Hallo bezoekers van het Tros-radarforum,
Ik wil iets tegen jullie aanhouden. Na jaren een leaseauto gereden te hebben, waarbij je niet zoveel met verzekeringen te maken krijgt, rijd ik sinds 3 en een half jaar in een eigen auto. Hiervoor heb ik bij aanschaf een allrisk verzekering zonder eigen risico bij Ditzo afgesloten.
3 jaar heb ik schadevrij gereden. Begin dit jaar echter schade doordat een kinderfietsje tegen een achterportier is aangevallen. De 'dader' liet helaas geen briefje achter. Schade laten herstellen (deur uitgedeukt en opnieuw gespoten). Na de zomervakantie ging ik zelf de mist in: met uitrijden bij parkeren rijd ik tegen iemand aan. Zelf geen schade (trekhaak), de ander wel een deukje, welke hersteld is.
Dus 3 en een half jaar 700 euro per jaar premie betaald, waar nu dus 2 schades vanaf gaan.
Krijg ik vandaag een mail van Ditzo, waarin wordt aangegeven, dat omdat ik in korte tijd meerdere schades gemeld heb, ik bij een volgende schademelding rekening moet houden met een eigen risico van 500 euro!
Nu weet ik dat er in de algemene voorwaarden een voorbehoud wordt gemaakt voor bovenmatige declaraties - en dat begrijp ik ook wel - maar in mijn situatie lijkt me dit wel heel kort door de bocht toegepast...
Is dit normaal bij autoverzekeringen, of is Ditzo hier over de rug van de klant bezig haar eigen winst te maximaliseren?
Heeft iemand daarbij een advies voor een autoverzekeraar die wel op een normale manier met haar klanten kan omgaan?
Met vriendelijk groet,
Marco
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ditzo all-risk autoverz.: na 2 schades 500 eigenrisico?
-
Re: Ditzo all-risk autoverz.: na 2 schades 500 eigenrisico?
Marco,
De voorwaarde van Ditzo lezende vrees ik ......
Dat mocht je eerdaags nog een schade willen gaan claimen dat je naast de 500 euro eigen risico tevens een opzegbrief gaat ontvangen
In hun voorwaarde staat inderdaad :
Als je veel schades meldt, kan dat voor ons reden zijn om een eigen risico toe te passen of om de
verzekering te beëindigen. Als we je verzekering beëindigen dan hanteren we een opzegtermijn
van 2 maanden.
Misschien wel handig om navraag te doen op welk tijdstip die 500 euro eigen risico als *strafmaatregel* vervalt.
Dat mocht je eerdaags nog een schade willen gaan claimen dat je naast de 500 euro eigen risico tevens een opzegbrief gaat ontvangen
Als je veel schades meldt, kan dat voor ons reden zijn om een eigen risico toe te passen of om de
verzekering te beëindigen. Als we je verzekering beëindigen dan hanteren we een opzegtermijn
van 2 maanden.
Misschien wel handig om navraag te doen op welk tijdstip die 500 euro eigen risico als *strafmaatregel* vervalt.
-
Dank voor jouw reactie. Las deze regel ook al in de algemene voorwaarden. Wel frappant dat Ditzo 2 schades al "veel" vindt. Proportionaliteit?Har45 schreef:Marco,
van 2 maanden.
2 in een jaar is relatief veel. Je kan je afvragen of je met terugwerkende kracht wellicht de schades alsnog zelf kan dragen, zodat wanneer je een echt serieuze (schuld- of niet verhaalbare-) schade hebt je daardoor niet mega in de problemen komt . Een schade aan een enkel paneel (zoals van het fietsje) regel ik in principe zelf.
Zo komt het niet op je schadeverleden te staan, wat ook nog uitwisselbaar is dus ter inzage aan andere verzekeringen. Dus ook al stap je over voordat je eruit gegooid wordt ziet de nieuwe verzekeraar de voorgeschiedenis ook.
Je kan je niet tegen alles verzekeren, op ene bepaald moment doen die niet meer mee namelijk, en die regels en voorwaarden worden steeds strikter.
Zo komt het niet op je schadeverleden te staan, wat ook nog uitwisselbaar is dus ter inzage aan andere verzekeringen. Dus ook al stap je over voordat je eruit gegooid wordt ziet de nieuwe verzekeraar de voorgeschiedenis ook.
Je kan je niet tegen alles verzekeren, op ene bepaald moment doen die niet meer mee namelijk, en die regels en voorwaarden worden steeds strikter.
Marco,
Het moet uit de lengte of uit de breedte komen
Autoverzekeraars werken met een zogenoemde bonus/malus ladder.
Wanneer mensen zelf een schade rijden vallen ze terug op de bonus/malus ladder.
Hierdoor vallen autorijders na één schade bijvoorbeeld terug van een premiekorting van 75 procent naar 60 procent. Niet alleen voor de hoogte van de premie heeft de terugval gevolgen.
Er zijn voorbeelden waarbij mensen met meer dan 20 schadevrije jaren terugvallen naar 4 schadevrije jaren. Een verlies van 16 schadevrije jaren.
Met veel tamtam werd medio 2007 de Ditzo autoverzekering geïntroduceerd.
Één van de voordelen van Ditzo: geen bonus/malus ladder.
Klanten van Ditzo konden niet terugvallen in korting en schadevrije jaren nadat ze bijvoorbeeld tegen een paaltje waren gereden.
Ditzo was zeer aantrekkelijk voor mensen die regelmatig schade reden. Of het nu een kleine schade was of een grote.
Deze klanten konden alle schades claimen zonder dat dit consequenties had voor de premie en het aantal opgebouwde schadevrije jaren.
Een groot voordeel, want bij Ditzo gold wel: hoe hoger je trede, hoe lager de premie.
Vermoedelijk is Ditzo door schade en schande wijzer geworden dat Ditzo een klantenbestand heeft opgebouwd met mensen die in verhouding meer schades claimen. En dus dure klanten zijn voor Ditzo. De andere kant is dat Ditzo niet concurrerend genoeg was voor betere klanten, die maar weinig schades rijden en dus veel schadevrije jaren hebben opgebouwd.
Het moet uit de lengte of uit de breedte komen
Autoverzekeraars werken met een zogenoemde bonus/malus ladder.
Wanneer mensen zelf een schade rijden vallen ze terug op de bonus/malus ladder.
Hierdoor vallen autorijders na één schade bijvoorbeeld terug van een premiekorting van 75 procent naar 60 procent. Niet alleen voor de hoogte van de premie heeft de terugval gevolgen.
Er zijn voorbeelden waarbij mensen met meer dan 20 schadevrije jaren terugvallen naar 4 schadevrije jaren. Een verlies van 16 schadevrije jaren.
Met veel tamtam werd medio 2007 de Ditzo autoverzekering geïntroduceerd.
Één van de voordelen van Ditzo: geen bonus/malus ladder.
Klanten van Ditzo konden niet terugvallen in korting en schadevrije jaren nadat ze bijvoorbeeld tegen een paaltje waren gereden.
Ditzo was zeer aantrekkelijk voor mensen die regelmatig schade reden. Of het nu een kleine schade was of een grote.
Deze klanten konden alle schades claimen zonder dat dit consequenties had voor de premie en het aantal opgebouwde schadevrije jaren.
Een groot voordeel, want bij Ditzo gold wel: hoe hoger je trede, hoe lager de premie.
Vermoedelijk is Ditzo door schade en schande wijzer geworden dat Ditzo een klantenbestand heeft opgebouwd met mensen die in verhouding meer schades claimen. En dus dure klanten zijn voor Ditzo. De andere kant is dat Ditzo niet concurrerend genoeg was voor betere klanten, die maar weinig schades rijden en dus veel schadevrije jaren hebben opgebouwd.
-
Vandaag ontving ik deze aanvullende mail:
"Beste
U geeft aan het niet eens te zijn met de aanzegging van een eigen risico bij een volgende schademelding.
Wij kunnen ons voorstellen dat dit geen goed nieuws voor u is. Het eigen risico is aangekondigd, omdat u binnen korte tijd meerdere schades heeft geclaimd. Dit betreft een waarschuwing en daarom hebben wij u deze mail gestuurd. Voor ons is er nog geen aanleiding om de verzekering te beëindigen, maar wij hopen wel dat u minder schades gaat melden. Bij een beoordeling gaan wij uit van dat u 2 of meer schades heeft gemeld binnen 1 jaar en dat de schades ten laste van uw polis zijn gekomen en dus niet verhaalbaar zijn geweest. De gemeldde schades zijn van <datum> voor een kras die gerepareerd is € 641,- en op <datum> voor een schade die wij aan de tegenpartij hebben vergoed voor € 723,-
Het eigen risico blijft behouden zolang bij ons uw polis loopt. Wij beoordelen periodiek de schades die gemeld zijn en het kan zijn dat wij over enkele jaren waarbij u geen schades hebt gemeld, het eigen risico laten vervallen.
Helaas kunnen wij u nu geen beter nieuws brengen.
Vriendelijk groet!
Ditzo afdeling verzekeringen
"
Samengevat: Ik heb nu gedurende 3 en een half jaar een klantrelatie met Ditzo. Aan premies (incl belastingen) heb ik inmiddels € 2.450,-- aan Ditzo betaald. Over de hele looptijd haalt Ditzo dus nog een positief resultaat van (2.450 - 641 - 723) € 1.086,-- op mijn polis (excl. beheerkosten).
Kijk ik alleen naar 2013 dan snap ik dat het beeld anders uitpakt: € 700 - 641 - 723 = 664,-- nadelig.
En dit is nu hoe Ditzo er klaarblijkelijk naar kijkt! De buit is binnen, nu komen er opeens schades, dus afbouwen die relatie.... Want van dat eigen risico - terwijl ik een polis heb afgesloten en waarvoor ik ook premie betaal, om € 0,-- eigen risico te lopen - kom ik ook niet meer af.
Op zoek dus naar Datzo...
"Beste
U geeft aan het niet eens te zijn met de aanzegging van een eigen risico bij een volgende schademelding.
Wij kunnen ons voorstellen dat dit geen goed nieuws voor u is. Het eigen risico is aangekondigd, omdat u binnen korte tijd meerdere schades heeft geclaimd. Dit betreft een waarschuwing en daarom hebben wij u deze mail gestuurd. Voor ons is er nog geen aanleiding om de verzekering te beëindigen, maar wij hopen wel dat u minder schades gaat melden. Bij een beoordeling gaan wij uit van dat u 2 of meer schades heeft gemeld binnen 1 jaar en dat de schades ten laste van uw polis zijn gekomen en dus niet verhaalbaar zijn geweest. De gemeldde schades zijn van <datum> voor een kras die gerepareerd is € 641,- en op <datum> voor een schade die wij aan de tegenpartij hebben vergoed voor € 723,-
Het eigen risico blijft behouden zolang bij ons uw polis loopt. Wij beoordelen periodiek de schades die gemeld zijn en het kan zijn dat wij over enkele jaren waarbij u geen schades hebt gemeld, het eigen risico laten vervallen.
Helaas kunnen wij u nu geen beter nieuws brengen.
Vriendelijk groet!
Ditzo afdeling verzekeringen
"
Samengevat: Ik heb nu gedurende 3 en een half jaar een klantrelatie met Ditzo. Aan premies (incl belastingen) heb ik inmiddels € 2.450,-- aan Ditzo betaald. Over de hele looptijd haalt Ditzo dus nog een positief resultaat van (2.450 - 641 - 723) € 1.086,-- op mijn polis (excl. beheerkosten).
Kijk ik alleen naar 2013 dan snap ik dat het beeld anders uitpakt: € 700 - 641 - 723 = 664,-- nadelig.
En dit is nu hoe Ditzo er klaarblijkelijk naar kijkt! De buit is binnen, nu komen er opeens schades, dus afbouwen die relatie.... Want van dat eigen risico - terwijl ik een polis heb afgesloten en waarvoor ik ook premie betaal, om € 0,-- eigen risico te lopen - kom ik ook niet meer af.
Je neemt wel je schadejaren mee, naar de volgende verzekering.
Of je het er wel of niet mee eens bent is voor de verzekeraar niet echt van belang. Ik kan mij best voorstellen dat ze bij twee schades in één jaar een clausule op je polis plaatsen. Ik denk dat 2 schades per jaar boven het gemiddelde liggen in Nederland. Als je gaat overstappen zou ik als ik jou was op zoek gaan naar een verzekering waar je een no claim beschermer kunt afsluiten. Je hebt nu denk ik niet veel schadevrije jaren meer over. Als je straks weer omhoog bent geklommen op de BM-ladder beschermt zo'n no claim beschermer in ieder geval enigszins je kortingspercentage.