LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aegon Levensloop Pensioen beeindigen

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.

Stoppen of doorgaan?

Ja
0
Geen stemmen
Nee
1
100%

Totaal aantal stemmen: 1

patrickb

Aegon Levensloop Pensioen beeindigen

Ongelezen bericht door patrickb »

Beste allemaal,

Graag wil ik van jullie wat advies.

Mijn partner en ik hebben afgelopen januari een tweetal polissen afgesloten via een tussenpersoon bij Aegon. Het betreft een Aegon Levensloop Pensioen.
Na een verkeerde voorlichting van deze tussenpersoon en het lezen van diverse reacties op deze site ben ik er aardig van overtuigd dat ik er vanaf wil.
Mijn partner betaald iedere maand 86 Euro en ik 73 Euro aan premie. Van de belasting krijgen we respectievelijk 40 en 31 euro terug in de voorlopige teruggaaf.
Nu kan volgens de algemene voorwaarden de polis premievrij worden gemaakt. Uiteraard heb ik dit het liefst. De premie betaling stopt en de belastingdienst laat ik vanaf heden niets meer voorlopig teruggeven. In dit scenario is het simpel geregeld. De kosten die ik komende 10 jaar bij Aegon blijf maken (volgens de Polis) snoepen waarschijnlijk het hele bedrag op. Dit neem ik maar voor lief. Bij Aegon blijven wil ik absoluut niet. Het tweede scenario dat zich voor kan doen is dat Aegon zegt dat het huidige saldo onvoldoende is op premievrij op te zeggen. Hierdoor moet mogelijk de hele polis worden afgebroken. Betaalde premie - kosten wordt zonder bijkomende kosten uitbetaald. Ik houdt zoals ik heb berekend met de gedefinieerde kosten uit de voorwaarden niet veel over, maar het is in ieder geval genoeg om de fiscus de voorlopige teruggaaf terug te betalen, en nog een beetje geld terug te zien.
Stel dat scenario 2 echt zo uit zal pakken. Heeft dit dan nog andere gevolgen voor de fiscus? Omdat het nooit verder is gekomen dan de voorlopige teruggaaf zal dit toch wel meevallen ?

Graag hoor ik jullie mening.

Alvast bedankt.

Patrick

particulier

Re: Aegon Levensloop Pensioen beeindigen

Ongelezen bericht door particulier »

Het kan zijn dat de fiscus 20 % bij wijze van boete in rekening wil brengen in geval 2. Onderhandel hierover met de fiscus. Ga naar uw belastingkantoor en stel deze vraag bij de afdeling Particulieren. Meestal zullen ze u adviseren (helaas) om een brief te schrijven. Voor je het weet ben je zo 2 maanden verder als je daar een antwoord op hebt, maar het staat dan wel zwart op wit.

Als de polis korter dan een belastingjaar loopt, dan is waarschijnlijk het verschil te verrekenen met de definitieve aangifte.

patrickb

Kan het niet zo zijn dat Aegon gewoon IB inhoud op de uitkering?
Dan zou er fiscaal toch geen probleem hoeven te zijn?
Ik bel morgen zowiezo even met mijn vrienden van Aegon.

Wat vinden jullie overigens van het Aegon Levensloop Pensioen?
Particulier....bedankt voor de reactie.

Als ik alles recht trek in mijn VT dan hoef ik toch niets met de Fiscus te regelen? De polis loopt pas vanaf januari.

particulier

Je moet voorzichtig zijn met de polis 'laten uitkeren'. Heb het altijd over afkopen. Het komt goed uit dat de polis pas vanaf januari loopt. Waarschijnlijk kun je er zonder al teveel kleerscheuren zo vanaf.

Hoe goed het Aegon Levensloop Pensioen is weet ik niet. Van dergelijke pensioenen zijn er veel varianten. Van de inleg worden o.a. premies voor overlijden en arbeidsongeschiktheid betaald. Hoe hoog deze zijn is nergens te vinden. Als deze op de polis staan vergelijk deze dan eens met 'losse' verzekeringen of deze kosten niet erg hoog zijn.

Het andere deel wordt belegd, de vraag is altijd wat het investeringspercentage is en hoe hoog de beheerskosten zijn. Als er weinig wordt geinvesteerd zal dat gevolgen hebben voor later. In de financiele bijsluiter hoort een tabel te staan. De belangrijkste kolom in deze tabel is die van het bruto rendement van 4 %. Hieruit is dan het netto rendement te bepalen. Maar de financiele bijsluiter is niet te downloaden.

patrickb

Particulier bedankt. Het verdere verhaal zal ik hier posten.

rust

Ongelezen bericht door rust »

niets meer afsluiten bij aegon, het zijn oplichters

patrickb

Inmiddels met Aegon gebeld. Wanneer ik de polis premie vrij maak, en er staat geen voldoende saldo op dan wordt de polis beeindigd.
Mooi zo.
Ook nog even gebeld met de fiscus. Zij zeiden dat als ik het bedrag van de VT maar terug betaal dat het voor hen is afgedaan. Wel moet ik 5% renteheffing betalen. Dit terugdraaien kan nu nog makkelijk omdat er nog geen definitieve aangifte is gedaan. Ook mooi.
Ook nog even met mijn vriend de adviseur gebeld. Ook hij beaamde bovenstaande verhalen uit zichzelf zonder worden in zijn mond te leggen.

Zien jullie nog addertjes?

Oow ja. Nog 1 vraagje. Stel dat de polis niet beeindigd wordt omdat er wel voldoende saldo is? Dan heb ik toch wel recht op de voorlopige teruggaaf van de tot dustoe betaalde premies?

Alvast weer bedankt.

particulier

Ja hoor, het is immers een pensioenvoorziening om een fiscaal pensioengat mee te dichten. Het zal alleen een heel klein potje zijn met het risico dat het potje leeg is op 65 jarige leeftijd.

patrickb

Belastingteruggaaf heb ik inmiddels vanaf januari teruggetrokken en ik heb een brief gestuurd met daarin het verzoek de polissen premievrij te maken.
Particulier: Bedankt voor je reactie.
Mocht ik nog wat overhouden....kan het me haast niet voorstellen.....dan is het in ieder geval mooi dat ik bij de definitieve aanslag alsnog het zaakje kan aftrekken.
Wel een beetje raar eigenlijk, omdat ik indirect de waardevermindering van het potje heb veroorzaakt. Maar ja. Regels zijn regels.

Gesloten