Beste mede forum gangers,
2 maanden geleden heeft mn nicht met een sigaret een brandgat veroorzaakt in de bekleding van mijn auto. Dus toen heeft ze haar verzekeraar gebelt of dit verhaald kon worden bij haar wettelijke aansprakelijkheids verzekering. Dit werd telefonisch goedgekeurd en zij zou alleen maar een formulier van haar verzekering moeten invullen en alles zou geregelt worden. Afijn, alles was ingevuld en er was een prijsopgave van de schade door mijn dealer toegevoegd en alles bleek geregelt. Maar neehoor, kreeg ik van de week ineens een brief van mijn verzekeraar dat de betreffende 340 euro minus mijn eigen risico op mijn rekening was gestort. mijn no claim werd dus benadeelt eveneens mijn schadevrije jaren. Ik dus zwaar pissig opgebelt naar mijn verzekering dat ik nooit en te nimmer naar hen heb gebelt om een schade door te geven....dit heeft mijn nicht immers bij haar verzekering gedaan. De beste meneer van de verzekering wist mij aan de telefoon niet te zeggen wat er aan de hand was, maar uiteindelijk kwam hij toch met het idee dat de verzekeraar van mijn nicht een spelletje aan het spelen kon zijn.
Nou heb ik qua verzekeringen enzo heel weinig ervaring (ben pas 22 jaar), en ik vroeg me af of dit fenomeen bekend is bij andere verzekerden. Ik heb nooit toestemming aan mijn verzekering gegeven om dit via mijn verzekering te laten uitkeren...wat natuurlijk erg stom zou zijn geweest. Maargoed, door mijn verzekering is alles nu teruggedraait en gaan nu contact opnemen met de andere betreffende verzekering en ik ben nu bang dat dit een lang verhaal gaat worden helaas. heeft iemand hier ook iets op te zeggen of ervaring mee??? Ik hoor het graag.
Met vriendelijke groet,
Ryan
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Conflict?
Re: Conflict?
Volgens mij zijn schades aan een auto ( ook als t t interieur is..) uitgesloten van een aansprakelijkheidsverzekering. Dus als je zo'n schade wilt laten repareren komt dit ten koste van je autoverzekering.
Maw het is terecht dat de verzekeraar van je vriendin/nicht de schade niet wil betalen.
Het zou wel netjes zijn dat je eigen autoverzekeraar je inlicht voor ze de schade op jou verhalen, maar je moet nog de gelegenheid hebben (een half jaar) om de schade zelf te betalen/niet te claimen en dan raak je je no-claim niet kwijt.
Wij hebben een soortgelijk geval gehad; mijn man maakte (sigaret) brandschade aan zn eigen pantalon en autostoel; schade aan pantalon werd vergoed door de inboedelverzekering, de schade aan de autostoel zouden we moeten verhalen op de autoverzekeraar. Dit hebben we niet gedaan ivm no-claim en de geringe schade.
Maw het is terecht dat de verzekeraar van je vriendin/nicht de schade niet wil betalen.
Het zou wel netjes zijn dat je eigen autoverzekeraar je inlicht voor ze de schade op jou verhalen, maar je moet nog de gelegenheid hebben (een half jaar) om de schade zelf te betalen/niet te claimen en dan raak je je no-claim niet kwijt.
Wij hebben een soortgelijk geval gehad; mijn man maakte (sigaret) brandschade aan zn eigen pantalon en autostoel; schade aan pantalon werd vergoed door de inboedelverzekering, de schade aan de autostoel zouden we moeten verhalen op de autoverzekeraar. Dit hebben we niet gedaan ivm no-claim en de geringe schade.
Het maakt een heel groot verschil of je de schade zelf veroorzaakt, zoals gat in broek en autobekleing van Mirjam, of dat de schade door een derde wordt veroorzaakt. In dat geval is de derde aansprakelijk voor de schade, die hij/zij aanricht.
Vladja
Vladja
Omdat het hier om een motorvoertuig gaat, gaan die algemene regels niet altijd op. Ik ken de regelgeving niet goed genoeg, maar in het algemeen is de bestuurder verantwoordelijk voor wat er met een motorvoertuig gebeurt. Dus er is een grote kans dat de bestuurder van een motorvoertuig verantwoordelijk is voor schades ontstaan door/in dit motorvoertuig. Maar nogmaals, ik ken de regels daarvoor niet goed genoeg om daarover een uitspraak te doen.
Kweenie, typisch een gevalletje van de klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt. Maar je schrijft zelf dat je de wetgeving niet goed kent. Misschien is dan beter om niets te zeggen en iemand niet op een dwaalspoor te brengen/het bos in te sturen.
De bestuurder van een motorvoertuig is verantwoordelijk voor alle schade, die hij/zij met het motorvoertuig aanricht tijdens het rijden/gebruik van het motorvoertuig aan een derde partij. In dit geval is er helemaal geen schade aangericht door het motorvoertuig. De schade is ontstaan door een brandende sigaret van een vriendin, die in het motorvoertuig zat.
Het maakt geen enkel verschil of de vriendin een gat brandt in de bekleding van een autostoel (zittend in een aan een ander toebehorende auto) of een gat brandt in een bank (zittend in de huiskamer van een derde waar zij op bezoek is). De vriendin veroorzaakt schade met haar brandende sigaret en is dus schuldig aan het veroorzaken van schade. Ik ga er vanuit dat zij de schade niet opzettelijk heeft toegebracht (bij opzet is de schade niet gedekt onder haar Aansprakelijkheidsverzekering Voor Particulieren = AVP). Zij blijft echter wel verantwoordelijk voor de toegebrachte schade (ook bij opzet).
Uw verzekeringsmaatschappij moet uw nicht aansprakelijk stellen voor de schade en een claim indienen bij haar AVP-verzekering. Als u de schade niet claimt bij uw autoverzekering (All Risk verzekerd neem ik aan), dan keert uw verzekeringsmaatschappij niets uit en hebben ze dus ook niets te verhalen. Het beste is dus wel te claimen bij uw verzekering, zodat deze een grond heeft om de schade te verhalen, anders hoeven ze niets te doen en kunnen ze het dossier sluiten. Dan gebeurt er dus niets. Soms willen verzekeringsmaatschappijen uit coulance dan wel de schade voor u verhalen, maar dat is afhankelijk van bij welke maatschappij u verzekerd bent.
Heeft u een rechtsbijstandverzekering, dan kunt u deze inschakelen. Zij gaan dan de schade voor u regelen.
Als u niet claimt bij uw verzekering, geen rechtsbijstand heeft en uw autoverzekering geeft u niet zwart op wit dat zij de schade voor u verhalen (en dus daadwerkelijk actie ondernemen) dan moet u de schade zelf gaan verhalen op uw nicht, die u door zal verwijzen naar haar verzekering. En verzekeringsmaatschappijen staan nu eenmaal niet bekend om hun vlotte afhandeling van schade, waarbij ze uit moeten betalen.
Nog vragen?
Vladja
De bestuurder van een motorvoertuig is verantwoordelijk voor alle schade, die hij/zij met het motorvoertuig aanricht tijdens het rijden/gebruik van het motorvoertuig aan een derde partij. In dit geval is er helemaal geen schade aangericht door het motorvoertuig. De schade is ontstaan door een brandende sigaret van een vriendin, die in het motorvoertuig zat.
Het maakt geen enkel verschil of de vriendin een gat brandt in de bekleding van een autostoel (zittend in een aan een ander toebehorende auto) of een gat brandt in een bank (zittend in de huiskamer van een derde waar zij op bezoek is). De vriendin veroorzaakt schade met haar brandende sigaret en is dus schuldig aan het veroorzaken van schade. Ik ga er vanuit dat zij de schade niet opzettelijk heeft toegebracht (bij opzet is de schade niet gedekt onder haar Aansprakelijkheidsverzekering Voor Particulieren = AVP). Zij blijft echter wel verantwoordelijk voor de toegebrachte schade (ook bij opzet).
Uw verzekeringsmaatschappij moet uw nicht aansprakelijk stellen voor de schade en een claim indienen bij haar AVP-verzekering. Als u de schade niet claimt bij uw autoverzekering (All Risk verzekerd neem ik aan), dan keert uw verzekeringsmaatschappij niets uit en hebben ze dus ook niets te verhalen. Het beste is dus wel te claimen bij uw verzekering, zodat deze een grond heeft om de schade te verhalen, anders hoeven ze niets te doen en kunnen ze het dossier sluiten. Dan gebeurt er dus niets. Soms willen verzekeringsmaatschappijen uit coulance dan wel de schade voor u verhalen, maar dat is afhankelijk van bij welke maatschappij u verzekerd bent.
Heeft u een rechtsbijstandverzekering, dan kunt u deze inschakelen. Zij gaan dan de schade voor u regelen.
Als u niet claimt bij uw verzekering, geen rechtsbijstand heeft en uw autoverzekering geeft u niet zwart op wit dat zij de schade voor u verhalen (en dus daadwerkelijk actie ondernemen) dan moet u de schade zelf gaan verhalen op uw nicht, die u door zal verwijzen naar haar verzekering. En verzekeringsmaatschappijen staan nu eenmaal niet bekend om hun vlotte afhandeling van schade, waarbij ze uit moeten betalen.
Nog vragen?
Vladja
was je nichtje jonger dan 14?
Dan kan het te maken hebben met de zogenaamde tijdelijke regeling regresrecht.
Dan kan het te maken hebben met de zogenaamde tijdelijke regeling regresrecht.