LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] FBTO benadeelt trouwe klanten t.o.v. nieuwe klanten

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Ruudsan
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2014 18:15

FBTO benadeelt trouwe klanten t.o.v. nieuwe klanten

Ongelezen bericht door Ruudsan »

Ik ben in 2013 klant geweest van FBTO voor een basis zorgverzekering. die heb ik medio dec 2013 opgezegd. aanbieders vergeleken en besloten toch weer een zorgverzekering met tandmodule onder te brengen bij FBTO.
nu blijkt echter dat de regel ‘sluit je de module tegelijk met je basisverzkering, dan heb je geen wachttijd.’ niet geldt voor terugkerende klanten, maar wel voor nieuwe klanten!
dit is pure discriminatie en kan dus niet door de beugel.
nu betaal ik dus premie voor een verzekering waar ik geen aanspraak op kan maken. eigenlijk absurd als je daar over nadenkt. iets wat ze bij FBTO ook es zouden moeten doen als ze volgend jaar nog klanten willen hebben.
graag reactie van mede gedupeerden (lees: trouwe FBTO klanten) en wellicht kan TROS Radar dit fenomeen es onder de aandacht brengen. misschien worden ze dan wakker.

een boze klant met tandpijn en een lege portemonnee...

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: FBTO benadeelt trouwe klanten t.o.v. nieuwe klanten

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Dit is geen discriminatie maar gewoon een nieuw verzekeringsproduct. Jij krijgt de vergoeding volgens de door jou "bestelde" verzekering. Wat ze aan een ander verkopen is niet relevant.

witte angora
Berichten: 31973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: FBTO benadeelt trouwe klanten t.o.v. nieuwe klanten

Ongelezen bericht door witte angora »

Hmmm... Je kunt wel gebruik maken van de tandmodule, alleen voor kronen geld er een wachttijd van 6 maanden. Bij mijn weten geldt dat voor alle nieuwe klanten.

Ruudsan
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2014 18:15

Re: FBTO benadeelt trouwe klanten t.o.v. nieuwe klanten

Ongelezen bericht door Ruudsan »

GJvdZ schreef:Dit is geen discriminatie maar gewoon een nieuw verzekeringsproduct. Jij krijgt de vergoeding volgens de door jou "bestelde" verzekering. Wat ze aan een ander verkopen is niet relevant.
dus als mijn buurman hetzelfde per 1 januari afsluit, krijgt ie alles vergoed
en ik doe hetzelfde, maar krijg niets vergoed, is geen discriminatie???

het enige verschil is dat ik vorig jaar ook klant ben geweest en medio dec 2013 heb opgezegd.
en mijn buurman zat vorig jaar bij VGZ.

leg dat maar es uit aan de gewone burger.

Ruudsan
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2014 18:15

Re: FBTO benadeelt trouwe klanten t.o.v. nieuwe klanten

Ongelezen bericht door Ruudsan »

witte angora schreef:Hmmm... Je kunt wel gebruik maken van de tandmodule, alleen voor kronen geld er een wachttijd van 6 maanden. Bij mijn weten geldt dat voor alle nieuwe klanten.
helaas niet. vullingen, foto's heb ik gedeclareerd, maar FBTO vergoedt nul komma nul.
(en ja, vergoedt met dt...)

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: FBTO benadeelt trouwe klanten t.o.v. nieuwe klanten

Ongelezen bericht door kokka »

Jij vind dus dat je een trouwe klant ben omdat je, nadat je beseft dat je nergens anders terecht kan met je gebitsproblemen, terug keert naar FBTO?
ik vind een trouwe klant iemand die sowieso bij FBTO was gebleven, ook als ze eens een keer niet de aller goedkoopste zijn.

je had gewoon eerst goed na moeten denken voordat je de boel opzegt.

witte angora
Berichten: 31973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: FBTO benadeelt trouwe klanten t.o.v. nieuwe klanten

Ongelezen bericht door witte angora »

Wanneer vond de behandeling eigenlijk plaats? Vorig jaar? Ik maak uit je openingspost op dat je toen geen tandartsverzekering had namelijk, in dat geval kan het heel goed kloppen dat je niets vergoed krijgt.

En ja, ik ben dus een 'trouwe' FBTO-klant, juist vanwege die tandmodule, er is ieder jaar gewoon uitbetaald. En met uitbetaald bedoel ik dat ik in 3 van de 4 jaren aan het maximum zat, vorig jaar heb ik de premie er net uitgehaald, maar er is altijd keurig en zeer snel vergoed.

Ruudsan
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2014 18:15

Re: FBTO benadeelt trouwe klanten t.o.v. nieuwe klanten

Ongelezen bericht door Ruudsan »

witte angora schreef:Wanneer vond de behandeling eigenlijk plaats? Vorig jaar? Ik maak uit je openingspost op dat je toen geen tandartsverzekering had namelijk, in dat geval kan het heel goed kloppen dat je niets vergoed krijgt.

En ja, ik ben dus een 'trouwe' FBTO-klant, juist vanwege die tandmodule, er is ieder jaar gewoon uitbetaald. En met uitbetaald bedoel ik dat ik in 3 van de 4 jaren aan het maximum zat, vorig jaar heb ik de premie er net uitgehaald, maar er is altijd keurig en zeer snel vergoed.

behandeling was vorige week. en ja, ik heb vorig jaar de module uitgezet. maar dan nog was het wel klantvriendelijk geweest om even te vermelden in de voorwaarden dat voor bestaande klanten niet geldt dat je verzekerd bent als je het tegelijk per 1 jan afsluit. dat was even teveel moeite...
ik heb alles gecheckt in de veronderstelling verzekerd te zijn. als je inlogt op mijnfbto zie je ook niet dat je een wachttijd hebt. alleen maar max vergoedingen. en klik je op de i : "Sluit u deze module tegelijk met uw FBTO basisverzekering? Dan kunt u de module meteen gebruiken. " nou, mooi niet dus.

ik kan wel lezen. klopt gewoon niet.

Ruudsan
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2014 18:15

Re: FBTO benadeelt trouwe klanten t.o.v. nieuwe klanten

Ongelezen bericht door Ruudsan »

kokka schreef:Jij vind dus dat je een trouwe klant ben omdat je, nadat je beseft dat je nergens anders terecht kan met je gebitsproblemen, terug keert naar FBTO?
ik vind een trouwe klant iemand die sowieso bij FBTO was gebleven, ook als ze eens een keer niet de aller goedkoopste zijn.

je had gewoon eerst goed na moeten denken voordat je de boel opzegt.
FBTO ziet mij blijkbaar wel als trouwe klant, want ze hanteren hetzelfde relatienummer. je bent trouwens wel gek als je niet de moeite neemt om ieder jaar te checken of je wel een passende zorgverzekering hebt. hetzelfde geldt voor je energieleverancier en telefonie provider. maar goed, als jij liever trouw blijft aan je leveranciers ondanks dit soort grappen is dat geheel aan jou natuurlijk.

witte angora
Berichten: 31973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: FBTO benadeelt trouwe klanten t.o.v. nieuwe klanten

Ongelezen bericht door witte angora »

Het klopt wel, je bent gewoon een bestaande klant, geen nieuwe. Het 'nieuwe' contract is namelijk aansluitend op het 'oude', en daarmee is het gewoon een voortzetting van de oude.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: FBTO benadeelt trouwe klanten t.o.v. nieuwe klanten

Ongelezen bericht door kokka »

Ruudsan schreef:
kokka schreef:Jij vind dus dat je een trouwe klant ben omdat je, nadat je beseft dat je nergens anders terecht kan met je gebitsproblemen, terug keert naar FBTO?
ik vind een trouwe klant iemand die sowieso bij FBTO was gebleven, ook als ze eens een keer niet de aller goedkoopste zijn.

je had gewoon eerst goed na moeten denken voordat je de boel opzegt.
FBTO ziet mij blijkbaar wel als trouwe klant, want ze hanteren hetzelfde relatienummer. je bent trouwens wel gek als je niet de moeite neemt om ieder jaar te checken of je wel een passende zorgverzekering hebt. hetzelfde geldt voor je energieleverancier en telefonie provider. maar goed, als jij liever trouw blijft aan je leveranciers ondanks dit soort grappen is dat geheel aan jou natuurlijk.
ik kijk wel, maar ik kijk ook verder als die paar centen die ik kan besparen. want hoeveel heb je nu bespaard?? niets, want je moet nu zelf de kosten van de tandarts betalen.
wij zijn vorig jaar overgestapt naar nuon.. het scheelt allemaal maar heeeeel weinig, tientjes werk.

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: FBTO benadeelt trouwe klanten t.o.v. nieuwe klanten

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Het staat heel duidelijk in de voorwaarden dat FBTO bij nieuwe modules (die je dus door het jaar heen aan kunt zetten) soms een wachttijd geldt. Als je in dec bij FBTO verzekerd bent, en in januari ook, zie ik niet waarom je als nieuwe of terugkerendeklant gezien word - je bent gewoon nog steeds klant, en je past dus blijkbaar je verzekering aan. Je zet nl een module aan, en op die module zit een wachttijd.

(Ik heb toch wel goed begrepen dat je in 2013 alleen een basisverzekering had, en daar in 2014 een tandartsverzekering bij hebt genomen?)

ansepans67
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 feb 2014 17:00

Re: FBTO benadeelt trouwe klanten t.o.v. nieuwe klanten

Ongelezen bericht door ansepans67 »

Het klopt wel degelijk hoor dat er gebrekkige informatie is juist op de inlogpagina die te zien is voor zowel de bestaande als de nieuwe klanten van fbto.
Het betreft het overzicht van de verzekeringen die je als bestaande of als nieuwe klant krijgt.
Daarop kun je zelf de modulen aan en uit zetten.
Het is dan ook logisch dat je die pagina bestudeert wanneer je besluit een extra module aan of uit te zetten.
De informatie die je te zien krijgt op die inlogpagina, is te zien wanneer je op het vakje i toetst.
Vervolgens komt er een informatie pagina beschikbaar waarop inderdaad de wachttijden worden vermeld maar met geen woord wordt gerept over het feit dat je als bestaande klant te allen tijde 6 maanden moet wachten eer dat jouw module gaat gelden.
Helaas lig ik zelf ook in de clinch met fbto door deze nodeloze pagina en heb ze dan ook dringend maar vriendelijk verzocht, die bewuste pagina beter in te vullen, zodat klanten in het algemeen beter voorgelicht worden.
Hoe moeilijk kan het zijn? het is zo simpel...
Dit scheelt iedereen een hoop tijd en ergernis.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: FBTO benadeelt trouwe klanten t.o.v. nieuwe klanten

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ruudsan schreef:
GJvdZ schreef:Dit is geen discriminatie maar gewoon een nieuw verzekeringsproduct. Jij krijgt de vergoeding volgens de door jou "bestelde" verzekering. Wat ze aan een ander verkopen is niet relevant.
dus als mijn buurman hetzelfde per 1 januari afsluit, krijgt ie alles vergoed
en ik doe hetzelfde, maar krijg niets vergoed, is geen discriminatie???

het enige verschil is dat ik vorig jaar ook klant ben geweest en medio dec 2013 heb opgezegd.
en mijn buurman zat vorig jaar bij VGZ.

leg dat maar es uit aan de gewone burger.
Jij hebt niets te maken met wat jouw buurman krijgt. Het enige wat telt is waar jij je handtekening onder hebt gezet. FBTO zou ook zomaar aanvullende verzekering voor niks mogen aanbieden aan nieuwe klanten. Of het dubbele vragen.

frankin2014
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2014 16:32

Re: FBTO benadeelt trouwe klanten t.o.v. nieuwe klanten

Ongelezen bericht door frankin2014 »

Ook ik ben vandaag geconfronteerd en onaangenaam verrast met de volstrekt misleidende gang van zaken rondom de FBTO zorgverzekering en de aanvullende tandartsmodule. Ik ben sinds 2009 klant bij de FBTO zorgverzekering en dacht per 01-01-2014 voor de tandarts verzekerd te zijn, na deze module op tijd te hebben aangevinkt en waarvoor inmiddels twee maanden premie is betaald. Niet dus ! In de FBTO polisvoorwaarden staat nergens expliciet beschreven dat bestaande (lees: trouwe) klanten de module niet meteen kunnen gebruiken, ook niet als deze aanvullende verzekering, samen met de (nieuwe) basisverzekering op 01-01-2014 is ingegaan. Je zult begrijpen dat ik inmiddels een fikse KLACHT bij FBTO heb neergelegd hierover. Mocht deze klacht niet naar behoren worden opgelost, dan is dit mijn allerlaatste FBTO verzekeringsjaar geweest. Tevens ben ik voornemens om enkele FBTO premies te storneren. Kan ik daar de tandartsrekeningen van betalen !!! Die premies betaal ik dan later wel weer een keer terug. Ik ben het echt helemaal zat ! Frank.

witte angora
Berichten: 31973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: FBTO benadeelt trouwe klanten t.o.v. nieuwe klanten

Ongelezen bericht door witte angora »

frankin2014 schreef:Je zult begrijpen
Ik begrijp je klacht. Aan de andere kant, vond je hun reclame al die jaren wel realistisch? Als je een module nodig hebt klik je hem aan, heb je hem niet meer nodig, klik je hem uit.

Dan zou je dus kunnen zeggen: in maart moet ik naar de tandarts, 1 maart klik ik hem aan, na controle en behandeling mag de FBTO een eurootje of 200 aftikken, maar per 1 april klik ik hem weer uit, want dan heb ik hem niet meer nodig.

Sinterklaas, sprookjes, filantropisch...

frankin2014
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2014 16:32

Re: FBTO benadeelt trouwe klanten t.o.v. nieuwe klanten

Ongelezen bericht door frankin2014 »

Het gaat om de wachttijd, die bij het gelijktijdig afsluiten met de basisverzekering op 01-01 conform de polisvoorwaarden, bij de tandartsmodule niet zou gelden, alleen als je de module later in het jaar aanzet. Dat alleen nieuwe klanten geen wachttijd hebben, is natuurlijk volstrekt absurd. FBTO zegt tegen bestaande verzekerden dan met zoveel woorden. Je kunt aan het eind van het jaar beter bij ons weggaan en naar een andere zorgverzekeraar gaan, indien je in het nieuwe jaar gebruik wilt maken van een aanvullende module. Ze zijn overigens ook nog niet consequent, daar de fysio wel direct wordt betaald. Op deze module geldt ook een wachttijd van een half jaar.

Mallet
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 mar 2010 23:14

Re: FBTO benadeelt trouwe klanten t.o.v. nieuwe klanten

Ongelezen bericht door Mallet »

Ik heb mezelf ook wel eens verdiept in FBTO. Die reclames over het aan- en uitzetten van modules klinkt natuurlijk allemaal te mooi om waard te zijn en dat is het ook. Er zitten flink wat haken en ogen aan, wat ik op zich niet erg vind want ik ben gewend om alles uit te pluizen maar zo transparant als het klinkt is het niet. Je denkt misschien dat ze zich willen focussen op nieuwe klanten, maar ook die worden na het "handige" uitzetten direct geconfronteerd met een wachttijd. Aan de andere kant kan je natuurlijk nieuwe klanten niet de mogelijkheid bieden om geen tandartsverzekering af te sluiten die direct gaat uitkeren. Als ze dan ook een wachttijd zouden hanteren concurreren ze zichzelf weg.

Ruudsan
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2014 18:15

Re: FBTO benadeelt trouwe klanten t.o.v. nieuwe klanten

Ongelezen bericht door Ruudsan »

het was gewoon professioneler van FBTO geweest als je bij de inlogpagina zou kunnen zien dat je een wachttijd hebt. nu lijkt het dat je verzekerd bent, terwijl je dus bot vangt. Je moet dat zelf maar beredeneren uit de kleine lettertjes. Of er pas achter komen als je een nota indient. Mijn tandarts vond een wachttijd ook maar vreemd en ongebruikelijk. Je kunt trouwens wel degelijk de module gewoon uitzetten als je het niet meer denkt te gaan gebruiken. niks geen sprookje.

frankin2014
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2014 16:32

Re: FBTO benadeelt trouwe klanten t.o.v. nieuwe klanten

Ongelezen bericht door frankin2014 »

Inmiddels diverse FBTO medewerkers van de polisadministratie aan de lijn gehad en mails terug ontvangen. Op "dit niveau" binnen de organisatie een gesprek of discussie aangaan heeft geen enkele zin. Er wordt geen duimbreed toegegeven en je kunt net zo goed tegen een deur aanpraten. Zij voeren alleen maar uit en lepelen een standaard verhaal op, hetgeen hen door de beleidsmakers is ingefluisterd. Ik heb vandaag de nieuwe polisvoorwaarden nog eens bestudeerd en dan moet je echt goed zoeken en lezen.
Op slinkse wijze staan tussen de regels door inderdaad de wachttijd regels voor bestaande klanten die volgens mij nog steeds multi interpretabel zijn. Hier is bewust over nagedacht. Immers, in je eigen polisaccount wordt over de wachttijd voor bestaande klanten nogmaals met geen woord gerept. En dan zie je recent in TV programma's dat er door diverse zorgverzekeraars, met de nodige regelmaat, klakkeloos declaraties worden betaald, die door dubieuze zorgverleners dubbel zijn ingediend of waarvan je bij de hoogte van de ingediende declaraties de nodige vraagtekens kunt plaatsen. Tenenkrommend allemaal. Ik ben bang dat het een ongelijke strijd is en blijft tussen een individuele klant c.q. verzekerde en een (veel te grote) megalomane (zorg) verzekeraar. Enige oplossing dus: aan het eind van het jaar wegwezen daar. :evil:

Gesloten