LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afkoop lijfrenteverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
mmeijer3675

afkoop lijfrenteverzekering

Ongelezen bericht door mmeijer3675 »

ik heb sinds juni 2006 een lijfrenteverzekering lopen bij RVS.
Nadat ik de afkoopwaarde had opgevraagd (4.671,00 euro)heb ik een verzoek gedaan tot afkoop. Vandaag heb ik een brief ontvangen dat ze dit verzoek niet kunnen honoreren, omdat dit volgens de wet op de inkomstenbelasting 2001 niet is toegestaan.
Nu heb ik de ingelegde premie nooit afgetrokken van mijn inkomsten belasting, kan ik daardoor nu wel overgaan tot afkopen en kunnen er dan verder nog kosten/boetes worden ingehouden?

Ik ben een leek in dit soort zaken, wie kan mij helpen?

stofzuigertje

Re: afkoop lijfrenteverzekering

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik vermoed dat U met terug werkende kracht alsnog een aangifte formulier bij belastingdienst kunt invullen voor terug gave.....

Maar of dit gestopt kan worden en hoeveel U terug kreeg, vaak zijn de eerste jaren de kosten zo hoog dat U nauwelijks iets terug zult krijgen en het eerste jaar provisie is meestal voor de persoon die het contract afsloot.

Dus reken op niet teveel geld en minder als de inleg.
Ik ben geen deskundige maar heb dit vaker gehoord bij gelijkwaardige polissen.

JanvL

Ongelezen bericht door JanvL »

De regeling (fiscaal) voor afkoop van lijfrentes is ingaande 2009 behoorlijk gewijzigd. Zie o.a. http://www.belastingdienst.nl/particuli ... 09-02.html

Het is mogelijk om een verklaring te krijgen van de belastingdienst, dat de door u betaalde premies niet zijn afgetrokken. Met die verklaring kan de polis fiscaal vrij worden afgekocht. Het argument van RVS is dan ook niet juist.