LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABC spaarplan <> belastingen

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
rob1333aa

ABC spaarplan <> belastingen

Ongelezen bericht door rob1333aa »

Ik heb al een tijdje een ABC spaarplan lopen van ASR; los van alle kosten discussies. Hoe geef ik die aan bij de belastingen ? Kan ik de premie aftrekken als lijfrenten? Moet ik dan het opgebouwde vermogen in box3 aangeven, of valt het onder een vrijstelling; loopt tot mijn pensioen in 2035.

Kan door de bomen het bos niet meer vinden.

Lisare

Re: ABC spaarplan <> belastingen

Ongelezen bericht door Lisare »

Beste Rob,

Je vraagstelling is een beetje kort door de bocht.

De premies kunnen aftrekbaar zijn als op de polis een lijfrenteclausule is geplaatst. Dit moet op de polis staan. Als die er is dan zijn de premies dus aftrekbaar (als dit mogelijk is. je kunt dit hier berekenen http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... ntepremie/) en hoef je de waarde niet op te geven aan de belastingdienst (is namelijk geen box 3).

Is er geen lijftenteclausule geplaatst dan is het een box 3 polis en is het afhankelijk van de ingangsdatum of je de waarde op moet geven als box 3 vermogen. Is de polis van voor 14-09-1999 dan hoeft dat niet zolang de polis binnen de vrijstelling valt (zie voor meer info http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... g_niet_om/) is de polis jonger dan dient u de waarde mee te tellen als box 3 vermogen en is het mogelijk dat u buiten de vrijstelling valt en dus vermogensrendementsheffing verschuldigd bent.

rob1333aa

Ongelezen bericht door rob1333aa »

Beste Lisare,

Ondanks de korte vraagstelling ben ik erg blij met jouw antwoord; het geeft nl perfect antwoord op de vraag. Geen lijfrente > geen aftrek; Voor 1999 > geen box 3.

Dus dank! Rob

Lisare

Ongelezen bericht door Lisare »

Graag gedaan :D

Gesloten