LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] boetevrij aflossen met fiscaal vrijgestelde schenking
boetevrij aflossen met fiscaal vrijgestelde schenking
mijn nichtje heeft een aflossingsvrije hypotheek bij OBVION.
Op de website van OBVION staat duidelijk ,bij nieuws ,dat
""[Op Prinsjesdag maakte het kabinet bekend dat eenmalig belastingvrij € 100.000,00 mag worden geschonken. Voorwaarde is wel dat dit bedrag gebruikt wordt voor de koop, de verbouw en een hypotheekaflossing van de eigen woning. De maatregel is tijdelijk en geldt tot 1 januari 2015.
Om klanten de mogelijkheid te bieden een dergelijke schenking boetevrij af te lossen, verruimt Obvion per 1 november tijdelijk de bestaande boeterente regeling. Hierdoor kunnen huiseigenaren eenmalig met een fiscaal vrijgestelde schenking tot € 100.000,00 hun hypotheek bij Obvion (deels) aflossen[/b][/b].""
Ik wil haar als enig familielid een schenking doen,maar dat kan niet volgens mevrouw Yvonne Heynen van de frontdesk.Want slechts eerste graad familie mag zo'n schenking doen.....
Bij hoog en bij laag blijft ze bij haar stelling ook nadat mijn notaris zelfs heeft gebeld.
Het staat nergens.
Op hun website zeggen ze dat OBVION dus wel de mogelijkheid bied om een schenking te doen en dan neem je aan dat " iedereen" dat kan doen.
Dus niet bij OBVION.Mijn nichtje heeft dus pech gehad ,want ik ben geen eerste graads familie.
Bovendien moet ik als ik die schenking zou doen ook nog naar de notaris a raison van €600-€800,-
Hoezo boetevrij aflossen.
Wat kan ik hier tegen doen.
Op de website van OBVION staat duidelijk ,bij nieuws ,dat
""[Op Prinsjesdag maakte het kabinet bekend dat eenmalig belastingvrij € 100.000,00 mag worden geschonken. Voorwaarde is wel dat dit bedrag gebruikt wordt voor de koop, de verbouw en een hypotheekaflossing van de eigen woning. De maatregel is tijdelijk en geldt tot 1 januari 2015.
Om klanten de mogelijkheid te bieden een dergelijke schenking boetevrij af te lossen, verruimt Obvion per 1 november tijdelijk de bestaande boeterente regeling. Hierdoor kunnen huiseigenaren eenmalig met een fiscaal vrijgestelde schenking tot € 100.000,00 hun hypotheek bij Obvion (deels) aflossen[/b][/b].""
Ik wil haar als enig familielid een schenking doen,maar dat kan niet volgens mevrouw Yvonne Heynen van de frontdesk.Want slechts eerste graad familie mag zo'n schenking doen.....
Bij hoog en bij laag blijft ze bij haar stelling ook nadat mijn notaris zelfs heeft gebeld.
Het staat nergens.
Op hun website zeggen ze dat OBVION dus wel de mogelijkheid bied om een schenking te doen en dan neem je aan dat " iedereen" dat kan doen.
Dus niet bij OBVION.Mijn nichtje heeft dus pech gehad ,want ik ben geen eerste graads familie.
Bovendien moet ik als ik die schenking zou doen ook nog naar de notaris a raison van €600-€800,-
Hoezo boetevrij aflossen.
Wat kan ik hier tegen doen.
Re: boetevrij aflossen met fiscaal vrijgestelde schenking
Nee, uw nichtje hoeft geen pech te hebben. gewoon even wachten tot dat de regels ook bij obvion door gedrongen zijn.
let wel dat de regering toch voordeel heeft van deze schenking. (Aftrekpost is € 100.000,- kleiner).
Jantje7
let wel dat de regering toch voordeel heeft van deze schenking. (Aftrekpost is € 100.000,- kleiner).
Jantje7
Dit is gewoon (tijdelijke) wetgeving. Obvion moet zich hier dus aan conformeren.De regels voor belastingvrij schenken zijn verruimd sinds 1 oktober 2013. Tot een bedrag van € 100.000 zijn schenkingen voor de eigen woning nu belastingvrij. Dat was
€ 51.407. Het nieuwe belastingvrije bedrag van € 100.000 geldt niet alleen meer voor ouders die aan kinderen willen schenken, maar voor iedereen. Voorwaarde blijft dat de ontvanger met het geld een eigen woning koopt, de eigenwoningschuld of een restschuld aflost of de schenking gebruikt voor verbetering of onderhoud van de eigen woning. De nieuwe regeling is voorlopig geldig tot 1 januari 2014.
Gewoon bij je haar adviseur een formulier "Melden extra aflossing" opvragen en de procedure in gang zetten.
ja bovenstaande weet IK allemaal wel ,maar OBVION hanteert dat alleen 1ste graad familie deze schenking mag doen .en bovendien dan ook nog bezegelen met notariële acte a raison van €750.
Dus ......
Dus ......
Is dat voornemen van de regering dan al tot regelgeving gemaakt? Daar kan het ook op stuklopen.
De regering heeft met prinsjesdag wel gezegd dat ze dit willen gaan toestaan, maar volgens mij moet het dan eerst nog tot wetgeving komen. Waarschijnlijk dat dat dan wel met terugwerkende kracht geldt, maar ik kan mij voorstellen dat Obvion eerst wil zien of dit voornemen ook werkelijk wetgeving wordt. Dat ze daarom eerst alleen toestaan dat mensen volgens de 'oude' regeling aflossen?
De regering heeft met prinsjesdag wel gezegd dat ze dit willen gaan toestaan, maar volgens mij moet het dan eerst nog tot wetgeving komen. Waarschijnlijk dat dat dan wel met terugwerkende kracht geldt, maar ik kan mij voorstellen dat Obvion eerst wil zien of dit voornemen ook werkelijk wetgeving wordt. Dat ze daarom eerst alleen toestaan dat mensen volgens de 'oude' regeling aflossen?
Vooruitlopend op de behandeling in de Tweede Kamer heeft de staatssecretaris deze regeling al wel (tijdelijk) goedgekeurd. Zie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 27678.html
Je moet het dus kunnen aflossen zou je zeggen. In ieder geval tot het einde van dit jaar.
Je moet het dus kunnen aflossen zou je zeggen. In ieder geval tot het einde van dit jaar.
Die 750 euro heb je na een paar maanden al terugverdient. Lijkt me dan ook een goede investering.aecknuttel schreef:ja bovenstaande weet IK allemaal wel ,maar OBVION hanteert dat alleen 1ste graad familie deze schenking mag doen .en bovendien dan ook nog bezegelen met notariële acte a raison van €750.
Dus ......
nogmaals de essentie van het verhaal:
-de staatssecretaris heeft ,vooruitlopend op wetgeving,deze schenking al vorm gegeven in een besluit.Dus mag " iedereen een deze schenking doen tot €100.000,-
-maar OBVION ligt dus dwars en alleen 1ste graad fam. mag hier deze schenking doen en in mijn geval heeft mijn nichtje alleen MIJ als familie.
-Dus heeft ze pech bij OBVION .Ik kan haar dus NIET deze schenking doen.
-en zo heeft de wetgever (in een besluit) het zeker NIET bedoeld.
(((De banken/verzekeraars liggen dus dwars bij het besluit van het kabinet ,want dat scheelt hun dus wellicht enorm veel gemiste rente (hypotheekrente) inkomsten.
DE banken/verzekeraars hebben wel voor de crisis( en nog steeds) met geld gesmeten van hun verzekerden.En nu houden ze hun poot stijf.Hoe bont kan je het maken)))
-de staatssecretaris heeft ,vooruitlopend op wetgeving,deze schenking al vorm gegeven in een besluit.Dus mag " iedereen een deze schenking doen tot €100.000,-
-maar OBVION ligt dus dwars en alleen 1ste graad fam. mag hier deze schenking doen en in mijn geval heeft mijn nichtje alleen MIJ als familie.
-Dus heeft ze pech bij OBVION .Ik kan haar dus NIET deze schenking doen.
-en zo heeft de wetgever (in een besluit) het zeker NIET bedoeld.
(((De banken/verzekeraars liggen dus dwars bij het besluit van het kabinet ,want dat scheelt hun dus wellicht enorm veel gemiste rente (hypotheekrente) inkomsten.
DE banken/verzekeraars hebben wel voor de crisis( en nog steeds) met geld gesmeten van hun verzekerden.En nu houden ze hun poot stijf.Hoe bont kan je het maken)))
O, staat dat nergens? Als ik de website bekijk, dan staat er iets heel anders:aecknuttel schreef:Op de website van OBVION staat duidelijk ,bij nieuws ,dat
Het staat nergens.
Extra boetevrije ruimte bij schenking door ouders
Op Prinsjesdag maakte het kabinet bekend dat eenmalig belastingvrij € 100.000 mag worden geschonken. Onder voorwaarde dat de ontvangers met dat geld een woning kopen of verbouwen. Of hun hypotheek aflossen.
Obvion biedt u de mogelijkheid om het gehele bedrag (tot maximaal € 100.000) van de schenking door uw ouders boetevrij af te lossen. Lees meer hieronder bij 'Extra aflossen belastingvrije schenking'.
Obvion heeft dus expliciet de aflossingsmogelijkheden alleen verruimd voor schenkingen door ouders. Dat is natuurlijk jammer, maar Obvion is zeker niet verplicht om de afgesproken aflossingsmogelijkheden vanwege de ruimere fiscale regels ook te veranderen.
En er wordt ook nog even ter verklaring gemeld:
Waarom kan ik een schenking van mijn grootouders of andere familieleden niet volledig boetevrij aflossen en een schenking van mijn ouders wel?
Obvion accepteert alleen 1e graads schenkingen omdat het risico toeneemt bij schenkingen van personen die verder van u afstaan dan ouders. U heeft bijvoorbeeld minder zicht op de herkomst van het geld (en motieven van de schenker).
In uitzonderlijke situaties is maatwerk mogelijk. Bijvoorbeeld als u de herkomst van het geld (en de motieven van de schenker) kunt aantonen.
Dat laatste kan ik me wel enigszins voorstellen. Al zou je natuurlijk de klant een verklaring kunnen laten tekenen dat Obvion volledig gevrijwaard wordt van mogelijke problemen als blijkt dat er een luchtje aan dat geld zit en dat de risico's volledig bij de klant liggen.
sorry gisteren stond nog niet op de website ---door ouders--.
ook hebben ze nu bij nieuws ,hun persbericht hierover verwijdert.
Zo gaan verzekeraars/banken met mensen om.
Dus die discussie welles nietes over eerste graad schenken ga ik hier niet aan,want t/m 24 oktober stond het NIET op de website van OBVION.Gelukkig heb ik er 2 kopietjes van gemaakt.
Ik houd niet van dit soort praktijken.
OBVION is nog lang niet klaar met mij.
ook hebben ze nu bij nieuws ,hun persbericht hierover verwijdert.
Zo gaan verzekeraars/banken met mensen om.
Dus die discussie welles nietes over eerste graad schenken ga ik hier niet aan,want t/m 24 oktober stond het NIET op de website van OBVION.Gelukkig heb ik er 2 kopietjes van gemaakt.
Ik houd niet van dit soort praktijken.
OBVION is nog lang niet klaar met mij.