LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] basisverzekeringen Uitvaart

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
aikodji
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 okt 2015 10:20

basisverzekeringen Uitvaart

Ongelezen bericht door aikodji »

Beste allemaal,Ik en mijn gezin zijn al jaren lid van de dela.Nu ben ik mijn polis aan het nakijken en zouden ik mijn man en mijn dochter na jaren ongeveer voor 6000 eu verzekerd zijn?
Nu zitten er dingen in de basis verzekering waar ik nooit geen gebruik van zal maken.Denk aanvolgauto rouw brieven maar liefst 75 stuk met postzegel bidprentjes.Ik heb dela gezegt hier nooit gebruik van te gaan maken want als ik veel rouwbrieven heb kom ik max aan 25 stuks ook de rest heb ik niet nodig.Kortom er zitten veel dingen in de basisverzekering waar ik nooit gebruik van zal maken.Je kunt dan denken dat alles wat je niet gebruikt uitgekeerd gaat worden naar de nabestaanden helaas gebeurt dit niet.Ook het verlagen van de polis doen ze ook niet.Nu is mijn vraag Heeft een uitvaartverzekering wel zin als je van veel dingen geen gebruik maakt doordat er geen of weinig familie is?Of kan ik de verzekering beter omzetten zodat de kinderen het geld uitgekeerd krijgen van bv de dela en dat zei beslissen welk bedrag naar wat gaat zodat ze zelf kunnen zeggen zo hebben we het goed gedaan? of kan ik beter gewoon thuis elke maand 15 euro sparen zodat ze dit geld kunnen gebruiken bij eventueel overlijden.En hoe zit het met de overstap naar een andere maatschappij ben ik dat geld kwijt wat ik alle jaren in dela heb geinvesteerd of word dit overgenomen door een andere maatschappij? welke verzekering is het beste en betrouwbaarste. mvg p

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: basisverzekeringen Uitvaart

Ongelezen bericht door Brahms »

Een begrafenis of crematie kost al snel tussen de 6000 en 8000 euro pp.

Zoals bij bijna alle soorten verzekeringen kan je niets aan de polisvoorwaarden veranderen, het is of inbegrepen, of juist niet. Of je zo' n verzekering nodig hebt of nuttig vindt kan je altijd het beste bepalen als je met de verzekering start. Immers premie betalen voor iets dat je niet nodig hebt is compleet nutteloos.
Overigens zitten de kosten bij een begrafenis niet in de rouwkaarten, maar in andere wensen, zoals kist, type begrafenis, wel of geen dienst en de rouwauto (s).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: basisverzekeringen Uitvaart

Ongelezen bericht door kweenie »

De grootste kostenpost zitten inderdaad niet in zulke 'kleine' dingen als rouwkaarten of een volgauto, maar eerder in de keuze voor begraven of cremeren, de soort dienst die er moet komen en bv. ook de gekozen kist. De besparingen van een kleiner gezelschap in plaats van een grote groep zullen dus klein zijn. En je komt algauw richting 6.000 euro.

Maar ik zou zelf (áls ik een begravenisverzekering zou nemen) kiezen voor een verzekerd bedrag en niet voor een natura-polis. Juist om die vrijheid te houden. Maar dat is een keus die je moet maken voordat je de polis afsluit. Als je nu nog wilt overstappen, dan zal er misschien wel wat zijn opgebouwd, maar dat zal waarschijnlijk niet heel veel zijn. Toch kun je kijken wat het oplevert om over te stappen op een andere verzekering. Een beetje afhankelijk van hoe lang de verzekering al loopt en hoe oud jullie zijn zou dat sowieso wel eens goedkoper kunnen zijn. Je zult dan waarschijnlijk wel naar een andere maatschappij moeten overstappen. Bijvoorbeeld Axent verzekerd juist een bepaald bedrag in plaats van een bepaalde uitvaart.

Of je überhaupt een uitvaartverzekering nodig hebt is sowieso de vraag die je eerst zou moeten stellen. Als je een buffertje aan spaargeld hebt en de uitvaart ook zelf zou kunnen betalen, dan is het vaak handiger om de maandelijkse premie simpelweg op een aparte spaarrekening te zetten. Als het lang duurt voor je overlijdt, dan houd je zo vaak meer geld over en als je op korte termijn zou overlijden, dan kun je je spaargeld ervoor aanspreken.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: basisverzekeringen Uitvaart

Ongelezen bericht door Brahms »

kweenie schreef:..... Als het lang duurt voor je overlijdt, dan houd je zo vaak meer geld over.....
Kijk, das wel een prettig idee. Nog veel spaargeld hebben, terwijl je al dood en begraven bent :D

(maar nee, snap wat je bedoelt)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: basisverzekeringen Uitvaart

Ongelezen bericht door kweenie »

:) Altijd handig om een schat mee te nemen naar het dodenrijk.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: basisverzekeringen Uitvaart

Ongelezen bericht door GJvdZ »

aikodji schreef:Nu is mijn vraag Heeft een uitvaartverzekering wel zin als je van veel dingen geen gebruik maakt doordat er geen of weinig familie is?
Je kunt je sowieso afvragen of je je hier voor moet verzekeren. Als je genoeg spaargeld hebt kunnen de nabestaanden daar de begrafenis van betalen.

Maar als je dat niet hebt, dan zal de premie echt niet veel lager worden als je een aantal dingen wat minder doet. En stel dat je toch ergens een minipakket zou kunnen regelen, dan zijn de extra kosten in geval er bijvoorbeeld toch meer mensen worden uitgenodigd buitensporig hoog.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: basisverzekeringen Uitvaart

Ongelezen bericht door moederslink »

aikodji schreef:of kan ik beter gewoon thuis elke maand 15 euro sparen zodat ze dit geld kunnengebruiken bij eventueel overlijden
Ik weet niet oud u nu bent, maar als u nu ( pas ) zou gaan sparen met €15 p.m heeft u misschien straks te kort . Het moment van overlijden weet niemand van ons, kan ook morgen zijn, bij wijze van spreken.
Mijn moeder was ook verzekerd, toch moest er € 2200 extra bijbetaald worden en dit lag voornamelijk aan de kosten van de grafrechten.
Ik bedoel maar te zeggen: je komt vaak eerder geld tekort dan dat je overhoudt.
Alles werd geregeld door de uitvaartonderneming en dat was fijn en gaf ook rust, er werd in goed overleg met de familie gehandeld en uitgevoerd.

Ook wij hadden teveel aan 75 rouwkaarten.
Natuurlijk houdt zo.n uitvaartonderneming er geld aan over , logisch , maar alles was verder " gedekt " .
Cremeren is uiteraard goedkoper.
In het algemeen liggen de kosten toch wel rond de € 6000.
Als u de polis nog eens goed doorloopt en de premie is niet zo gek hoog, zou ik er zelf voor kiezen deze dan maar te laten bestaan. Dit is onze ervaring, misschien heeft u er iets aan.

coöperatie DELA
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2016 09:51
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: basisverzekeringen Uitvaart

Ongelezen bericht door coöperatie DELA »

Beste aikodji,

ik wil je graag verder helpen. Je geeft aan dat je geen gebruik wilt maken van enkele zaken die verzekerd zijn binnen onze Dienstenverzekering. Je noemt hierbij een volgauto en het aantal rouwkaarten. Een volgauto is niet verzekerd binnen de Dienstenverzekering, rouwkaarten inderdaad wel. Er zijn een aantal diensten die verrekend kunnen worden wanneer er geen gebruik van wordt gemaakt. De kist, asverstrooiing en het rouwdrukwerk. Het meest minimale pakket wat mogelijk is bij ons is het DELA UitvaartPlan Basis. Deze bestaat uit de Dienstenverzekering en een aanvullende geldverzekering van minimaal €597. Het is mogelijk om deze verzekering om te zetten in een DELA UitvaartPlan in Geld (een vrij besteedbaar bedrag in plaats van natura). Als je het prettig vindt kan een van onze adviseurs contact met je opnemen om de mogelijkheden te bespreken. Wanneer je hier gebruik van wil maken ontvang ik graag je gegevens in een privébericht.

Groet, Sharina medewerker Webcare coöperatie DELA

Janar
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mar 2017 13:08

Re: basisverzekeringen Uitvaart

Ongelezen bericht door Janar »

De natura uitvaartverzekeringen voor mijn gezin ( man, vouw en 2 kinderen) heb ik via koopsommen in 5 jaar betaald voor een natura basispakket van toendertijd (1983) t.w.v. 2.955,- gulden , afgesloten bij de Vereniging voor Facultatieve crematie.
Deze verzekering is overgenomen door UKV / AMEV/ Ardanta.

Wij zijn op dit moment verzekerd voor een bedrag van € 2.207,-.
Let wel: geen natura verzekering meer, terwijl bij de overnames werd vermeld dat de rechten onverminderd en ongewijzigd blijven.
Het basis natura pakket is verdwenen!

Gesloten