Het onderstaande stuk heb ik gevonden site.
Hierover heb ik de volgende vraag vanaf wanneer is deze wet daadwerkelijk aangenomen. Want ik heb mijn verzekeraar vorig jaar in februari telefonisch contact gehad en deze vertelde me dat de onderstaande wet op dat moment nog niet aangenomen was en dat pas in april of mei zou worden moeten goed gekeurd worden voor dat deze regeling van kracht kon gaan. Ik zou daar schriftelijk van op de hoogte worden gehouden worden maar dat is niet gebeurd. Waardoor slecht advies en vooral verkeerde informatie nu weer het bedrag met 30% is gedaald. Nu wil ik deze lijf rente afkopen maar ik wil eerst weten wanneer die daadwerkelijk is aangenomen want als die al van kracht was terwijl ik met hen telefonisch contact had dan is men bij de verzekering in gebreke geweest en dan wil ik natuurlijk die 30% die ik kwijt ben nu als nog ook terug ontvangen.
Nieuwe wet maakt afkoop kleine lijfrente mogelijk
Per 1 januari 2009 is het mogelijk om kleine lijfrentekapitalen af te kopen. De afkoopregeling is bedoeld voor – vaak premievrijgemaakte – lijfrente verzekeringen met een (relatief) beperkte waarde.
Belastingplan 2009
Tot voor kort vormden de fiscale gevolgen een bezwaar voor het afkopen. Echter, het Belastingplan 2009 voorziet in een fiscaalverzachtende afkoopregeling voor lijfrentecontracten waarvan de afkoopwaarde (in het economische verkeer) niet meer bedraagt dan € 4.068,- (jaarlijks te indexeren met een correctiefactor). Een dergelijke afkoopsom wordt aangemerkt als een termijn van lijfrente en wordt daarmee op gelijke wijze als de periodieke lijfrentetermijnen belast in box 1. Hierdoor blijft de revisierente buiten beeld.
Voorwaarde afkoop
Vanaf 1 januari 2009 geldt voor lijfrentes met een waarde van minder dan € 4.068,- dat deze op verzoek van de klant kunnen worden afgekocht. Enige voorwaarde is dat de totale waarde van alle lijfrenteverzekeringen bij één maatschappij niet meer mag bedragen dan € 4.068,-. Er hoeft voor de kleine lijfrentes niet meer 72% van de waarde gereserveerd te worden.
Hoe gaat de verzekeraar hier mee om?
Allereerst inventariseren wij of de totale waarde van alle bij ons lopende lijfrenteverzekeringen onder de € 4.068,- blijft. Is dat het geval, dan bekijken we onder welke regime de verzekering valt.
De afkoopwaarde van een nieuw regime lijfrente (verzekering tegen premiebetaling gesloten na 15 oktober 1990 of tegen koopsom na 31 december 1991) keren wij bruto uit. Er hoeft geen rekening worden gehouden met de revisierente.
Oud regime verzekeringen keren wij in 2009 nog bruto uit, vanaf 2010 gaat de verzekeraarook voor deze verzekeringen loonheffing inhouden.
Als de waarde van alle verzekeringen meer bedraagt dan € 4.068,- wijzigt er niets ten opzichte van 2008. In dat geval is verzekeringsmaatschappij verplicht 72% (52% loonbelasting en 20% revisierente) te reserveren.
Wie kan mij aangeven wanneer inderdaad deze regeling is aangenomen?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] afkoop lijfrenteverezekering
-
FiscaalJurist
Re: afkoop lijfrenteverezekering
deze regeling is per 1 januari 2009 in de wet ib 2001 verschenen.
Zie inderstaande link voor verdere uitleg
http://www.belastingdienstpensioensite. ... ducten.htm
Zie inderstaande link voor verdere uitleg
http://www.belastingdienstpensioensite. ... ducten.htm