LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Consequenties opschorten dekking?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
keesdevries111

Consequenties opschorten dekking?

Ongelezen bericht door keesdevries111 »

Ik ben al geruime tijd klant van autoverzekeraar x. Mijn autoverzekering wordt maandelijks geincasseerd van mijn rekening, maar i.v.m. vakantie en afwezigheid is dit er wel eens bij ingeschoten. Ik maak het dan altijd handmatig over en dat is geen probleem.

Op 4 april jl. is mijn verzekering opgeschort wegens een betalingsachterstand. Op 5 april jl. heb ik een aanrijding gehad waarbij er zo op het oog geringe schade bij de tegenpartij is ontstaan. Extra wrang: het was mijn eerste schade in 10 jr.

De betaalachterstand was overigens snel ingehaald. Wel werd mijn verzekering ontbonden, omdat men de betalingen op de nieuwste posten hadden afgeboekt. Niet op de oudste, zoals ik verwacht had. Nou is mijn vraag: wat gaat de verzekeraar doen? De schade vergoeden en verhalen op ondergetekende?

De aanrijding was overigens klein van aard. Er is wel sprake van letsel, maar mijn vermoeden is dat iemand gruwelijk misbruik maakt van de situatie (de tegenpartij).

kweenie

Re: Consequenties opschorten dekking?

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarom zou de tegenpartij misbruik maken van de situatie? Als het jou schuld is, dan moet jij de schade gewoon vergoeden, of dit nu door de verzekering wordt vergoed of niet.

Het is natuurlijk niet handig om zo vaak betaalachterstanden te hebben. Blijkbaar had je trouwens de betaalachterstanden nog niet echt allemaal ingehaald, anders zou het namelijk niet relevant zijn welke betaling bij welke termijn hoort. Dan had je immers zowel de nieuwste als de oudste rekeningen betaald? Als de verzekeraar de dekking heeft opgeschort, dan lijkt het mij dat je dus geen dekking meer hebt en dat je op dat moment dus onverzekerd rondrijdt.

Emcede

Re: Consequenties opschorten dekking?

Ongelezen bericht door Emcede »

Maandelijks geïncasseerd? Hoe kan er dan een achterstand ontstaan? Je bedoelt waarschijnlijk dat jij dit maandelijks overmaakt. Niet handig om dat handmatig te doen, maar daar ben je inmiddels achter... Je kunt beter een vaste betalingsopdracht aan de bank geven, als je niet met automatische incasso wilt werken (s.v.p. geen discussie over de voors en tegens, dat is buiten deze vraag).

Als je een betalingsachterstand hebt, dient de verzekeraar jou 14 dagen de tijd te geven deze in te lopen. Pas daarna mag de dekking worden opgeschort, maar dan moet jou dat duidelijk zijn meegedeeld.

De dekking gaat pas weer lopen op de dag NADAT de premie ontvangen is door de verzekeraar. Dus als jou was verteld dat de dekking per 4 april zou worden opgeschort, is het jammer, maar helaas. De verzekeraar zal de schade wel betalen aan de tegenpartij; die verplichting stopt pas 16 dagen nadat hij het kenteken bij de RDW heeft afgemeld. Wel zal men overwegen de schade op jou te verhalen.

Dit heeft natuurlijk helemaal NIETS te maken met al dan geen letsel en al dan niet misbruik maken. Door een ogenschijnlijk kleine aanrijding kan er best fors letsel ontstaan. Zie dit los van het premie-probleem! Bij serieuze twijfels kun je natuurlijk altijd de verzekeraar hierover informeren.

Gesloten