LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ditzo (ASR) autoverzekering, schadevrij jaren verdwenen

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
avancleef
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 aug 2012 15:51

Ditzo (ASR) autoverzekering, schadevrij jaren verdwenen

Ongelezen bericht door avancleef »

Beste lezers,

Ik heb lange tijd mijn auto verzekerd gehad bij Ditzo. Bij het aanvragen hebben ze mij gevraagd of ik schuldenvrij jaren heb. Ik heb hun verteld dat ik 4 schadevrij jaren heb (ik had er 8 maar omdat ik één jaar geen auto heb gehad, vervielen deze, wat ik schofterig vind maar goed, na overleg hebben ze mij op 3 schadevrij jaren laten staan gelukkig).

Ik heb vervolgens wel een e-mail ontvangen maar nooit schriftelijke informatie over mijn afgesloten polis. Ik ga er van uit dat wanneer ik hun betaal, dat hun dit ook correct behandelen zeker gezien alle schadevrij jaren van Nederlandse automobilisten in één centrale database (Roy database) staan en elke verzekering deze moet opvragen.

Na een jaar met mijn auto gereden te hebben, heb ik een nieuwe auto gekocht. Deze heb ik vervolgens bij hun verzekerd, echter kwam ik er achter dus hun ruim 40% duurder waren dan enkele andere verzekeraars, en bij deze andere verzekeraars was ik nog beter verzekerd ook nog!

Ik heb toen dus (ik had de nieuwe auto net) beide verzekeringen op de zelfde dag opgezegd. Dit is allemaal correct verlopen echter krijg ik enig tijd geleden een e-mail van mijn nieuwe verzekeraar welke aangaf dat mijn schadevrij jaren niet beschikbaar waren omdat ASR verzekeringen (Ditzo) deze nog steeds vast heeft staan onder hun beheer, om het zo even te noemen.

Ik heb contact met Ditzo opgenomen. De eerste helpdesk medewerker was een zeer onbeschofte turkse man (aan het accent te horen) welke totaal niet behulpzaam was, geen enkele kennis van zaken had en mij letterlijk en figuurlijk afpoeierde en het gesprek sloot met "yo, houdoe..." en dat dan ook nog eens op een toon van "zoek het toch uit jonge, donder op".

Ik vind dit zeer onbeschoft en niet klantvriendelijk, maar goed... niet iedereen heeft schijnbaar tegenwoordig het fatsoen om iemand vriendelijk en correct te woord te staan, ook al krijgt hij daar een goed maandloon voor betaald.

Ik heb vervolgens nogmaals naar Ditzo gebeld en kreeg gelukkig een ander persoon aan de telefoon. Dit persoon stond mij correct en netjes te woord en was ook behulpzaam.

Echter zag hij dat mijn schadevrij jaren op nul stonden en vertelde mij het volgende:

Ze gaan contact opnemen met Roy Database om te kijken hoe of wat. Ze kunnen zelf NIET zien of Ditzo mijn schadevrij jaren vastgezet heeft, of wat ermee gebeurd is.

Als hun er niet uitkomen, dan heb ik pech en kan ik opnieuw beginnen met sparen van schadevrij jaren, met gevolg dat ik jackpot betaal bij andere verzekeraars.

Ik heb hem gevraagd, dat als het nu al die tijd al op nul jaren staat, of ik dan ook al die tijd veel te veel betaald heb (dit kan goed 40% schelen!) waarop hij antwoord:

Daar zijn wij niet verantwoordelijk voor, u had online in kunnen loggen en het na kunnen kijken in uw polis (welke schijnbaar dus alleen online te zien is). Ik heb namelijk schiftelijk nooit een polis ontvangen, alleen een bevestiging waarin in het kort staat:

"gefeliciteerd met uw nieuwe verzekering, bla bla bla...

U kunt online inloggen om uw declaraties te bekijken of aan te geven met de volgende gegeven bla bla bla..."

Komt er dus in het kort op neer:

1. Schadevrij jaren kunnen zij mij niks over vertellen, dit word een langdurig proces en in die tijd kan ik jackpot betalen bij een andere verzekering. Het is daarna ALS ik mijn schadevrij jaren terug krijg nog maar de vraag of ik het te veel betaalde geld terug krijg van mijn nieuwe verzekering.

2. Ik heb dus lange tijd te veel betaald, dit geld, of een deel daarvan zal ik dus nooit terug zien en steken hun maar even in hun zak.

Mijn vraag nu: Mag dit allemaal zo maar? ik betaal hun voor een dienst, ik mag er dan toch van uit gaan dat dit allemaal correct afgehandeld word?

Ik heb zelf al jaren een bedrijf in Webdevelopment, audio & recording en verwante. Ik zou een klant nooit behandelen zoals ik behandeld word bij Ditzo. Dat is het zelfde als wanneer ik iemand een jaar abonnement verkoop voor €50 per maand terwijl het eigenlijk (omdat hij meer producten afneemt bij ons) €25 per maand zou zijn.

Als de klant het na een jaar opvalt en contact met ons opneemt, dan ga ik hem niet vertellen "had je maar eerder moeten kijken". De klant betaald ons voor een dienst, ik (wij) dienen deze correct af te leveren. Zeker wanneer (in het geval van Ditzo) er een centrale database is met ALLE gegevens die nodig zijn.

Ditzo, voor mij nooit meer. Ik neem ook al mijn andere verzekeringen (zorgverzekering bijvoorbeeld) mee naar een andere verzekering maatschappij.
Als het nu om een paar tientjes gaat oke, maar dit gaat over honderden euro's per jaar. Dat vind ik toch te veel om te negeren.

Hopelijk kan iemand mij wat meer vertellen over de stappen die ik zou kunnen ondernemen.

Alvast een fijne week en bedankt voor eventuele reacties en ervaringen!

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Ditzo (ASR) autoverzekering, schadevrij jaren verdwenen

Ongelezen bericht door Frantic2 »

uw svj waren verlopen en Ditzo heeft u ws, als trouwe klant, 3 commerciële jaren korting geschonken, zonder rechten.....

Als u overstapt bent u dat voordeel gewoon kwijt.

Dat had u kunnen voorkomen door eerst uw svj op te vragen voordat u overstapte......

Aan uw verhaal te lezen zou u 1 echt schadevrij jaar hebben die u kan overdragen aan uw nieuwe maatschappij.
Ik heb contact met Ditzo opgenomen. De eerste helpdesk medewerker was een zeer onbeschofte turkse man (aan het accent te horen) welke totaal niet behulpzaam was, geen enkele kennis van zaken had en mij letterlijk en figuurlijk afpoeierde en het gesprek sloot met "yo, houdoe..." en dat dan ook nog eens op een toon van "zoek het toch uit jonge, donder op".

Ik vind u trouwens een onbeschofte en domme boer.....ben heel benieuwd hoe de medewerker van Ditzo het gesprek met u heeft ervaren.......


Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Ditzo (ASR) autoverzekering, schadevrij jaren verdwenen

Ongelezen bericht door Byob »

Uw verhaal is wat lang, en door alle er niet toe doende stukken ook nog eens onleesbaar, maar wat ik eruit haal:
Ik heb lange tijd mijn auto verzekerd gehad bij Ditzo. Bij het aanvragen hebben ze mij gevraagd of ik schuldenvrij jaren heb. Ik heb hun verteld dat ik 4 schadevrij jaren heb (ik had er 8 maar omdat ik één jaar geen auto heb gehad, vervielen deze, wat ik schofterig vind maar goed, na overleg hebben ze mij op 3 schadevrij jaren laten staan gelukkig).
Wat is de termijn dat u bij Ditzo de auto verzekerd hebt gehad, noem eens een ingangsdatum en einddatum?

U had er volgens u 8, toch geeft u maar aan dat u er 4 heeft vanwaar die keuze?

Na overleg hebben ze u 3 schadevrije jaren gegeven, waren dat geen extra treden? Dat is namelijk wat verzekeraars meestal doen, u dus wel op een hogere trede in de b/m ladder zetten door u extra treden te geven.

Schadevrije jaren zijn inderdaad maar 1 jaar geldig, voordat het Roydata systeem werd opgezet werd dat naar mijn mening wel duidelijker gecommuniceerd, maar die algemene regel bestaat al jaren. Voordeel van Roydata is wel dat je niet meer met het papier van de vorige verzekeraar naar de nieuwe hoeft, met ook nog eens de kans op verlies van het maar eenmalig te krijgen papier.

Een jaar geen auto gehad, exact een jaar? Ook hier noem eens datums? Er zijn maatschappijen die ook een meer dan een jaar oude verklaring uit Roydata hadden willen gebruiken. Andere optie was geweest uw polis te schorsen waardoor u in de meeste gevallen 3 jaar de tijd had gehad om een nieuwe auto op die polis te verzekeren.
Na een jaar met mijn auto gereden te hebben, heb ik een nieuwe auto gekocht. Deze heb ik vervolgens bij hun verzekerd, echter kwam ik er achter dus hun ruim 40% duurder waren dan enkele andere verzekeraars, en bij deze andere verzekeraars was ik nog beter verzekerd ook nog!
Ook hier weer was dat exact een jaar, of iets meer of minder? Noem eens datums...

Uw premievergelijk met andere verzekeraars met hoeveel schadevrije jaren doet u dat?
Ik heb toen dus (ik had de nieuwe auto net) beide verzekeringen op de zelfde dag opgezegd.
Beide verzekeringen?? U had de nieuwe auto erbij?


Verder is het zo dat u zelf toch ook kunt aantonen dat er op een x datum de polis is ingegaan, en op x datum is beeindigd?

Mochten er inderdaad schadevrije jaren in Roydata gezet gaan worden zal uw nieuwe verzekeraar de korting alsnog verlenene per ingangsdatum, de teveel betaalde premie zou terugbetaald gaan worden.

U bent zelf verantwoordelijk voor het controleren van de juiste gegevens op uw polis. U zegt geen weet te hebben gehad van een online inzage, maar citeerd wel deels uit de mail dat u hierop gewezen bent. Overigens in deze tijden, en voor een internetverzekeraar niet zo'n hele vreemde werkwijze.

Gesloten