LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AOV etc maar eens in de 5 jaar beeindigen?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Ouburgia

AOV etc maar eens in de 5 jaar beeindigen?

Ongelezen bericht door Ouburgia »

Wie weet hier meer van? In 2006 zou er een wetswijziging geweest zijn waardoor je dergelijke, langlopende verzekeringen nog maar eens in de 5 jaar kan beeindigen...

Google laat me in de steek op dit vlak momenteel

tufima

Re: AOV etc maar eens in de 5 jaar beeindigen?

Ongelezen bericht door tufima »

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is geen wetswijziging, maar een wijziging van de voorwaarden voor de leden van het verbond van verzekeraars. Daar zijn bijna alle verzekeraars bij aangesloten, maar anglo dutch volgens mij niet. Heb je een schadeverzekering bij één van de leden van dat verbond, dan zijn langlopende verzekeringen dus makkelijker op te zeggen. Maar in jou geval gaat dat waarschijnlijk niet op.

Overigens houdt de regeling niet in dat je nog maar eens in de 5 jaar mag beëindigen, maar dat het niet langer dan 5 jaar mag worden. Een schadeverzekering tegen koopsom van 30 jaar lang kan dan dus niet meer.

Ouburgia

Verzekering loopt in principe tot 2024 (!!!!). Vanmorgen is mij verteld dat dergelijke verzekeringen nu om de 5 jaar beeindigt kunnen worden (dus dan kan ie ook afgekocht worden lijkt me) Dat kon in 2009 en nu dus pas weer in 2014.
Das toch belachelijk?
Alleen het hele gebeuren gaat mijn pet ver te boven, en dan verwachten ze maar dat een simpele burger dat allemaal begrijpt.... Maar ik snap er dus geen *piep* van

tufima

Ouburgia schreef:Verzekering loopt in principe tot 2024 (!!!!). Vanmorgen is mij verteld dat dergelijke verzekeringen nu om de 5 jaar beeindigt kunnen worden (dus dan kan ie ook afgekocht worden lijkt me) Dat kon in 2009 en nu dus pas weer in 2014.
Das toch belachelijk?
Alleen het hele gebeuren gaat mijn pet ver te boven, en dan verwachten ze maar dat een simpele burger dat allemaal begrijpt.... Maar ik snap er dus geen *piep* van
Niet belachelijk als dit in de polisvoorwaarden stond. Bij het aangaan van de verzekering zal de looptijd en de opzeg mogelijkheden waarschijnlijk besproken zijn. Zo niet, dan staan ze vast en zeker in de polisvoorwaarden.

Wellicht is afkoop tussentijds mogelijk, maar dat zou je moeten uitzoeken c.q. navragen.

tufima

Betaal je nog steeds premie voor deze verzekeringen?

In je andere topic gaf je aan dat je de premie in 2004 vooruit heb betaald.
Bedoel je dat je de premie voor de gehele looptijd vooruit heb betaald?

Als het je bedoeling is om je reeds in 2004 vooruit betaalde premie terug te krijgen dan denk ik dat dat niet gaat lukken. Destijds heb je die verzekeringen moeten afsluiten om je hypotheek te kunnen krijgen. Na afkoop van je hypotheek by DSB is de dekking van deze verzekeringen gewoon doorgelopen begrijp ik.

Je bent dus nog steeds verzekerd voor werkloosheid en arbeidsongeschiktheid, dat is toch mooi? Zou je misschien ooit nog eens nodig kunnen hebben (hopelijk niet uiteraard!).

Ouburgia

Tuffima: Klopt, gaat om een inleg van respectievelijk 4000 en 12000 euro.
Dit verwacht ik niet (in zijn geheel) terug te krijgen, wel een gedeelte bij afkoop. Ik wil van deze verzekeringen af, linksom of rechtsom. Ze hebben voor mij geen toegevoegde waarde en het geld wat dmv afkoop vrij zou komen kan ik momenteel héél goed gebruiken

kweenie

Ouburgia schreef: het geld wat dmv afkoop vrij zou komen kan ik momenteel héél goed gebruiken
Maak je geen illusies over hoeveel (of weinig) geld je terug zult kunnen krijgen. Dat zal een schijntje zijn in vergelijking met hoeveel je ervoor hebt betaald. Het waren polissen met heel veel kosten ering en het grootste deel van de kosten werd in de eerste 5 jaar gemaakt. Dus misschien dat je nu nog 2000 euro terugkrijgt. Je kunt je afvragen of het door laten lopen van de polissen dan niet voordeliger is dan afkopen.

Maar als je al het geld nodig hebt, bij afkoop heb je natuurlijk meer in handen dan bij het laten doorlopen.

tufima

Ouburgia schreef:Tuffima: Klopt, gaat om een inleg van respectievelijk 4000 en 12000 euro.
Dit verwacht ik niet (in zijn geheel) terug te krijgen, wel een gedeelte bij afkoop. Ik wil van deze verzekeringen af, linksom of rechtsom. Ze hebben voor mij geen toegevoegde waarde en het geld wat dmv afkoop vrij zou komen kan ik momenteel héél goed gebruiken
Dat zijn inderdaad aanzienlijke bedragen.
Maar zoals al terecht opgemerkt reken je niet rijk, want ik denk inderdaad dat de meeste kosten van de polis in de eerste jaren van de verzekering zullen zijn genomen.

1) Wat staat er trouwens in de polisvoorwaarden over afkoop c.q. beeindiging?
2) Heb je al contact opgenomen met de verzekeraar met de vraag of afkoop mogelijk is?

Dat lijkt mij het meest verstandige omdat je dan concreet weet waar je aan toe bent. Ben je het daar dan niet mee eens kan je altijd nog overwegen om andere stappen te nemen.

Ouburgia

In de voorwaarden staat helemaal niks, das zo raar, alleen beeindiging bij overlijden of echtscheiding staat wat over vermeld.

Heb contact opgenomen met DSB verzekeringen en die kwamen met dat 5 jaar verhaal.

Ik begrijp heel goed dat ik nu geen recht heb op 16.000 euro, en dat is mijn insteek ook niet. Op dit moment ben ik even blij met alles wat ik eruit kan halen.

Vanmorgen de hele dag aan de telefoon gezeten met tig instanties, en ik wordt alleen maar van het kastje naar de muur gestuurd.

Ik begrijp dat de regeling is dat dergelijke polissen niet meer voor zo'n lange looptijd als ik heb afgesloten mogen worden, dat zou dan inhouden dat mijn contract in 2006 gewijzigt is van 30 naar 5 jaar, hier ben ik niet van op de hoogte gesteld. In 2009 zou mijn contract dan stilzwijgend weer met 5 jaar verlengd zijn?? (nav post van kweenie)

Sorry, ik ben echt een nerd als het hierom gaat

kweenie

Ouburgia schreef:In de voorwaarden staat helemaal niks, das zo raar, alleen beeindiging bij overlijden of echtscheiding staat wat over vermeld.
Dat is niet zo raar, omdat de polis voor 30 jaar is afgesloten (en in een keer betaald) en het dus niet de bedoeling is (en in principe niet mogelijk is) om voor die tijd de polis te stoppen.

Omdat dit wel erg nadelig kan zijn voor diegene die de polis afsluit, en dit voor veel mensen wel heel nare consequenties had, is later uit coulance besloten dat er tóch tussentijds afkoop zou moeten kunnen. Dat zou dan om de 5 jaar kunnen.

En het is niet zo dat zulke polissen niet meer voor zo'n lange looptijd afgesloten kunnen worden. Alleen schadeverzekeringen die lopen bij verzekeraars die lid zijn van het Verbond van Verzekeraars hebben tegenwoordig een looptijd van maximaal 5 jaar. Maar die regel gaat bij jou niet op, want dit is geen schadeverzekering en bovendien is jou verzekeraar niet aangesloten bij het Verbond van Verzekeraars.

(Even terzijde, er kunnen voor sommige mensen situaties zijn waarin een verzekering met koopsom en zo'n lange looptijd wel handig zijn. Maar dan moet de premie wel normaal zijn en niet zo extreem hoog.)

tufima

Gezien de hoogte van de premie en het feit dat ze destijds min of meer verplicht werden om je hypotheek te krijgen neem ik aan dat je zelfstandig ondernemer bent?

Het hele DSB debacle is mede veroorzaakt door de verplichte koopsompolissen die jij beschrijft.

Of deze premie destijds te hoog was kan ik niet zeggen omdat ik niet de risico's kan beoordelen zoals de hypotheekverstrekker dat destijds heeft gedaan.

Nogmaals de enige die uitsluitsel kan geven over het tussentijds opzeggen van de polissen (en gedeeltelijke restitutie van de premie) lijkt mij de verzekeraar.

Hou er wel rekening mee dat het feit dat de polisvoorwaarden zo gewijzigd zijn dat in plaats van dat de looptijd 30 jaar is (zonder opzegmogelijkheid) dat de looptijd nu 5 jaar met stilzwijgende verlenging voor 5 jaar is. Dit is voor jou een verbetering van de polisvoorwaarden, dus geen grond voor ontbinding van de polis. Mijn gevoel zegt dat je polis nu inderdaad weer voor 5 jaar loopt en dat je pas na de huidige 5 jaar de polis zou kunnen opzeggen en eventuele resterende premie kan terugvorderen. Maar nogmaals uitsluitsel hierover zal de verzekeraar dienen te geven.

Ik adviseer je een aangetekende brief te sturen naar de verzekeraar met onder andere de volgende vragen:

Is de polis tussentijds opzegbaar en zo ja per wanneer?
Wordt er premie gerestitueerd bij opzegging en zo ja hoeveel?

Succes

Ouburgia

hehe, nee hoor, ben gewoon particulier ;)

tufima

Ouburgia schreef:hehe, nee hoor, ben gewoon particulier ;)
Dan kan ik niet anders dan conluderen dat je HEEEEL goed bent verzekerd.

Hopelijk heb je succes bij de verzekeraar.

Gesloten