LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afkoop levensverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
KAdriano
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2012 12:12

Afkoop levensverzekering

Ongelezen bericht door KAdriano »

Door mijn slechte financiele situatie, overwweg ik mijn levensverzekering bij Erasmusleven af te kopen, maar... Ik heb een brief van hun gekregen dat bij mij een afkoopverbod geldt. Als ik het toch doorzet, moet ik dan 52% aan de fiscus geven + afkoopkosten en ook nog dit declareren bij de belasting, m.a.w., het blijft niet veel over. wie heeft hier ervaring mee? Kan dit ook een woekerpolis zijn? :?

Rense
Berichten: 285
Lid geworden op: 09 apr 2009 12:23

Re: Afkoop levensverzekering

Ongelezen bericht door Rense »

@Kadriano

Gezien jou opmerkingen heb je waarschijnlijk een levensverzekering met een lijfrenteclausule. Dat betekend dat je het geld niet netto op kan nemen. Wanneer je dit toch wilt houdt de verzekeraar 52% IB in en daarnaast berekend de belastingdienst 20% aan revisierente(boete). Mocht de afkoopwaarde kleiner zijn dan € 4.242,- dan is geen revisierente verschuldigd.

Het tarief van 52% wordt in jou jaarlijkse aangifte IB gecorrigeerd zodat je uiteindelijk een lager bedrag kan betalen (afhankelijk van je inkomen en aftrekposten).

Gesloten