LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Discriminatie bij overlijdensrisicoverzekering?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Laan1963
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2018 06:03

Discriminatie bij overlijdensrisicoverzekering?

Ongelezen bericht door Laan1963 »

Goedemorgen,

Bij het aanvragen van een overlijdensrisicoverzekering ben ik afgewezen op mijn medische achtergrond.
Ik vraag mij ten stelligste af of hier gen sprake is van discriminatie.
Ja, ik heb een medische anamnese, echter ben misschien wel meer gezond als iemand zonder (ernstige) medische achtergrond.
Ik ben namelijk behandeld en onder controle. Voel mij gezond, rook en drink niet, ben minimaal 3 uur per dag actief bezig met wandelen en fietsen.
Verzekeraars zeggen dat zij werken volgens bepaalde richtlijnen. Wat zijn deze en zijn ze niet in strijd met mensenrechten?

Graag uw reactie,
Ronald
Laatst gewijzigd door Radar op 14 mar 2018 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Discriminatie bij overlijdensrisicoverzekering?

Ongelezen bericht door grun »

Laan1963 schreef:Verzekeraars zeggen dat zij werken volgens bepaalde richtlijnen. Wat zijn deze en zijn ze niet in strijd met mensenrechten?
In onderstaande link vindt u mogelijk een paar aanknopingspunten.
https://www.verzekeraars.nl/zoekresulta ... eload=true

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Discriminatie bij overlijdensrisicoverzekering?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Laan1963 schreef:Verzekeraars zeggen dat zij werken volgens bepaalde richtlijnen. Wat zijn deze...
Zou ik eerst henzelf vragen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Discriminatie bij overlijdensrisicoverzekering?

Ongelezen bericht door renewouters »

Nee, dit is geen discriminatie. De naam van de verzekering geeft het al aan: het is een risicoverzekering. Taak van de verzekeraar is om risico's in kaart te brengen en daarop te besluiten wat te doen. Zij gaan uit van statistische gegevens en niet van individuele situaties. Maar dat doen ze niet alleen voor gezondheidszaken maar voor alles wat van invloed is op de verzekeringspremie. Als je als 20 jarige een auto met 500pk wilt verzekeren kan dat ook een probleem zijn, ondanks dat je misschien hartstikke veilig rijdt. Statistisch is de kans te groot dat er wel wat gebeurt.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Discriminatie bij overlijdensrisicoverzekering?

Ongelezen bericht door scontra »

Laan1963 schreef:Goedemorgen,

Bij het aanvragen van een overlijdensrisicoverzekering ben ik afgewezen op mijn medische achtergrond.
Ik vraag mij ten stelligste af of hier gen sprake is van discriminatie.
Ja, ik heb een medische anamnese, echter ben misschien wel meer gezond als iemand zonder (ernstige) medische achtergrond.
Ik ben namelijk behandeld en onder controle. Voel mij gezond, rook en drink niet, ben minimaal 3 uur per dag actief bezig met wandelen en fietsen.
Verzekeraars zeggen dat zij werken volgens bepaalde richtlijnen. Wat zijn deze en zijn ze niet in strijd met mensenrechten?

Graag uw reactie,
Ronald

Er is natuurlijk geen sprake van 'disc..........' hoe krijgt u het verzonnen, maar van een simpele afwijzing op grond van uw medische achtergrond en het risico welke dat voor de verzekeraar met zich brengt.
De verzekeraar heeft gewoon de richtlijnen hieromtrent gevolgd en het is geen "mensenrecht" om geaccepteerd te moeten worden bij een risicoverzekering.
Alleen de "basis zorgverzekering" mag u niet worden geweigerd, maar verder is het ter beoordeling aan de verzekeraar.

En voor het geval dat !! Probeer nooit een overlijdensrisico verzekering af te sluiten door niet open te zijn over uw medisch verleden. U wordt dan mogelijk wel geaccepteerd, betaald ook gewoon de premie, maar al het op uitbetalen aankomt dan gaat daaraan vooraf een nader onderzoek plaatsvinden alvorens er wordt uitgekeerd. De kans dat er dan geen uitkering zal plaatsvinden is dan zeer groot.

Erthanax
Berichten: 10056
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Discriminatie bij overlijdensrisicoverzekering?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dezelfde tip voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) en een aanvullende ziektekostenverzekering.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Discriminatie bij overlijdensrisicoverzekering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Niet elke verzekeraar hanteert dezelfde richtlijnen, dus u kunt het nog bij een andere verzekeraar proberen.

Gesloten