LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] auto economisch total loss volgens mijn verzekeraar
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 15 okt 2014 19:32
auto economisch total loss volgens mijn verzekeraar
Mijn auto stond geparkeerd, netjes in een vak. Een vrachtwagen heeft een inschattingsfout gemaakt met draaien in de straat en mijn auto nogal flink geraakt. Mijn auto was all risk verzekerd omdat hoewel niet nieuw het best een dure auto was. Mijn verzekeraar wilt mij niet helpen de schade te herstellen omdat volgens de schade expert de auto economisch total loss is. Ik ben het hier absoluut niet mee eens omdat de dagwaarde op basis waarop deze 'expert" die baseerde volkomen verkeerd is. Deze zgn expert baseerde namelijk de dagwaarde door te kijken op gaspedaal.nl en daar de op 2 na goedkoopste auto uit te kiezen. Volkome absurt natuurlijk omdat mijn auto een bekende (en goede) onderhoudsgeschiedenis heeft en teven de nodige aanpassingenen (echt noodzakelijk ook, zoals inbouwen van isofix) heeft gehad door de vorige eigenaar en mij. Ik heb zelf voorgesteld als redelijke dagwaarde om alle autos met dezelfde specificaties daar de goedkoopste en duurste uit te halen en van de overgebleven autos de prijs te middelen. Dan kom ik op een dagwaarde die > 25% hoger ligt dan van die expert.
Het liefst wil ik gewoon mijn auto gerepareerd hebben anders de echte dagwaarde. Bij mij verzekeraar loop ik echt tegen een muur. Die keren niet meer uit dan die absurd lage prijs, zelfs als ik mijn auto wil houden en het verschil wil bijleggen voor reparatie betalen ze niet het verschil tussen dagwaarde-bod van opkoper!!
Het liefst wil ik gewoon mijn auto gerepareerd hebben anders de echte dagwaarde. Bij mij verzekeraar loop ik echt tegen een muur. Die keren niet meer uit dan die absurd lage prijs, zelfs als ik mijn auto wil houden en het verschil wil bijleggen voor reparatie betalen ze niet het verschil tussen dagwaarde-bod van opkoper!!
Re: auto economisch total loss volgens mijn verzekeraar
laat een contra expertise doen.
Re: auto economisch total loss volgens mijn verzekeraar
Helaas voor u verschilt de dagwaarde vaak van de aankoopsprijs.
Dus je zal nooit dezelfde auto terug kunnen kopen.
Dus je zal nooit dezelfde auto terug kunnen kopen.
http://www.deletselschaderaad.nl/index. ... tal+loss+2Vervangingswaarde te laag?
De vervangingswaarde van een auto komt in de praktijk nooit precies overeen met de aanschafprijs van een gelijkwaardige auto. Dit heeft te maken met garanties, afleverbeurten en dergelijke, die in de aanschafprijs zijn verdisconteerd. Dit verschil wordt niet vergoed door een tegenpartij wanneer u op uw oude auto ook geen recht had op garantie.
http://www.anwb.nl/rechtshulp/aanrijdin ... total-lossVan het vastgestelde bedrag kan niet altijd een vergelijkbare auto worden gekocht. Dit komt doordat de dagwaarde en de verkoopprijs verschillen
Re: auto economisch total loss volgens mijn verzekeraar
Kun je wat meer detail geven misschien want het is inderdaad erg triest als je auto zo wordt afgeserveerd.Koen Schone schreef:Mijn auto stond geparkeerd, netjes in een vak. Een vrachtwagen heeft een inschattingsfout gemaakt met draaien in de straat en mijn auto nogal flink geraakt. Mijn auto was all risk verzekerd omdat hoewel niet nieuw het best een dure auto was. Mijn verzekeraar wilt mij niet helpen de schade te herstellen omdat volgens de schade expert de auto economisch total loss is. Ik ben het hier absoluut niet mee eens omdat de dagwaarde op basis waarop deze 'expert" die baseerde volkomen verkeerd is. Deze zgn expert baseerde namelijk de dagwaarde door te kijken op gaspedaal.nl en daar de op 2 na goedkoopste auto uit te kiezen. Volkome absurt natuurlijk omdat mijn auto een bekende (en goede) onderhoudsgeschiedenis heeft en teven de nodige aanpassingenen (echt noodzakelijk ook, zoals inbouwen van isofix) heeft gehad door de vorige eigenaar en mij. Ik heb zelf voorgesteld als redelijke dagwaarde om alle autos met dezelfde specificaties daar de goedkoopste en duurste uit te halen en van de overgebleven autos de prijs te middelen. Dan kom ik op een dagwaarde die > 25% hoger ligt dan van die expert.
Het liefst wil ik gewoon mijn auto gerepareerd hebben anders de echte dagwaarde. Bij mij verzekeraar loop ik echt tegen een muur. Die keren niet meer uit dan die absurd lage prijs, zelfs als ik mijn auto wil houden en het verschil wil bijleggen voor reparatie betalen ze niet het verschil tussen dagwaarde-bod van opkoper!!
Re: auto economisch total loss volgens mijn verzekeraar
Zoek een gelijkwaardige met leeftijd en KM stand op Gaspedaal als tegen bewijs!
Vaak is de goedkoopste een met krassen, steenslag of veel KM.
De Isofix is over te zetten, net als Aluminium velgen of nieuwe banden voor inleveren.
Dit zelfde geld voor trekhaak en zo...
Wel kosten maar je hebt helaas een te oude auto en dan gelden deze regels.
Zelf bijpassen mag ook maar vaak is andere kopen en aanpassen voordeliger.
Via Vakgarage kun je de aankoop laten keuren voor E149,- zodat je ook gelijk garantie hebt dus ANWB is dan niet nodig...
Helaas, dat is risico van dure AR verzekering op ouder voertuig.
Vaak is de goedkoopste een met krassen, steenslag of veel KM.
De Isofix is over te zetten, net als Aluminium velgen of nieuwe banden voor inleveren.
Dit zelfde geld voor trekhaak en zo...
Wel kosten maar je hebt helaas een te oude auto en dan gelden deze regels.
Zelf bijpassen mag ook maar vaak is andere kopen en aanpassen voordeliger.
Via Vakgarage kun je de aankoop laten keuren voor E149,- zodat je ook gelijk garantie hebt dus ANWB is dan niet nodig...
Helaas, dat is risico van dure AR verzekering op ouder voertuig.
Re: auto economisch total loss volgens mijn verzekeraar
Wou ik net zeggen. Als een ander het gedaan heeft is die toch zeker aansprakelijk en moet die verzekering toch vergoeden, in plaats van die van ts?snuffel1 schreef:Economisch total loss wil niet zeggen dat de auto niet meer reparabel is maar de kosten stijgen boven de dagwaarde uit. Veelal krijgt u een bedrag uitgekeerd met behoud van het "wrak" er zijn voldoende herstelbedrijven die met goede slooponderdelen de auto weer tip top kunnen maken maar terzijde. Ik lees dat u all risk bent verzekert maar u bent niet de schuldige dus heeft u niets te maken met uw eigen verzekeraar maar met een expert van de tegenpartij. Als u een rechtsbijstandverzekering heeft afgesloten al is het maar voor vervoer kunnen zij nog iets voor u betekenen zoniet dan houdt het gewoon op.
-
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30
Re: auto economisch total loss volgens mijn verzekeraar
Heel lullig, maar een verzekering keert niet graag uit, misschien inderdaad contra-expertise laten uitvoeren.
Ik ken overigens ook iemand die een wat oudere auto had waar een tak van een boom op was gevallen.
Schade : een flinke kras, en de auto werd total-loss verklaard, maar deze persoon heeft geloof ik iets van 1000 euro ontvangen en heeft daarna nog jaren met plezier rondgereden met diezelfde auto. Er zaten wel meer krassen op de auto en die ene kon er ook nog wel bij...
Ik ken overigens ook iemand die een wat oudere auto had waar een tak van een boom op was gevallen.
Schade : een flinke kras, en de auto werd total-loss verklaard, maar deze persoon heeft geloof ik iets van 1000 euro ontvangen en heeft daarna nog jaren met plezier rondgereden met diezelfde auto. Er zaten wel meer krassen op de auto en die ene kon er ook nog wel bij...
Re: auto economisch total loss volgens mijn verzekeraar
Dat maakt niet veel uit. De tgp zal of de schade vergoeden of de economische dagwaarde.... Dat is dan ook het bedrag wat de maatschappij kan verhalen. 1 vn de 2 stuurt een expert en de andere MIJ. gaat daar meestal mee akkoord.Wou ik net zeggen. Als een ander het gedaan heeft is die toch zeker aansprakelijk en moet die verzekering toch vergoeden, in plaats van die van ts?
Als u een hogere dagwaarde wil of reparatie dan kunt u een contraexpert inschakelen. Maar.... wat is ( in euro's) het verschil tussen uw schatting en die van uw maatschappij? Een Isofix en goed onderhoud( bij de dealer?) kan toch geen 1000den euro's verschil opleveren?
-
- Berichten: 32269
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: auto economisch total loss volgens mijn verzekeraar
Ik heb even rustig je bericht op me in laten werken. Eerlijk gezegd snap ik, denk ik, precies wat je bedoeld. Je bent verzekerd, en jouw verzekeraar kan de schade claimen bij de verzekeraar van de ander. Het zou jouw verzekeraar in principe dus geen geld kosten, of ze nu wat meer, of wat minder, uitkeren. Klopt dat een beetje?Koen Schone schreef:Mijn auto stond geparkeerd, netjes in een vak. Een vrachtwagen heeft een inschattingsfout gemaakt met draaien in de straat en mijn auto nogal flink geraakt. Mijn auto was all risk verzekerd omdat hoewel niet nieuw het best een dure auto was. Mijn verzekeraar wilt mij niet helpen de schade te herstellen omdat volgens de schade expert de auto economisch total loss is. Ik ben het hier absoluut niet mee eens omdat de dagwaarde op basis waarop deze 'expert" die baseerde volkomen verkeerd is. Deze zgn expert baseerde namelijk de dagwaarde door te kijken op gaspedaal.nl en daar de op 2 na goedkoopste auto uit te kiezen. Volkome absurt natuurlijk omdat mijn auto een bekende (en goede) onderhoudsgeschiedenis heeft en teven de nodige aanpassingenen (echt noodzakelijk ook, zoals inbouwen van isofix) heeft gehad door de vorige eigenaar en mij. Ik heb zelf voorgesteld als redelijke dagwaarde om alle autos met dezelfde specificaties daar de goedkoopste en duurste uit te halen en van de overgebleven autos de prijs te middelen. Dan kom ik op een dagwaarde die > 25% hoger ligt dan van die expert.
Het liefst wil ik gewoon mijn auto gerepareerd hebben anders de echte dagwaarde. Bij mij verzekeraar loop ik echt tegen een muur. Die keren niet meer uit dan die absurd lage prijs, zelfs als ik mijn auto wil houden en het verschil wil bijleggen voor reparatie betalen ze niet het verschil tussen dagwaarde-bod van opkoper!!
Dan de vraag wat een realistisch bedrag is. Punt is natuurlijk dat jouw maatschappij de berekening aan de tegenpartij moet kunnen verantwoorden, anders gaan ze alsnog het schip in.
Ik kan me indenken dat je je schade volledig vergoed wil hebben. Potje breken, potje betalen, en geen half potje graag. Alleen ligt dat bij auto's toch een slagje anders. Bij auto's is het een kwestie van: wat geeft de gek ervoor. Wat je op internet ziet zijn de vraagprijzen; maar dat zijn niet de prijzen die de dealer/handelaar/particulier ook daadwerkelijk krijgt. Dat is altijd een stuk lager. Ik vermoed, zonder het dossier ook maar gezien te hebben, dat dit een factor is waar je rekening mee zult moeten houden in je berekening.
Zuur? Ongetwijfeld. Maar juist met kennis kun je een hoop. Wat al gezegd is: je kunt een contra-expertise laten doen, alhoewel ik niet weet wie die kosten moet betalen. Jouw vraag is ook eigenlijk niet: wat kost het om de auto te laten repareren, maar: wat zou de auto waard zijn geweest als dit niet was gebeurd. Dat is een beetje lastig in te schatten.
Je zou sowieso nog een brief kunnen schrijven naar je tussenpersoon dat je het niet met het bedrag eens bent, en dat je akkoord gaat met een bedrag dat een procent of 10 erboven ligt, of iets dergelijks. Over een paar honderd euro wordt waarschijnlijk niet zo heel moeilijk gedaan.
Succes ermee!
Re: auto economisch total loss volgens mijn verzekeraar
Je hebt als het goed is al een taxatie van het schadeherstel van een reparateur, dus niet van deze expert (die er in ieder geval naar jouw mening geen kaas van gegeten heeft.
Persoonlijk zou ik het zo doen:
1. taxatie van schadeherstel bij reparateur naar eigen keuze.
2. bepaling restwaarde oftewel waarvoor je hem kan overnemen van de verzekering. Bij uitkering wordt de auto namelijk van hen(voor verzekering is dit dus de waarde die de auto volgens hen had op moment van schade minus de realistische kosten van herstel)
dan kan je beslissen of je hem wilt laten repareren, je mag altijd het wrak terugkopen van de verzekering namelijk.
Als de verzekering de restwaarde te hoog zet is het een opzetje waar ze voordeel uit wilden halen...
tegenexpertise kan maar dat wordt een lange weg waarschijnlijk, en bovenstaande is snelste route.
Persoonlijk zou ik het zo doen:
1. taxatie van schadeherstel bij reparateur naar eigen keuze.
2. bepaling restwaarde oftewel waarvoor je hem kan overnemen van de verzekering. Bij uitkering wordt de auto namelijk van hen(voor verzekering is dit dus de waarde die de auto volgens hen had op moment van schade minus de realistische kosten van herstel)
dan kan je beslissen of je hem wilt laten repareren, je mag altijd het wrak terugkopen van de verzekering namelijk.
Als de verzekering de restwaarde te hoog zet is het een opzetje waar ze voordeel uit wilden halen...
tegenexpertise kan maar dat wordt een lange weg waarschijnlijk, en bovenstaande is snelste route.
Re: auto economisch total loss volgens mijn verzekeraar
Even een aanvulling en/of correctie:
De polis is van groot belang. Bijvoorbeeld:
Dagwaarde, er zijn polissen waarin de methode dagwaarde staat. Bijv anwb/boag koerslijst + x%
Dan is de werkelijke dagwaarde niet meer van belang.
Economisch totaal verlies, bijv als de herstelkosten meer zijn dan 2/3 van de dagwaarde
Vrije keuze hersteller? Er zijn niet veel polissen meer die daar aan doen.
Schuldige tegenpartij? Die dient te vergoeden maar wel op basis van het aansprakelijkheidsrecht. En die vergoeding is meestal lager (aftrek nieuw voor oud, onderhoud niet van belang enz). Vergelijk bijv een nieuwwaarderegeling. Bij een totaal verlies van een auto van 1 week oud vergoedt tegenpartij de dagwaarde en de eigen polis meestal de nieuwwaarde.
Het verschil kan de eigen verzekeraar niet terug vorderen!
Om die reden is het veelal beter om via eigen polis schades af te handelen.
Kortom, de eigen verzekering is nogal bepalend in deze kwestie.
Tijd voor een goed gesprek met de adviseur en/of rechtsbijstand(als die er tenminste zijn).
De polis is van groot belang. Bijvoorbeeld:
Dagwaarde, er zijn polissen waarin de methode dagwaarde staat. Bijv anwb/boag koerslijst + x%
Dan is de werkelijke dagwaarde niet meer van belang.
Economisch totaal verlies, bijv als de herstelkosten meer zijn dan 2/3 van de dagwaarde
Vrije keuze hersteller? Er zijn niet veel polissen meer die daar aan doen.
Schuldige tegenpartij? Die dient te vergoeden maar wel op basis van het aansprakelijkheidsrecht. En die vergoeding is meestal lager (aftrek nieuw voor oud, onderhoud niet van belang enz). Vergelijk bijv een nieuwwaarderegeling. Bij een totaal verlies van een auto van 1 week oud vergoedt tegenpartij de dagwaarde en de eigen polis meestal de nieuwwaarde.
Het verschil kan de eigen verzekeraar niet terug vorderen!
Om die reden is het veelal beter om via eigen polis schades af te handelen.
Kortom, de eigen verzekering is nogal bepalend in deze kwestie.
Tijd voor een goed gesprek met de adviseur en/of rechtsbijstand(als die er tenminste zijn).
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 15 okt 2014 19:32
Re: auto economisch total loss volgens mijn verzekeraar
met dezelfde waarde bedoel ik een auto die ongeveer even oud is, met ongeveer dezelfde km stand en dezelfde accessoires. Ik heb op gaspedaal gekeken en gewoon de vraagprijs van alle vergelijkbare autos bij elkaar geteld minus de duurste en goedkoopste en dat gemiddeld, dan kom ik veel hoger uitBrainless schreef:Helaas voor u verschilt de dagwaarde vaak van de aankoopsprijs.
Dus je zal nooit dezelfde auto terug kunnen kopen.