marcelbeumer schreef:Een paar dagen voor mijn vakantie kom ik er achter dat ik vergeten ben de ANWB op te zeggen voor periode 2012. Stom, heb sinds augustus geen auto meer...... Bedankt ANWB.
ehm, je hebt geen auto meer? Kopie vrijwaring insturen en probleem is opgelost.Je hebt geen verzekerbaar belang meer. Of ze nog willen royeren per augustus is probleempje 2, maar per nu is geen probleem. Je kan een auto niet verzekeren als je hem niet hebt.
Oplossing 2.
particuliere polissen zijn dagelijks opzegbaar met 1 maand opzegtermijn.
marcelbeumer schreef:Een paar dagen voor mijn vakantie kom ik er achter dat ik vergeten ben de ANWB op te zeggen voor periode 2012. Stom, heb sinds augustus geen auto meer...... Bedankt ANWB.
ehm, je hebt geen auto meer? Kopie vrijwaring insturen en probleem is opgelost.Je hebt geen verzekerbaar belang meer. Of ze nog willen royeren per augustus is probleempje 2, maar per nu is geen probleem. Je kan een auto niet verzekeren als je hem niet hebt.
Oplossing 2.
particuliere polissen zijn dagelijks opzegbaar met 1 maand opzegtermijn.
Succes
Je kan toch het gehele jaar opzeggen, alleen moet je altijd betalen tot 15 november.
Hier is nog een topic waar andere leden hetzelfde probleem hadden/hebben.
@Martijn
Als je een lidmaatschap bij de ANWB afsluit, heeft dit niets te maken, dat je een auto hebt.
Ik zou zeggen, even naar de voorwaarden kijken, dan is het verhaal van het vrijwaringsbewijs meteen vergeten.
Omdat de Wegenwacht ook voor huurauto geld is stoppen eigen auto geen reden.
Verder heeft deze vereniging een uitzondering op de opzeg voorwaarden.
Nu opzeggen is mogelijk en is voor 15 november 2012.
Wel heeft U nog tot 31 december recht op alle hulp en diensten.
Route Mobiel of andere hebben dit probleem niet omdat dat geen vereniging is zoals ook Uw voetbalclub kan eisen dat je het jaar vol maakt.
De regels van de ANWB rond het opzeggen van het lidmaatschap zijn het enige wat ik wat minder vind. Verder is het volgens mij een correcte club. In de bijna 14 jaar dat ik zelf een auto heb, had ik ze maar een keer nodig (autosleutel in de kofferbak laten liggen) en dat verliep keurig en vlot.
Route Mobiel is voor veel mensen geen optie want ze accepteren geen auto's ouder dan 10 jaar.
Ik zat er al weer op te wachten, al die klagende mensen die vergeten zijn hun lidmaatschap bij ANWB of bij andere maatschappijen op te zeggen en die dat nu achteraf weer geregeld willen hebben.
De regels zijn duidelijk vermeld op website en bij het aangaan van lidmaatschap: voor 15/11 opzeggen, anders een vol jaar betalen.
Ik word zo boos van die mensen die denken in hun recht te staan de ANWB voor oplichters uit te maken terwijl ze zelf iets vergeten zijn!
Ben ook 1 van de vele die de voorwaarden van ANWB niet goed heeft doorgelezen en zit voor niks nog een jaar vast. Dacht dat ik het per maand kon opzeggen. Prima mijn eigen fout.
Maar hoe zit het met verhogen van de prijs ? Ik kan maar niks vinden over het 'stilzwijgend' verhogen van de prijs. Het kan toch niet zo zijn dat ANWB het bedrag met '100 EUR' (voorbeeld) omhoog schroeft zonder je op de hoogte te houden ? waar staat dat ik ook direct akkoord ga met de prijzen van 2014.
Al zou ik nou een brief ontvangen voor 15 november dat de prijzen omhoog gaan, Prima dan heb je tijd om het op te zeggen want dan weet je ook wat je moet betalen.
En bizar voor woorden dat in tijden van crisis zulke "verenigingen" kunnen bestaan.
Al zou ik nou een brief ontvangen voor 15 november dat de prijzen omhoog gaan, Prima dan heb je tijd om het op te zeggen want dan weet je ook wat je moet betalen.
U krijgt toch de kampioen het ledenblad van de ANWB ,lees die eens door.
Ik wil graag meedoen met deze kwestie. Erger me gruwelijk aan de ANWB en het beleid inzake de wegenwacht. Zelf ook discussie hierover met de vereniging. In de wet staat feitelijk dat je het lidmaatschap niet mag beëindigen, daar kan ik mee leven, echter niet het feit dat ik een service afneem. Dat staat in mijn optiek los van de wegenwacht en zo gewoon maandelijks opzegbaar moeten zijn. Begrijp wel dat ze de centjes nodig hebben nu meneer Van Woerkom weg is gegaan als directeur maar ik vind het stijlloos. Laat maar weten hoe of wat. Kan zelf nog geen berichten sturen via PM.
Helemaal eens dat de regels duidelijk zijn. Alleen jammer dat ANWB regels niet kent. Zie onderstaande verhaal:
In december nieuwe auto gekocht met gratis road-assistence van dealer. Geen wegenwacht meer nodig . Gebeld om deze op te zeggen. Kon niet, Wet van Dam, niet mogelijk , het betrof vlgs ANWB een vereniging. Uitgezocht en het lidmaatschap van een vereniging kun je niet zomaar opzeggen, dit is uitgezonderd in de wet. Bij ANWB kost het lidmaatschap €15,- . Alle wegenwachtservices samen waren circa 178 euro. Mmmmm eens kijken naar factuur. Afkomstig van ANWB BV, sinds wanneer is een vereniging een BV? Hee ik moet assurantiebelasting betalen? . Assurantiebelasting op het lidmaatschap van vereniging? Assurantiebelastiung betaal je alleen als je een verzekering afsluit. Mm zou de wegenwacht dan een verzekering zijn en hoe zit het met opzeggen en wettelijke plichten verzekering? Gevraagd om specificatie van de factuur,nooit ontvangen. Omdat ik te laat was met opzeggen lidmaatschap heb ik €15,- overgemaakt maar hiervoor werd geen dienst verleend, geen passen opgestuurd nada niks niente. Kreeg verzoek van incassobureau ANWB om iets aan de betalingsachterstand te doen. Gezien commerciële karakter van wegenwachtservice ben ik van oordeel dat zij het verenigingsrecht niet opjuiste manier gebruiken. Naar mijn oordeel is wegenwachtservice of een betaalde dienst en is de Wet van Dam hier wel van op toepassing, ergo na een jaar dus maandelijks opzegbaar of is een verzekering. Ik heb pdf gedownload van voorwaarden voor zakelijke gebruik van de wegenwacht. Uit deze voorwaarden blijkt dat wegenwacht na een jaar maandelijks opzegbaar wordt. Als wegenwacht een verzekering is, dan gelden er wel andere voorwaarden. Verplichting voor de ANWB is opsturen van de polisvoorwaarden aan klanten. Behoudens folder waarin de wegenwacht een dienst wordt genoemd, nimmer deze ontvangen (art. 932 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek). Voor verzekeringen geldt dat je eventuele klachten over tussenpersonen etc bij de KIFID (Den Haag) kan neerleggen. Op voorstel om daar te laten oordelen is geen reactie gekomen. Het opzeggen van meeste verzekering is na een contractperiode van een jaar mogelijk binnen een maand nadat er een jaar verstreken is. Het verbond van verzekeraars en schadeverzekeringen heeft hiervoor gedragscode opgesteld. In deze gedragscode hebben verzekeraars afgesproken om verzekeringspolis na de looptijd niet stilzwijgend te verlengen. Bovendien is duur van verzekering gemaximeerd op één jaar, tenzij verzekerde en de verzekeraar iets anders afspreken. Na dat jaar is de verzekering dagelijks opzegbaar met een opzegtermijn van een maand. Uit de algemene voorwaarden op de website is mij gebleken dat de ANWB de “verzekering” heeft ondergebracht bij de verzekeraar UVM Verzekeringsmaatschappij NV. Deze verzekeraar is aangesloten bij het verbond van verzekeraars en is gehouden om deze gedragscode na te leven. Bij de zakelijke kant van de wegenwacht is dit schijnbaar geregeld maar particulieren mogen hier niet gebruik van maken.
Los van het wettelijke verhaal blijft er ook nog zo iets staan als redelijkheid en billijkheid. Mensen die geen auto meer hebben blijven laten betalen voor een verzekering die niet meer nodig is, lijkt mij niet redelijk of billijk. Naar mijn mening had ik een zeer sterk verhaal en valide argumenten en ik was absoluut bereid om de zaak door de rechter te laten toetsen. De ANWB had die bereidheid niet maar stuurde e-mail waarin dossier uit coulance werd gesloten.
Mijn conclusie is eigenlijk dat de ANWB geen uitspraak wil hebben, niet van de rechter en niet van de KIFID omdat ze weten dat de situatie de toets van de rechter wel eens niet zou kunnen overleven. Ik roep ze dan ook op om te stoppen met deze praktijken en gewoon maandelijks opzeggen te accepteren voor wat betreft de wegenwacht. Dat is wel zo netjes.