Ik zit met het volgende. Twee jaar geleden is bij mij een reisverzekering opgezegd omdat ik de premie niet betaald had. Dit kwam omdat ik de nota op mijn oude adres heb gekregen. Nu vraag ik me af of het voor mij nog wel mogelijk is om een verzekering af te sluiten. Betekent dit automatisch dat verzekeraars je niet aannemen of beoordelen ze dit wat vrijer?
Dankje
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Aanvraag verzekering
Re: Aanvraag verzekering
Hi Alicante,
Het hangt er van af of de toenmalige verzekeraar jou wanbetaling gemeld heeft bij het CIS de zogenoemde zwarte lijst.
Een vraag, je zegt:
groet,
Jack
Het hangt er van af of de toenmalige verzekeraar jou wanbetaling gemeld heeft bij het CIS de zogenoemde zwarte lijst.
Zie ook: http://www.verzekeringcentrum.nl/veelge ... .html#faq8Wat is de zwarte lijst?
Het systeem vertrouwelijke mededelingen en malusregistratie, die wordt gebruikt door de verzekeraars, wordt ook wel de zwarte lijst genoemd. De lijst vermeldt personen die om een bepaalde reden een verzekering zijn geweigerd of opgezegd. Ook mensen met een ontzegging van de rijbevoegdheid staan vermeld evenals die mensen die iets hebben verzwegen (artikel 251 w.v.k.). Ook zijn de mensen die in de negatieve schadevrije jaren (maluspositie) beland zijn en wiens verzekering beëindigd/geschorst is opgenomen. Tevens zijn de mensen opgenomen van wie de verzekering beëindigd is in verband met het niet (tijdig) betalen van de premie. (Geroyeerd wegens wanbetaling.)
Het systeem wordt bijgehouden door Stichting Centraal Informatie Systeem (CIS) voor in Nederland werkzame verzekeringsmaatschappijen. Alleen de verzekeraars (dus niet de tussenpersonen) kunnen een registratie doorvoeren of verwijderen. De gegevens blijven vijf jaar staan. De personen met een maluspositie blijven echter vijftien maanden vermeld staan. De verzekeraars raadplegen het systeem altijd voordat zij overgaan tot het afsluiten van een verzekering. Iemand die op de lijst voorkomt wordt zelden geaccepteerd. Deze mensen kunnen eventueel terecht bij verzekeraar Rialto.
Een vraag, je zegt:
Hoe weet je dat, immers je was verhuisd en dat wist de verzekeraar kennelijk niet, maar je weet wel dat je polis is opgezegd. Hoe is dat gegaan?reisverzekering opgezegd omdat ik de premie niet betaald had. Dit kwam omdat ik de nota op mijn oude adres
groet,
Jack
Als je via internet een nieuwe verzekering afsluit (vinden veel mensen prettig=anoniem...) dan loop je inderdaad de kans om meteen afgewezen te worden.
Doe je dit via een tussenpersoon en je hebt een aannemelijk verhaal en bent bereid om je premie direct bij vooruitbetaling te voldoen, dan zullen verzekeraars overwegen om je wel te accepteren.
Doe je dit via een tussenpersoon en je hebt een aannemelijk verhaal en bent bereid om je premie direct bij vooruitbetaling te voldoen, dan zullen verzekeraars overwegen om je wel te accepteren.
Wanbetaling mag niet in het CIS worden geregistreerd.
Gewoon eerlijk zijn bij de aanvraag van je verzekering, geef je veel kans dat je gewoon geaccepteerd wordt.
Gewoon eerlijk zijn bij de aanvraag van je verzekering, geef je veel kans dat je gewoon geaccepteerd wordt.
uiteraard wordt wanbetaling WEL geregistreerd......een verzekeraar is niet gek..