LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afkoop lijfrenteverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
mmeijer3675

afkoop lijfrenteverzekering

Ongelezen bericht door mmeijer3675 »

ik heb sinds juni 2006 een lijfrenteverzekering lopen bij RVS.
Nadat ik de afkoopwaarde had opgevraagd (4.671,00 euro)heb ik een verzoek gedaan tot afkoop. Vandaag heb ik een brief ontvangen dat ze dit verzoek niet kunnen honoreren, omdat dit volgens de wet op de inkomstenbelasting 2001 niet is toegestaan.
Nu heb ik de ingelegde premie nooit afgetrokken van mijn inkomsten belasting, kan ik daardoor nu wel overgaan tot afkopen en kunnen er dan verder nog kosten/boetes worden ingehouden?

Ik ben een leek in dit soort zaken, wie kan mij helpen?

stofzuigertje

Re: afkoop lijfrenteverzekering

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik vermoed dat U met terug werkende kracht alsnog een aangifte formulier bij belastingdienst kunt invullen voor terug gave.....

Maar of dit gestopt kan worden en hoeveel U terug kreeg, vaak zijn de eerste jaren de kosten zo hoog dat U nauwelijks iets terug zult krijgen en het eerste jaar provisie is meestal voor de persoon die het contract afsloot.

Dus reken op niet teveel geld en minder als de inleg.
Ik ben geen deskundige maar heb dit vaker gehoord bij gelijkwaardige polissen.

JanvL

Ongelezen bericht door JanvL »

De regeling (fiscaal) voor afkoop van lijfrentes is ingaande 2009 behoorlijk gewijzigd. Zie o.a. http://www.belastingdienst.nl/particuli ... 09-02.html

Het is mogelijk om een verklaring te krijgen van de belastingdienst, dat de door u betaalde premies niet zijn afgetrokken. Met die verklaring kan de polis fiscaal vrij worden afgekocht. Het argument van RVS is dan ook niet juist.

Probleem echter is, dat aangezien afkoop in 2009 plaats vind, die verklaring pas afgegeven kan worden nadat het jaar 2009 fiscaal is behandeld! Anders zou u n.l. alsnog premies kunnen aftrekken bij uw aangifte straks.
Neem contact op met de belastingdienst om af te spreken wanneer u die verklaring kunt krijgen en op welke voorwaarden.

Uiteraard is de andere weg alsnog de premies aftrekken over de verstreken jaren (vanaf 2004). Dan echter is de uitkering belast en is er sprake van revisierente. Dit kost bijzonder veel en is dus niet de aangewezen weg.

mmeijer3675

Ongelezen bericht door mmeijer3675 »

bedankt voor uw antwoord, ik ga contact opnemen met de belastingdienst.
Is het verstandig om premie te blijven betalen totdat ik de verklaring heb ontvangen?

mvans

Ongelezen bericht door mvans »

stofzuigertje schreef:Ik vermoed dat U met terug werkende kracht alsnog een aangifte formulier bij belastingdienst kunt invullen voor terug gave.....

Maar of dit gestopt kan worden en hoeveel U terug kreeg, vaak zijn de eerste jaren de kosten zo hoog dat U nauwelijks iets terug zult krijgen en het eerste jaar provisie is meestal voor de persoon die het contract afsloot.

Dus reken op niet teveel geld en minder als de inleg.
Ik ben geen deskundige maar heb dit vaker gehoord bij gelijkwaardige polissen.
Als u iets niet zeker weet moet u het ook niet roepen hier. Voor hetzelfde geld zet u mensen op het verkeerde been. Soms is het beter om niets te zeggen ipv. te reageren om het reageren. Lijfrentes zijn vrij complex. Als men gebruik heeft gemaakt van de aftrek is afkoop echt niet de moeite. Behalve dat je aangeslagen wordt in het 52% tarief komt er ook nog eens 20% revisierente overheen. Het voordeligste is zoals JanvL al opmerkt om die verklaring bij de belastingdienst op te vragen. Het is even wat werk maar wel de moeite waard. Dus er direct over beschikken wat je misschien in je hoofd had zit er helaas niet in.

mvans

mmeijer3675 schreef:bedankt voor uw antwoord, ik ga contact opnemen met de belastingdienst.
Is het verstandig om premie te blijven betalen totdat ik de verklaring heb ontvangen?
Dat zal je voor jezelf moeten bepalen. Neem aan dat het een polis op basis van beleggen is. Zo ja dan moet je jezelf afvragen of je denkt dat de beurzen verder aantrekken. Dan zou het betekenen dat je nog rendement kan maken. Dwz. je koopt nu laag in. Weet niet of de kosten van de inleg worden ngehouden of van de polis.

JanvL

Mvans, het is niet zo dat er standaard belast wordt tegen 52%. Evenmin is het zo, dat er altijd 20% revisierente wordt berekend.
Het gaat wat ver om alle varianten hier te gaan opnoemen, maar inwinnen van deskundig (fiscaal) advies is aan te bevelen als je een lijfrente afkoopt.

mvans

JanvL schreef:Mvans, het is niet zo dat er standaard belast wordt tegen 52%. Evenmin is het zo, dat er altijd 20% revisierente wordt berekend.
Het gaat wat ver om alle varianten hier te gaan opnoemen, maar inwinnen van deskundig (fiscaal) advies is aan te bevelen als je een lijfrente afkoopt.
Jij doelt nu op de grens van 4060€ die wel belast wordt maar waar geen revisierente op van toepassing is. Was hier van het afkoopbedrag uitgegaan en dat zat boven die grens. Maar correct me if I'm wrong ;-).

JanvL

Mvans, dat is slechts 1 van de opties. Andere opties zijn sterk afhankelijk van de feiten (wat is er wel gedaan en wat niet). Zoals gezegd, een fiscaal adviseur kan hier - mogelijk - veel besparen!

Gesloten