LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] asr levensverzekering lijfrentepolis

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
wully4u

asr levensverzekering lijfrentepolis

Ongelezen bericht door wully4u »

Kreeg een hele onduidelijke brief :? van ASR over mijn volgend jaar aflopende lijfrentepolis....
Ik probeer nu al echt heel lang een DUIDELIJK antwoord te krijgen; "wishfull thinking". :x
Er wordt gewoon NIET echt gereageerd en iemand aan de telefoon krijgen is een utopie
Het hele relaas is http://wullys.nl/ASRnaarRADAR20140430.pdf :arrow: te bekijken.

Wat kan ik hier nu nog verder aan doen? :?:
Ik weet het echt niet meer!
Ik vind dit echte minachting!!!!!! :!:

Lisare

Re: asr levensverzekering lijfrentepolis

Ongelezen bericht door Lisare »

Lijkt mij toch een vrij simpel verhaal.

U heeft een polis met lijfrenteclausule en dient dus een lijfrente aan te kopen op de einddatum van het product. De polis loopt tot 01-10-2015. U bent dan dus bijna 61 jaar.

Als u vanaf dat moment een uitkering wenst dan mag dat door een overbruggingslijfrente te sluiten tot aan de pensioenleeftijd (66 jaar en 6 mnd).

Wilt u geen overbrugging dan sluit u of een nieuwe lijfrenteverzekering (als koopsom [zijnde de uitkering op 01-10-2015]) of een bankspaarrekening met lijfrenteclausule. Vervolgens laat u deze uitkering vanaf uw pensioenleeftijd (66) of uiterlijk 5 jaar later (71).

De discussie of het een lijfrentepolis betreft is niet relevant. Als de lijfrenteclausule is opgenomen is het een lijfrenteverzekering. Het kan echter zo zijn dat u de premies nooit heeft opgegeven bij uw aanslag inkomstenbelasting. In dat geval kunt u in overleg treden met een lokale belastinginspecteur (belastingkantoor Rotterdam) en vragen om een verklaring van de belastingdienst dat de premie nooit is opgevoerd. Met deze verklaring kunt u vervolgens naar ASR en hen vragen de lijfrenteclausule te verwijderen.

kweenie

Re: asr levensverzekering lijfrentepolis

Ongelezen bericht door kweenie »

Er is een verschil tussen de verzekering zelf en de fiscale regels die met zulke verzekeringen samenhangen.

Je hebt een verzekering afgesloten die in 2015 afloopt en dan een bepaald bedrag oplevert. Dus: de verzekering keert dan een bedrag uit, wat ook op de polis staat.

Maar de fiscale regels die met zulke polissen samenhangen betekenen dat je dat kapitaal niet zomaar vrij kunt besteden. Anders zul je een forse fiscale boete moeten betalen. De fiscale regels bepalen dat je met dat kapitaal een periodieke uitkering zult moeten 'aanschaffen'.

Deze brief geeft aan dat de fiscale regels over wat je met het kapitaal mag doen zijn veranderd. Waar bepaalde uitkeringen vroeger tot of vanaf 65 jaar waren, worden ze nu het jaar waarin je aow ingaat.

Gesloten