde ons naar buiten en we moesten onderling maar een schadeformulier invullen. Volgens mij is dit niet de juiste gang van zaken. In mijn beleving is namelijk de carwash aansprakelijk, mijn auto was immers overgeleverd aan hun machine, en ik heb alle instructies opgevolgd. Of mijn voorganger dat ook gedaan heeft is voor mij moeilijk te beoordelen, ik vind dat de carwash dat lekker zelf uit moet zoeken en gewoon aansprakelijk is zelf.

Maar de grote vraag is natuurlijk of ik juridisch in mijn recht sta... ik wacht met belangstelling op reacties :)

schoepioen

Re: Aanrijding in Carwash

Ongelezen bericht door schoepioen »

Dat is zo'n beetje de grootste angst die je hebt als je je auto door een carwash 'haalt' volgens mij.
En niet zo'n makkelijk geval volgens mij. Wat in ieder geval geldt, is dat de carwash niet zondermeer NIET aansprakelijk is. Er is, meen ik, juridispredentie over een geval waar een borstel een auto heeft beschadigd waarbij de carwash aangaf niet aansprakelijk te zijn voor enige schade, 'want dat staat op de borden'. De carwash werd in het ongelijk gesteld en moest de klager zijn schade vergoeden.

In dit geval zou je moeten uitzoeken hoeveel ruimet een carwash ten minste aan moet houden om schade te voorkomen. Immers: een auto die gewassen en gereed de wasstraat uitrijdt, moet voldoende tijd hebben om dit te doen. Bij 20 cm ruimte tussen de auto's lijkt dit redelijkerwijs niet het geval.

Daarbij sowieso de auto achter je aansprakelijk stellen (hoe vervelend en mogelijk raar ook). De auto voor jou zal dat waarschijnlijk met jou doen. Tevens via een aangetekende brief de carwash aansprakelijk stellen (zouden de andere klanten die schade hebben geleden ook moeten doen) met als reden dat de ruimte die ZIJ tussen de auto's lieten niet voldoende is.
Daarbij je verzekeringsmaatschappij het verhaal helder vertellen (uitleg bij je ingediende schadeformulier) en de reactie van de carwash aanreiken.

Zal allemaal even duren, maar hiermee maak je enige kans. Maar nogmaals: geen eenvoudige zaak.

Succes en sterkte!

TommH

Bedankt voor je reactie.

Meer reacties/meningen zijn welkom!

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

De eerste stap is toch de verzekering te verwittigen.
Wat zegt jou verzekering dan?
Heb je dit dan niet gemeld?

TommH

Wordt een beetje van het kastje naar de muur gestuurd, mijn verzekeraar zegt dit is geen verkeers-situatie, alleen als ik all-risk was vergoeden zij de schade. Volgens hen moet ik de carwash aansprakelijk stellen, maar die zeggen dat ik bij de verzekeraar van de auto voor me moet zijn :s

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.

TommH

Het is toch ongelofelijk dat dit zo slecht geregeld is?

Het is verdorie een bovag-carwash... en ze zetten me zo in de kou, ik mag t zelf allemaal uit gaan zoeken en oplossen. Van niemand medewerking (zowel van carwash als verzekeraar)....

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

TommH schreef:Het is toch ongelofelijk dat dit zo slecht geregeld is?

Het is verdorie een bovag-carwash... en ze zetten me zo in de kou, ik mag t zelf allemaal uit gaan zoeken en oplossen. Van niemand medewerking (zowel van carwash als verzekeraar)....
Neem een advocaat bij de hand, dan hoef je zelf niets te doen.

Pindakaaspotje

Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Het klopt ook wat uw verzekeraar zegd, het betreft geen verkeersongeval dus trekt deze zich terug. Wie is er nu aansprakelijk? Ik zal u haarfijn vertellen wie hier de aansprakelijke figuur is. Uw reed op particulier terrein, daaruit vloeit voort dat uzelf ten allertijden verantwoordelijk bent. Het is niet anders!

Pindakaaspotje

Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De schade is ontstaan op een privéterrein, dus niet op de openbare weg. Ik vraag me af of een autoschadeverzekering dan überhaupt partij kan zijn. De ondernemer heeft aanwijzingen gegeven die u moest opvolgen om zijn dienst af te kunnen nemen. De eventuele schade die hieruit voortvloeit is vervolgens uiteraard voor de ondernemer. Hij kent de wasstraat en moet u instructies geven die u niet in problemen kunnen brengen. Redelijkerwijs kan geconstateerd worden dat de ondernemer hierin in gebreke is gebleven. Ten overvloede: u hebt betaald aan de ondernemer voor deze "dienst". Dit omdat u met hem een overeenkomst bent aangegaan. Dat maakt de ondernemer contractpartij en dus aansprakelijk.

Auto's met te weinig tussenruimte door zo'n ding jagen, daar krijg je stront mee. Zo'n ondernemer hoort ook een aansprakelijkheidsverzekering te hebben voor dit soort zaken.

Ik zou eerst even contact opnemen met de Bovag. Ondernemer moet zich houden aan bepaalde richtlijnen van deze club, zie http://www.bovag.nl/index.php?pageID=5& ... =&faqID=85

En dit:
"Wat kan ik doen als mijn auto schade heeft opgelopen bij een BOVAG-autowasbedrijf?

Indien je vermoedt dat je auto schade heeft opgelopen door de autowasinstallatie, dan kun je samen met een medewerker van het autowasbedrijf het Meldingsformulier van de schade opstellen. Daarna kun je contact opnemen met één van de 2 expertisebureau’s die de melding van schade volledig voor je uitzoekt (het expertisebureau vraagt je een eenmalige incassomachtiging te geven om de onderzoekskosten vooraf te betalen). Na het onderzoek ontvang je het rapport waarin zowel melding wordt gemaakt van het onderzoek als de vaststelling van de schuldvraag. Blijkt uit het rapport dat de autowasinstallatie de schade heeft veroorzaakt, dan zal het autowasbedrijf de taxatiekosten van je overnemen en een voorstel doen voor reparatie van de schade.

De expertisebureau's zijn:

* ITEB, Coolsingel 139, 3012 AG Rotterdam, telefoon: 088-256 94 90
* DEKRA Onderzoek, Deimoslaan 5, 1702 CK Heerhugowaard, telefoon: 072-575 77 "

http://www.bovag.nl/index.php?pageID=5&categoryID=15

Als je er niet uitkomt met de ondernemer kun je naar de Geschillencommissie Voertuigen, https://loket.degeschillencommissie.nl/ ... e&code=voe

Dus vergeet de bovenstaande verhalen over rechters en advocaten.

Pindakaaspotje

Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heb je de rest van mijn reactie ook gelezen? Wat doet jouw opmerking er dan nog toe?

soedah

Ongelezen bericht door soedah »

Los van alle juridische oplossingen, ben ik van mening dat wanneer je als klant bij een automatische wasstraat middels een overeenkomst/betaling aan de ondernemer van deze installatie jouw auto wil laten
wassen etc. hij dit via zijn technische installatie aan de kalnt aanbied met een uitzicht op het eindresultaat een schone droge wasbeurt van begin tot eind van het hele trajekt.
Dit zal plaats vinden in zijn wasinstallatie waarvoor hij de verantwoording draagt voor de kwaliteit en functionaliteit tijdens het hele doorloopproces.
Dat betekend wanneer de auto op de automatische aandrijving wordt "getransporteerd" tijdens de diverse was en droogfases je als inzittende niet zelf mag ingrijpen op de voorbeweging.

Zelf heb ik onlangs een aanrijding geahd in een automatische wasstraat iclean naar later bleek was na het eind van het tarnsporttrajekt een onbemand auto blijven stilstaan waar ik door de transportmechanisme gewoon diverse keren tegenaan gebotst werd zonder dat ik er iets aan kon doen todat de onbemande auto werde weggeduwd uit de wasstraat.

Dit is mijnsinziens een Konstruktiefout in het hele wasstraat procede want het mag in geheel niet mogelijk zijn dat auto's in de wasstraat verder getransporteerd worden wanneer er een Obstakel de uitweg blokkeerd. Dit is een zaak van de Installateur /software en beheerder controle. Zeker wanneer de wasstraat wordt bemand en gecontroleerd met camera's.

Dus dit trajekt moet eerst in orde zijn alvorens we juridisch aan de slag gaan.

Hierbij is de Leverancier van de wasstraat verantwoiordelijk en de beheerder voor het onderhoud en kontrole.

dus....................... :mrgreen:

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Waarom heeft de eigenaar van de wasstraat omdat de auto voor U niet tijdig weg reed de wasstraat even gestopt?
Daar is hij verantwoordelijk voor en zeker bij dit bumper kleven.
U heeft niets met de auto voor of achter U te maken en hij moet er voor zorgen dat er voldoende afstand tussen de voertuigen blijft.

Gewoon de wasstraat via je rechtsbijstandsverzekering aansprakelijk stellen of via jou AR verzekering.
Vermeld ook de andere voertuigen en laat die hetzelfde doen.
U heeft hun adres dus gezamenlijk claimen.

JanTinusPlukvet

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

De wasstraat McWash aan de Binckhorstlaan in Den haag heeft daar ook nogal eens een handje van.
De medewerkers gebaren je een stukje op te rijden zodat je 'ingehaakt' wordt aan de band. ik zie dan al dat de afstand tot mijn voorganger véél te kort is en daarmee mogelijk botsingen kunnen ontstaan.
Ik trap dan ook altijd op de rem en wacht net zo lang tot ik vind dat er voldoende afstand is (meestal is dat de eerstvolgende aanhaakrol)
ik zie aan de reakties van de medewerkers dat ze dat niet funny vinden, ze blijven gebaren dat je door moet rijden, maar dat kan mij niets schelen. Die band rolt wel onder mijn wiel door en ik voorkom hiermee een mogelijke schade aan de voorkant van mijn wagen.
Schade van een eventuele achterligger kan ik hiermee niet voorkomen, maar dat is dan een zaak voor de verzekering van de achterop rijdende auto. Die zoekt het dan maar uit met die wasstraat.

Gesloten