LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advieskosten uitvaartverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Cruiser45
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2013 17:18

Advieskosten uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Cruiser45 »

Yarden heeft mij een aantal keren gebeld dat mijn uitvaartverzekering te laag is en dat het verstandig is bij te verzekeren. Ik heb hun 2 maal verzocht dit per post op te sturen, wat mij dan ook toegezegd werd. Omdat er niets per post binnenkwam en er verklaard werd dat er blijkbaar iets mis was gegaan, werd er alsnog voorgesteld per telefoon een voorstel te doen. Er werden mij een paar vragen gesteld en daarna werd er gevraagd te mogen opnemen. Hiervoor gaf ik mijn toestemming. Naast de premie moest er eenmalig (mocht ook gespreid ) 195 euro betaald worden. Ik ging hiermee akkoord. Later las ik in de factuur, dat er 120 euro (van deze 195 euro) als advieskosten in rekening werden gebracht. Nu kan ik mij wel herinneren akkoord te zijn gegaan met 195 euro, maar niet voor betaald advies, waar ik niet om heb gevraagd. Ik heb vervolgens een klacht ingediend op hun website. Na reactie heb ik hun vervolgens gevraagd om de opname, omdat ik echt niet geloof dat ik akkoord ben gegaan met het betalen voor hun advies. In de reactie hierop wordt verklaard dat het niet mogelijk is een kopie van deze opname te ontvangen.

Nu ben ik geneigd hierop te reageren en ze te vertellen dat zonder opname ik genoodzaakt ben om een incassoblokkade in te stellen. Is dit een passende reactie?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Advieskosten uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door tenormin »

Hallo cruiser45, Jawel, je hebt het volste recht de band te mogen beluisteren. Leest bij veelgestelde vragen wat Consuwijzer hierover zegt.

http://www.consuwijzer.nl/telecom-post/telemarketing

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Advieskosten uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Cruiser45 schreef:Yarden heeft mij een aantal keren gebeld dat mijn uitvaartverzekering te laag is en dat het verstandig is bij te verzekeren. Ik heb hun 2 maal verzocht dit per post op te sturen, wat mij dan ook toegezegd werd. Omdat er niets per post binnenkwam en er verklaard werd dat er blijkbaar iets mis was gegaan, werd er alsnog voorgesteld per telefoon een voorstel te doen. Er werden mij een paar vragen gesteld en daarna werd er gevraagd te mogen opnemen. Hiervoor gaf ik mijn toestemming. Naast de premie moest er eenmalig (mocht ook gespreid ) 195 euro betaald worden. Ik ging hiermee akkoord. Later las ik in de factuur, dat er 120 euro (van deze 195 euro) als advieskosten in rekening werden gebracht. Nu kan ik mij wel herinneren akkoord te zijn gegaan met 195 euro, maar niet voor betaald advies, waar ik niet om heb gevraagd. Ik heb vervolgens een klacht ingediend op hun website. Na reactie heb ik hun vervolgens gevraagd om de opname, omdat ik echt niet geloof dat ik akkoord ben gegaan met het betalen voor hun advies. In de reactie hierop wordt verklaard dat het niet mogelijk is een kopie van deze opname te ontvangen.

Nu ben ik geneigd hierop te reageren en ze te vertellen dat zonder opname ik genoodzaakt ben om een incassoblokkade in te stellen. Is dit een passende reactie?
Dus u wilt wel € 195,- betalen, maar opeens niet meer als van die € 195,- € 120-, advieskosten zijn?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Advieskosten uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door tenormin »

@VP, nou, vind, als je daar al verzekerd bent en ze je een hogere verzekering adviseren €120,00 wel een boel geld als je die verzekering dan alleen maar met €75,00 ophoogt. Want dat komt er dan wel op neer. Maar goed, hij heeft het recht dat gesprek te beluisteren want dat betwist hij/zij. Ik zou me behoorlijk in mijn kruis getast voelen als (in mijn geval Dela) me zou benaderen met dit verhaal en me daar ook nog eens €120,00 voor zouden berekenen. Als het een totaal nieuwe Verzekeringsmij. zou zijn kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar bij dit, nee, niet echt.

Cruiser45
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2013 17:18

Re: Advieskosten uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Cruiser45 »

Het klinkt inderdaad misschien een beetje raar dat ik wel 195 euro wil betalen, maar dan wel als dit bij het verzekeringsproduct zelf hoort. Het steekt mij vooral dat ze aansturen een aantal vragen te stellen, ze dit in een simpel progje dat kleuterklassommetjes doet invoeren en hier vervolgens 120 euro voor rekenen, zonder dit mij vooraf mede te delen. De vraag blijft nog steeds, is het normaal een incassoblokkade in te stellen, totdat ik zelf kan beluisteren of ik gelijk heb, of dat ik er toch simpelweg onbewust ingetuind ben.


Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Advieskosten uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Barman »

tenormin schreef:@VP, nou, vind, als je daar al verzekerd bent en ze je een hogere verzekering adviseren €120,00 wel een boel geld als je die verzekering dan alleen maar met €75,00 ophoogt.
Kan jij even uitleggen hoe de verzekering alleen maar met €75,00 opgehoogd wordt?

Ik ben zeer benieuwd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Advieskosten uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Cruiser45 schreef:Het klinkt inderdaad misschien een beetje raar dat ik wel 195 euro wil betalen, maar dan wel als dit bij het verzekeringsproduct zelf hoort.
ja, zo ging het vroeger/tot voor kort. Dan betaalde je gewoon één bedrag aan de verzekeringsmaatschappij en die betalde dan de verkoper. Buiten jouw gezichtsveld om. En dan had je dus geen idee of dat 100 euro was of 1000. Blijkbaar ben je daar wel gelukkig mee, maar als ze het je rechtstreeks zeggen is het niet goe?

Cruiser45
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2013 17:18

Re: Advieskosten uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Cruiser45 »

Ten eerste bestaat de eenmalige 195 euro uit 120 euro advieskosten en 75 euro distributiekosten, daarnaast is er een maandpremie van 7.02 euro zodat ik voor 5000 euro verzekerd ben ipv 1600 nogwat.

Ten tweede is in de totaalsom een eenmalige betaling van 195 het financieel gezien wel waard. Daarom ben ik er in eerste instantie mee akkoord gegaan, omdat ik het idee kreeg dat deze kosten hoorden bij het afsluiten van de verzekering. Als ik ze dan tot 2 keer toe heb gevraagd per post een voorstel te doen, ik een reactie krijg dat dit ook wel telefonisch kan en dat er dan op de factuur staat: "Advieskosten adviseur Outbound Bijverzekerteam gesprek d.d. 29-04-2013" schiet dat echt in het verkeerde keelgat. Daarom weiger ik hiervoor te gaan betalen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Advieskosten uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Aha, dus als er over de telefoon een en ander wordt besproken, dan zijn daar voor dat bedrijf helemaal geen kosten aan verbonden. Juist. De mensen bij dat bedreijf zijn gelukkig allemaal vrijwilligers en het bijhouden van de anministratie (-systemen) en de wijziginge kosten gelukkig ook helemaal niets. Dan heb ik het goed begrepen.

Wat ik dan niet begrijp (en wat ook maakt dat je geen poot het om op te staan) is dat je blijkbaar zonder enig voorbehoud met die 195 akkoord bent gegaan. En dat dus een prima bedrag vond. Maar dat je nu achteraf ineens je beklag doet over hoe die 195 is samengesteld. Dat had je beter van tevoren kunnen doen.

Wat ik ook niet begijp is dat je aangeeft dat ze je geen offerte op papier hebben gegeven, waarvan je nu, achteraf, zegt dat je dat een probleem vindt. Dan vind ik het raar dat je toch akkoord bent gegaan.

Trouwens, misschien dat je ook zou kunnen vragen wat de kosten zouden zijn als er bv iemand bij je langs was gekomen, of jij naar iemand toe was gegaan. Waarschijnlijk waren de kosten dan heel wat hoger dan de 195 die je nu betaalt.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Advieskosten uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door GJvdZ »

En dan natuurlijk nog de hamvraag: is de hogere verzekering echt nodig?

Cruiser45
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2013 17:18

Re: Advieskosten uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Cruiser45 »

@kweenie

Ik begrijp echt goed dat geen enkele commerciële instantie kan leven van de lucht. Toch geeft het maken van kosten door een instantie geen recht om beloning te eisen. Ook weet ik dat ik instemde om het per post gevraagde telefonisch door te nemen. Blijkbaar had ik dit moeten blijven volhouden of het gesprek moeten afkappen.

Maar sinds 1 januari zijn er regels van kracht met betrekking tot het belonen van adviseurs. Het AFM (Autoriteit Financiële Markten) houdt hierop toezicht en zegt in hun Flyer over provisieverbod v1.1:

"De adviseur is verplicht je bij het eerste gesprek te vertellen welke werkzaamheden hij voor je doet en wat je moet betalen voor zijn advies. Dit staat beschreven in het dienstverleningsdocument. Dit document moet hij na het eerste (vaak gratis) oriëntatiegesprek aan je geven. Ook kan je dit document vaak al op de website van de adviseurs vinden. Het bedrag dat het advies kost en dat vermeld staat in het
dienstverleningsdocument, is een indicatie, en kan in jouw situatie dus hoger of lager uitvallen. Ga hierover met de adviseur in gesprek."

Ik ben ervan overtuigd dat in het telefoongesprek niet is verteld wat ik moet betalen voor zijn advies en heb ook niets ontvangen wat lijkt op een dienstverleningsdocument. Daarom is het belangrijk voor mij te weten waar ik nou precies mee ingestemd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Advieskosten uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Ze hebben volgens mij toch netjes verteld dat het €195 zou zijn...
Het dienstverleningsdocument voor adviseurs is pas vanaf 1 juli verplicht (Artikel 86f BGfo). Voor die tijd hoeven ze jenog niet van tevoren schriftelijk je te informeren. Wel moeten ze je vooraf informereb en de kosten in de factuur specificeren, wat ze blijkbaar hebben gedaan.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Advieskosten uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door VioletPrue »

GJvdZ schreef:En dan natuurlijk nog de hamvraag: is de hogere verzekering echt nodig?
Oude verzekering: € 1600,- nog wat, nieuwe is € 5000,-.
Bij een simpele crematie steken ze de oven tegenwoordig echt niet aan voor € 1600,-.
Dus ja, bijverzekeren lijkt mij niet gek....

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Advieskosten uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door GJvdZ »

VioletPrue schreef:
GJvdZ schreef:En dan natuurlijk nog de hamvraag: is de hogere verzekering echt nodig?
Oude verzekering: € 1600,- nog wat, nieuwe is € 5000,-.
Bij een simpele crematie steken ze de oven tegenwoordig echt niet aan voor € 1600,-.
Dus ja, bijverzekeren lijkt mij niet gek....
Zo bedoel ik het niet. Heel veel mensen hebben meer dan genoeg spaargeld en verzekeren toch alles wat los en vast zit.

testcase
Berichten: 605
Lid geworden op: 03 jun 2007 01:03

Re: Advieskosten uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door testcase »

Cruiser45 schreef:.... Naast de premie moest er eenmalig (mocht ook gespreid ) 195 euro betaald worden. Ik ging hiermee akkoord. Later las ik in de factuur, dat er 120 euro (van deze 195 euro) als advieskosten in rekening werden gebracht. Nu kan ik mij wel herinneren akkoord te zijn gegaan met 195 euro, maar niet voor betaald advies, waar ik niet om heb gevraagd. ....

Nu ben ik geneigd hierop te reageren en ze te vertellen dat zonder opname ik genoodzaakt ben om een incassoblokkade in te stellen. Is dit een passende reactie?

U bent akkoord gegaan met die 195 euro kosten. Waarvoor denkt u dat deze kosten waren en waarom bent u akkoord gegaan zonder te vragen waarvoor deze kosten waren. Pas als Yarden deze kosten uitsplitst wilt u niet betalen. Ik begrijp het echt niet.
Vergelijk: U koopt een tv, bent akkoord met het bedrag. (ergo u vind het bedrag aanvaardbaar voor die tv). In de nota achteraf staat dat 5% van dat bedrag bestaat uit gemaakte reclame kosten en wilt ineens de koop terugdraaien. Dat is raar. U koopt iets en bepaalt vooraf of u het waard vind, dan kan je later niet meer terugkrabbelen.

Webcare Yarden
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 feb 2012 10:36

Re: Advieskosten uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Webcare Yarden »

Geachte Cruiser45,

Ik lees uw bericht op het forum van TrosRadar en vind het vervelend dat u niet tevreden bent.
Graag kom ik met u in contact.

Wilt u uw gegevens sturen naar [email protected]?

Met vriendelijke groet,

Yarden Webcareteam^ms

Gesloten