LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CZ wel of geen dekking afhankelijk van uitvoerende

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
yora
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2014 14:28

CZ wel of geen dekking afhankelijk van uitvoerende

Ongelezen bericht door yora »

Onlangs hebben we voor het klieven van de tongriem van onze pasgeboren zoon de rekening van CZ niet vergoed gekregen. Dit omdat de handeling door een lactatiekundige is uitgevoerd en niet door de huisarts. Is dit normaal? Wat maakt het uit wie het doet als de persoon die het doet de juiste papieren hiervoor heeft. Ik voel me wel bedrogen omdat ik dit onderscheid niet had kunnen bedenken. Het gaat niet eens om een groot bedrag, maar ik vind het raar.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: CZ wel of geen dekking afhankelijk van uitvoerende

Ongelezen bericht door vroem »

dat is de ellende met wat zorgverzekeraars tegenwoordig bedenken om de zorgkosten omlaag te halen.. de zorgkosten sec gaan natuurlijk niet omlaag, alleen het deel wat zij wensen te vergoeden. Daarom is het ook van belang dat men vooraf goed uitzoekt of het voor vergoeding in aanmerking komt zoals het bedacht is want de koude kermis is om de hoek.

Het aparte is dat de NZA en IGZ juist bevoegdheden verruimen met het doel dat war mogelijk goedkopere krachten het werk kunnen en mogen doen (indien bekwaam en bevoegd) maar verzekeraars nu juist degenen zijn die dat soort werk alleen vergoeden wanneer door hoogst mogelijke soort behandelaar uitgevoerd. Haaks op de doelstellingen dus, maar wel met effect dat de burger meer eigen betalingen heeft.
Ik zou als ik u was dit als knelpunt melden bij ook de tweede Kamerfracties, na dat u heeft uitgezocht of de afwijzing terecht is uiteraard. Want dat een zorgverzekeraar stelt dat het niet vergoed kan worden betekent niet altijd (hele vaak juist zelfs..) dat dat ook zo is....

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: CZ wel of geen dekking afhankelijk van uitvoerende

Ongelezen bericht door eleven »

vroem schreef:dat is de ellende met wat zorgverzekeraars tegenwoordig bedenken om de zorgkosten omlaag te halen.
Her we go again! :mrgreen:

@yora

Een beetje gegoogeld en kwam verschillende uitspraken tegen.
Soms vergoedt je zorgverzekering alleen wanneer een huisarts of een verloskundige
je verwezen heeft naar een lactatiekundige IBCLC.
Het kan voorkomen dat je verzekeraar een verwijzing wil zien van een consultatiebureau-, huis- of kinderarts, of van de verloskundige.
http://www.borstvoeding.com/lk/nl/vergo ... zicht.html

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: CZ wel of geen dekking afhankelijk van uitvoerende

Ongelezen bericht door vroem »

eleven, jij vind het misschien heel normaal wat er gebeurt momenteel op het punt van ""verzekeringen"", echter de zorgverzekering is allang geen zorgverzekering meer, maar net zoals alle andere schadeverzekeringen het soort polis waar je heel erg op de kleine lettertjes moet letten VOORDAT je iets gaat doen (wat meestal iets is waar niet aan te ontkomen is, en vaak niet eens te plannen).
Ik als zorgverlener wordt dagelijks geconfronteerd met de negatieve uitwassen van hoe het nu ""geregeld"" is.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: CZ wel of geen dekking afhankelijk van uitvoerende

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vroem schreef:eleven, jij vind het misschien heel normaal wat er gebeurt momenteel op het punt van ""verzekeringen"", echter de zorgverzekering is allang geen zorgverzekering meer, maar net zoals alle andere schadeverzekeringen het soort polis waar je heel erg op de kleine lettertjes moet letten VOORDAT je iets gaat doen (wat meestal iets is waar niet aan te ontkomen is, en vaak niet eens te plannen).
Ik als zorgverlener wordt dagelijks geconfronteerd met de negatieve uitwassen van hoe het nu ""geregeld"" is.
Daarin ben ik het met je in eens, bekende van me moest laatst bepaalde antiobiotica hebben 500 mg, maar 500 mg werd niet vergoed, wel werd er vergoed 2x 250 mg. :o
Dus dat werd 2 tabletjes slikken ipv 1.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: CZ wel of geen dekking afhankelijk van uitvoerende

Ongelezen bericht door eleven »

vroem schreef:eleven, jij vind het misschien heel normaal wat er gebeurt momenteel op het punt van ""verzekeringen"", echter de zorgverzekering is allang geen zorgverzekering meer, maar net zoals alle andere schadeverzekeringen het soort polis waar je heel erg op de kleine lettertjes moet letten VOORDAT je iets gaat doen (wat meestal iets is waar niet aan te ontkomen is, en vaak niet eens te plannen).
Ik als zorgverlener wordt dagelijks geconfronteerd met de negatieve uitwassen van hoe het nu ""geregeld"" is.
TS heeft het over haar probleem met CZ.
Jij bent weer zoals al vaker geschreven, meteen actie tegen (zorg) verzekeringen aan maken.
Misschien staat het wel in de voorwaarden, dat TS het niet vergoed krijgt.
Wie is dan de schuldige?
Laatst gewijzigd door Radar op 23 jan 2014 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Deel bericht verwijderd. Reden: off-topic.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: CZ wel of geen dekking afhankelijk van uitvoerende

Ongelezen bericht door vroem »

Eleven, jammer dat je het bredere plaatje niet wilt of kan zien.
Het probleem van TS is namelijk niet een incidenteel op zichzelf staand probleem van TS alleen. Velen hebben daar mee te maken en niet alleen verzekerden van CZ.

Dat het in de polisvoorwaarden staat vind ik minder boeiend dan de manier waarop het erin staat en het gegeven of die inperkingen wel of niet door in dit geval CZ duidelijk gecommuniceerd zijn, wat heel vaak nog steeds niet het geval is ondanks herhaald commentaar ook van oa consumentenbond, de NZA en meer organisaties daarover.
Doen alsof het een op zichzelf staand probleem alleen van TS is noem ik persoonlijk gewoon struisvogelpolitiek.
Dat jij daar niet mee kan begrijp ik inmiddels , maar je bent niet de enige hier, en er zijn veel meelezers die nooit zullen reageren, maar wel extra informatie krijgen.
Als jij discussie met mij overbodig acht vraag ik mij alleen af waarom je hem wel herhaaldelijk weer zelf opstart.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: CZ wel of geen dekking afhankelijk van uitvoerende

Ongelezen bericht door eleven »

vroem schreef:Eleven, jammer dat je het bredere plaatje niet wilt of kan zien.
Het probleem van TS is namelijk niet een incidenteel op zichzelf staand probleem van TS alleen. Velen hebben daar mee te maken en niet alleen verzekerden van CZ.

Dat het in de polisvoorwaarden staat vind ik minder boeiend dan de manier waarop het erin staat en het gegeven of die inperkingen wel of niet door in dit geval CZ duidelijk gecommuniceerd zijn, wat heel vaak nog steeds niet het geval is ondanks herhaald commentaar ook van oa consumentenbond, de NZA en meer organisaties daarover.
Doen alsof het een op zichzelf staand probleem alleen van TS is noem ik persoonlijk gewoon struisvogelpolitiek.
Dat jij daar niet mee kan begrijp ik inmiddels , maar je bent niet de enige hier, en er zijn veel meelezers die nooit zullen reageren, maar wel extra informatie krijgen.
Als jij discussie met mij overbodig acht vraag ik mij alleen af waarom je hem wel herhaaldelijk weer zelf opstart.

En suggestie aan TS was meer op zijn plaats geweest, dan wederom de zorgverzekeraars de schuld te geven. Voorwaarden zijn er voor gemaakt, dat iedereen weet wat vergoed wordt.
Dat is bij iedere verzekering zo, niet allen in de zorg.
Laatst gewijzigd door Radar op 23 jan 2014 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Deel bericht verwijderd. Reden: off-topic.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: CZ wel of geen dekking afhankelijk van uitvoerende

Ongelezen bericht door vroem »

En suggestie aan TS was meer op zijn plaats geweest,
ook dat staat in mijn reactie, een suggestie om te controleren of de afwijzing terecht is. (op dat punt kan niet meer gedaan worden dan dat toch?)

voor de rest is discussiëren o.a. in ieder geval trachten iemand met een andere mening op andere gedachten te brengen met argumenten.
Niet willen of kunnen discussiëren op basis van inhoud met iemand vind ik eigenlijk een zwaktebod. Je hoeft het niet met mij eens te zijn, en ik ook niet met jou. Lets agree to disagree zeggen Engelsen dan. Lijkt mij een goed uitgangspunt.
Nog geen reden om argumenten en reacties van anderen sec onderuit te halen.
Ja ik zie het breder en trek zoiets even door naar wat er algemeen ind e zorg gebeurt, en ik blijf dat ook doen.
Om de eenvoudige reden dat geval van TS niet een individueel probleem maar een lijn aangeeft waarin door verzekeraars gedacht en gewerkt wordt en zo niet gewerkt zal gaan worden als men de ruimte krijgt.
Wat ik hoop te bereiken is dat mensen in gaan zien hoeveel macht verzekeraars hebben, en wat dat onder de streep voor de zorgsector en uiteindelijk dus ook voor het individu (komen we weer bij ts in dit geval terecht) zal gaan betekenen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: CZ wel of geen dekking afhankelijk van uitvoerende

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik moet eerlijk zeggen,als ik iets aparts heb wat niet normaal is bv huisartsen bezoek,recepten,ziekenhuis bv voor hand...maar speciaal onderzoek of noem iets,ik toch voor de zekerheid altijd cz mail.
Waarom mail
1 je hebt gelijk zwart op wit of goed gekeurd wordt of niet..

Vind persoonlijk dat verantwoordelijk beetje bij jezelf ligt..vroeger was alles van zelfsprekend werd wel vergoed maar is niet meer...


Neem nog eens contact op met cz,kijken wat ze zeggen als je het uitlegt.eigenlijk had de arts ook moeten vragen vergoed je verzekering deze behandeling.
Tot nu toe werd dat bij mij altijd gevraagd

Webcareteam CZ
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 mar 2011 17:29
Contacteer:

Re: CZ wel of geen dekking afhankelijk van uitvoerende

Ongelezen bericht door Webcareteam CZ »

Beste Yora,

We lazen jouw bericht over de afwijzing van een ingediende rekening bij ons. We kijken deze declaratie graag voor je na. Stuur hiervoor een e-mail naar [email protected]. Vemeld hierin het relatienummer, je telefoonnummer en het bedrag.
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,
Melanie
Webcare team CZ

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: CZ wel of geen dekking afhankelijk van uitvoerende

Ongelezen bericht door eleven »

rozemarijntje schreef:Ik moet eerlijk zeggen,als ik iets aparts heb wat niet normaal is bv huisartsen bezoek,recepten,ziekenhuis bv voor hand...maar speciaal onderzoek of noem iets,ik toch voor de zekerheid altijd cz mail.
Waarom mail
1 je hebt gelijk zwart op wit of goed gekeurd wordt of niet..

Vind persoonlijk dat verantwoordelijk beetje bij jezelf ligt..vroeger was alles van zelfsprekend werd wel vergoed maar is niet meer...


Neem nog eens contact op met cz,kijken wat ze zeggen als je het uitlegt.eigenlijk had de arts ook moeten vragen vergoed je verzekering deze behandeling.
Tot nu toe werd dat bij mij altijd gevraagd
Het was geen arts, die de behandeling heeft gedaan.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: CZ wel of geen dekking afhankelijk van uitvoerende

Ongelezen bericht door vroem »

eigenlijk had de arts ook moeten vragen vergoed je verzekering deze behandeling.
dat is wellicht de mening van de NZA, maar verzekeringszaken horen niet tot takenpakket van zorgverleners. In de huidige maatschappij, zeker met alle berichtgeving hierover mag men inmiddels uitgaan van ene stukje eigen verantwoording en besef bij de patiënt.
Daarnaast denk ik dat betreffend zorgverlener ook raar staat te kijken wanneer blijkt dat dit niet vergoed wordt. het is jeugdzorg en volgens mij is de strekking van uitspraken van de minister al in 2012 erg duidelijk geweest dat bijbetalingen m.b.t. zorg aan kinderen ongewenst zijn!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: CZ wel of geen dekking afhankelijk van uitvoerende

Ongelezen bericht door GJvdZ »

vroem schreef:eleven, jij vind het misschien heel normaal wat er gebeurt momenteel op het punt van ""verzekeringen"", echter de zorgverzekering is allang geen zorgverzekering meer, maar net zoals alle andere schadeverzekeringen het soort polis waar je heel erg op de kleine lettertjes moet letten VOORDAT je iets gaat doen (wat meestal iets is waar niet aan te ontkomen is, en vaak niet eens te plannen).
Ik als zorgverlener wordt dagelijks geconfronteerd met de negatieve uitwassen van hoe het nu ""geregeld"" is.
Maar er is helemaal geen fundamenteel verschil tussen een zorgverzekering en een andere schadeverzekering: beide zijn bedoeld om kosten die normaal gesproken niet op te brengen zijn te dekken.

Het idiote is alleen dat zorgverzekeraars (onder druk van de politiek) allerlei oneigenlijke zaken aan de zorgverzekering hebben toegevoegd zodat het vooral rondpompen van geld wordt. Als de verzekering alleen nog maar echt dure zaken vergoedt (die zelden optreden) kunnen de premies fors omlaag en kan je het gewoon zelf aan de zorgverlener betalen zonder alle overhead die er nu in zit.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: CZ wel of geen dekking afhankelijk van uitvoerende

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Idd daar heb je een groot punt!! GJVDZ!!

Vroem ook
Laatst gewijzigd door rozemarijntje op 24 jan 2014 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: CZ wel of geen dekking afhankelijk van uitvoerende

Ongelezen bericht door vroem »

GJvdZ schreef:
vroem schreef:eleven, jij vind het misschien heel normaal wat er gebeurt momenteel op het punt van ""verzekeringen"", echter de zorgverzekering is allang geen zorgverzekering meer, maar net zoals alle andere schadeverzekeringen het soort polis waar je heel erg op de kleine lettertjes moet letten VOORDAT je iets gaat doen (wat meestal iets is waar niet aan te ontkomen is, en vaak niet eens te plannen).
Ik als zorgverlener wordt dagelijks geconfronteerd met de negatieve uitwassen van hoe het nu ""geregeld"" is.
Maar er is helemaal geen fundamenteel verschil tussen een zorgverzekering en een andere schadeverzekering: beide zijn bedoeld om kosten die normaal gesproken niet op te brengen zijn te dekken.

Het idiote is alleen dat zorgverzekeraars (onder druk van de politiek) allerlei oneigenlijke zaken aan de zorgverzekering hebben toegevoegd zodat het vooral rondpompen van geld wordt. Als de verzekering alleen nog maar echt dure zaken vergoedt (die zelden optreden) kunnen de premies fors omlaag en kan je het gewoon zelf aan de zorgverlener betalen zonder alle overhead die er nu in zit.
er is weldegelijk een fundamenteel verschil...je bent namelijk wettelijk verplicht bij een commercieel bedrijf een polis af te sluiten waar je totaal geen inspraak hebt in samenstelling pakket alleen m.b.t. hoogte eigen risico binnen grenzen.
Dus van keuzevrijheid zoals bij elke andere schadeverzekering is geen sprake.
overigens denk ik eerder dat het druk van verzekeraars op politiek is ipv andersom..
De politiek wil hier, blijkt steeds weer, eigenlijk zo min mogelijk aandacht aan besteden en verzekeraars met NZA alles maar lekker zelf laten regelen. Alleen bij uitwassen wordt men wakker (en die uitwassen gaan 99 van de 100 keer over geld.)

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: CZ wel of geen dekking afhankelijk van uitvoerende

Ongelezen bericht door eleven »

er is weldegelijk een fundamenteel verschil...je bent namelijk wettelijk verplicht bij een commercieel bedrijf een polis af te sluiten waar je totaal geen inspraak hebt in samenstelling pakket alleen m.b.t. hoogte eigen risico binnen grenzen.
Dus van keuzevrijheid zoals bij elke andere schadeverzekering is geen sprake.
Aanvullende zorgverzekering 2014
http://www.consumentenbond.nl/zorgverze ... rzekering/

keizerin
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 feb 2011 09:39

Re: CZ wel of geen dekking afhankelijk van uitvoerende

Ongelezen bericht door keizerin »

Webcareteam CZ schreef:Beste Yora,

We lazen jouw bericht over de afwijzing van een ingediende rekening bij ons. We kijken deze declaratie graag voor je na. Stuur hiervoor een e-mail naar [email protected]. Vemeld hierin het relatienummer, je telefoonnummer en het bedrag.
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,
Melanie
Webcare team CZ
Blij dat CZ zo reageert. Zelf ben ik overgestapt van CZ naar een andere zorgverzekering , omdat CZ in december 2013 nog geen nieuwe polisvoorwaarden toegestuurd had.
Rozemarijntje....ben jij degene die de telefoonlijn va CZ altijd zo lang in de wacht houd? :lol: Het is toch niet normaal als we allemaal moeten bellen of iets wel of niet vergoed word? Het betekent dan toch dat de zorgverzekeringen niet duidelijk zijn en te weinig ZORG vergoeden, zodat teveel mensen de telefoon moeten pakken of e-mailen om te vragen hoe iets geregeld is?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: CZ wel of geen dekking afhankelijk van uitvoerende

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

keizerin schreef:
Webcareteam CZ schreef:Beste Yora,

We lazen jouw bericht over de afwijzing van een ingediende rekening bij ons. We kijken deze declaratie graag voor je na. Stuur hiervoor een e-mail naar [email protected]. Vemeld hierin het relatienummer, je telefoonnummer en het bedrag.
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,
Melanie
Webcare team CZ
Blij dat CZ zo reageert. Zelf ben ik overgestapt van CZ naar een andere zorgverzekering , omdat CZ in december 2013 nog geen nieuwe polisvoorwaarden toegestuurd had.
Rozemarijntje....ben jij degene die de telefoonlijn va CZ altijd zo lang in de wacht houd? :lol: Het is toch niet normaal als we allemaal moeten bellen of iets wel of niet vergoed word? Het betekent dan toch dat de zorgverzekeringen niet duidelijk zijn en te weinig ZORG vergoeden, zodat teveel mensen de telefoon moeten pakken of e-mailen om te vragen hoe iets geregeld is?
j

Ja bel 600 x pd...
Nee als ik iets wil weten staat ook in mijn stukje,mail ik,heb ik gelijk antwoord zwart op wit :wink:
Maar gelukkig ,ben ik zover dat ik weet wat wel en nietvergoed wordt.....

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: CZ wel of geen dekking afhankelijk van uitvoerende

Ongelezen bericht door vroem »

eleven schreef:
er is weldegelijk een fundamenteel verschil...je bent namelijk wettelijk verplicht bij een commercieel bedrijf een polis af te sluiten waar je totaal geen inspraak hebt in samenstelling pakket alleen m.b.t. hoogte eigen risico binnen grenzen.
Dus van keuzevrijheid zoals bij elke andere schadeverzekering is geen sprake.
Aanvullende zorgverzekering 2014
http://www.consumentenbond.nl/zorgverze ... rzekering/
Eleven, je vergeet de medische selectie die veel verzekeraars toepassen voor aanvullende verzekeringen...

Gesloten