LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Autoverzekeraar wil niet uitkeren

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
elmo43

Re: Autoverzekeraar wil niet uitkeren

Ongelezen bericht door elmo43 »

In jullie geval zou het kind dus niet aansprakelijk te stellen zijn, ook al waren de ouders verzekerd. Ook als het ouder dan 14 was, zou dit niet geslaagd zijn.
Hier wil ik toch even op inhaken. Mijn kind heeft op 7 jarige leeftijd schade toegebracht aan een stilstaande auto.
Hij heeft netjes aangebeld bij desbetreffende eigenaar van het voertuig en uitgelegd dat hij tegen hun auto was gereden, en er schade is ontstaan.
Hiervoor hebben wij onze wa verzekring ingeschakeld en is de schade gewoon vergoed door de verzekering, daar is deze ook voor bedoeld.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Net zoals in het verhaal van hieronder lijkt me dat hier ook sprake is van overmacht.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2395

testcase

Ongelezen bericht door testcase »

Elmo, jouw situatie is niet vergelijkbaar.

In het onderhavige geval werd de auto bestuurd, daarvan zegt de wet dat het kind beschermd is omdat je bij kinderen extra uit je doppen moet kijken en geld het zogenaamde omgekeerde bewijslast. Dus pas als je kan aantonen dat je alles in het werk heb gesteld om de aanrijding te voorkomen dan kan je de ouders van het kind aansprakelijk stellen. Dit is on de praktijk heel erg lastig en bijna niet te doen.
De auto in Elmo zij geval werd niet bestuurd dus konden de eigenaar onmogelijk het ongeluk voorkomen en keert de verzekering dus wel uit.

Daarnaast geld dat de ouders geen verzekering(is overigens niet verplicht) hadden naar ik begreep dus kunnen ze daar ook geen beroep op doen, dat had overigens niet geholpen.

De uitgebreide antwoorden van vladja zijn volledig correct.

elmo43

Ongelezen bericht door elmo43 »

Oke bedankt voor de uitleg.
Ik had wel begrepen dat de ouders van het kind niet verzekerd zijn.
Maar de uitleg van als er wel een verzekering was geweest dat de verzekering dan alsnog niet uit zou keren omdat het een kind onder de 14 jaar betrof.

Maar dat betreft dus alleen als beide personen zich op de weg begeven. En niet als het voertuig stil staat, vandaar mijn uitleg dat een wa verzekring de schade vergoed bij schade van een kind van 7.
Ik schrok al dacht dan word er dus niets meer vergoed vanuit de verzekering als je kind onder de 14 is.

Maar nogmaals bedankt voor de uitleg :wink:

Gesloten