Nadat ik van baan ben kunnen wisselen heb ik eens uitgezocht hoe het zit met een pensioenregeling als die premievrij gemaakt wordt (lees: stopt, geen premie betaling meer)
Let wel, dit gaat om beschikbare premie pensioenregelingen, u weet wel, heel veel nieuwe pensioenverzekeringen zijn van dit type waarin werknemer alle risico loopt , er is geen risico meer voor de werkgever, geen indexatie ook.
Ik kon na einde dienstverband enkele weken beslissen een partnerpensioen af te sluiten, dat wordt dan betaald uit het opgebouwde bedrag, er is dan een beperkte uitkering na overlijden van verzekerde voor de partner. (Dit heb ik vanwege te kort tijdbestek niet kunnen beslissen)
Tevens kan ik pensioen overdragen, het kapitaal kan naar de pensioenverzekeraar van de nieuwe werkgever, omdat er per maand premie wordt betaald, is er na overlijden verzekerde ook een partnerpensioen, wat door de overdracht ook hoger wordt.
Er is echter een logisch alternatief wat echter wordt verzwegen of waar niet over wordt gerept als een tussenpersoon een MKB pensioenregeling naar binnen wandelt bij een bedrijf.
Bij einde van de dienstbetrekking staat er immers een bedrag aan pensioen premie, dat zou gewoon moeten kunnen groeien zonder verzekering erop, en bij pensioenleeftijd kunnen worden aangewend voor aankoop pensioen. Echter als er geen "restitutie bepaling" op de polis zit en u haalt de pensioenleeftijd niet, dan vervalt het pensioen bedrag aan de verzekeraar!!!
Ik las hier ook een topic over: Pensioenpot vervalt aan de verzekeraar
Als het pensioen "premievrij is" (geen inleg meer door eigen bedrijf/baanverlies/baanverandering) en u komt te overlijden voor de pensioendatum, dan vervalt de beschikbare pensioen premie aan de verzekeraar???
Heel vreemd, dat staat niet eens in de kleine lettertjes, sterker nog, zelden krijgt een werknemer Algemene Voorwaarden van het pensioen wat hij krijgt aangeboden via zijn werkgever.
Ik heb nog geprobeerd om deze bepaling tot restitutie op mijn polis te krijgen, maar Aegon geeft niet thuis. Enige alternatief is dan de gok nemen dat je de pensioenleeftijd haalt of als dat nog kan pensioen overdragen.
Het is mijns inziens heel raar dat een bedrag wat mijn pensioen zou moeten zijn aan de verzekeraar vervalt als ik de pensioenleeftijd niet haal, me dunkt dat meer mensen hier tegenaan lopen? Veel mensen zijn hun baan kwijt geraakt door de crisis, en na einde ww staat je beschikbare pensioen premieregeling stil.
Het is misschien niet veel voorkomend maar weer een typisch gedrag in de verzekeringswereld:
Je van een paraplu verzekeren als de zon schijnt en als het gaat regenen blijkt er geen paraplu meer te zijn.
Ik dacht op zich dat de Aegon pensioen polis best aardig rendeerde met Aegon mix fonds, een reden voor mij om te overwegen deze te laten staan, maar door het ontbreken van een resitutiebepaling en de onwil van Aegon deze erop te zetten, moet men indien mogelijk wel pensioenoverdracht doen.
Het risico is dat de polis anders aan de Aegon vervalt als je pensioenleeftijd niet haalt. Trouwens ook bij bereiken van pensioenleeftijd zal het gevolgen hebben als je daarna komt te overlijden en er geen partner pensioen is afgesloten.
Allemaal toch dingen waar een werknemer rekening mee moeten houden als hun baas een beschikbare premie pensioenregeling aanbiedt.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |