Hallo allemaal,
Ik heb een fietsverzekering bij ENRA. Vorige week is mijn fiets gestolen, netjes aangifte gedaan, alles geen probleem.
Nu moet ik volgens de polisvoorwaarden bij dezelfde fietsenmaker een fiets kopen. Dit is om twee redenen vervelend:
*Elke motivatie bij de fietsenmaker om mij tegemoet te komen met een leuke korting o.i.d. is weg, want ik moet de fiets toch bij hem kopen.
*Bij mijn fietsenmaker staat geen enkele fiets die ik wil, en alles wat ik wil is niet op voorraad bij de leveranciers. Ik moet nu misschien erg lang wachten op een fiets.
Mag de verzekeraar mij echt dwingen de fiets bij dezelfde fietsenmaker te kopen?
Hartelijk dank voor de reacties!
Groet,
Bas
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Fietsverzekering: moet fiets bij zelfde winkel kopen
Re: Fietsverzekering: moet fiets bij zelfde winkel kopen
Hoe heet die verzekering exact? Enra heeft nogal wat verschillende fietsverzekeringen.
Het is "De nationale fiets verzekering" van ENRA.
Het staat duidelijk in de polisvoorwaarden hoor (die ik natuurlijk niet gelezen had...), mijn vraag is of het ook rechtsgeldig is om zoiets de eisen van de verzekerde.
Het is logisch dat je niet het verzekeringsbedrag cash krijgt, maar ik zou graag een mooie aanbieding kopen bij een andere fietsenmaker.
Groet,
Bas
Het staat duidelijk in de polisvoorwaarden hoor (die ik natuurlijk niet gelezen had...), mijn vraag is of het ook rechtsgeldig is om zoiets de eisen van de verzekerde.
Het is logisch dat je niet het verzekeringsbedrag cash krijgt, maar ik zou graag een mooie aanbieding kopen bij een andere fietsenmaker.
Groet,
Bas
Dit is rechtsgeldig. U heeft met het afsluiten van de verzekering met deze voorwaarde ingestemd. U heeft wel 4% prijsstijging per jaar meeverzekerd. Helaas zult u de vervangende fiets bij dezelfde fietsenboer moeten aanschaffen, anders "betaalt" de polis niet uit.
Het is trouwens een voorwaarde, die in elke fietsverzekering van ENRA zit.
Vladja
Het is trouwens een voorwaarde, die in elke fietsverzekering van ENRA zit.
Vladja
Beste Vladja,
Dank voor de reactie.
Dat je met een voorwaarde instemt, betekent nog niet dat deze rechtsgeldig is. Zo kan een huisbaas in het contract opnemen dat je de huurcomissie niet mag inschakelen, maar dat is onwettig zodat het toch mag.
Weet je echt zeker dat een verzekeraar een dergelijke voorwaarde mag stellen? Het is behoorlijk onnadelig voor de consument. Het heeft wat weg van koppelverkoop.
Groet,
Bas
Dank voor de reactie.
Dat je met een voorwaarde instemt, betekent nog niet dat deze rechtsgeldig is. Zo kan een huisbaas in het contract opnemen dat je de huurcomissie niet mag inschakelen, maar dat is onwettig zodat het toch mag.
Weet je echt zeker dat een verzekeraar een dergelijke voorwaarde mag stellen? Het is behoorlijk onnadelig voor de consument. Het heeft wat weg van koppelverkoop.
Groet,
Bas
Deze bepaling is niet strijdig met de wetgeving. Er zijn ook autoverzekeringen met specifieke voorwaarden, zoals voor ruiten naar Carglass (anders wordt het niet vergoed of hoog eigen risico). Schadereparatie bij bepaalde schadebedrijven, anders hoger eigen risico, geen leenauto etc.
Dit is geen koppelverkoop. Koppelverkoop is dat je bij de koop van een bepaald product verplicht bent een ander product te kopen. Bij aankoop van de fiets was je niet verplicht om deze fietsverzekering te kopen. Je hebt deze verzekering vrijwillig gekozen (waarschijnlijk op aanraden van de verkoper) en daarmee deze voorwaarde aanvaard. Hier is niets tegen te doen.
Dit is geen koppelverkoop. Koppelverkoop is dat je bij de koop van een bepaald product verplicht bent een ander product te kopen. Bij aankoop van de fiets was je niet verplicht om deze fietsverzekering te kopen. Je hebt deze verzekering vrijwillig gekozen (waarschijnlijk op aanraden van de verkoper) en daarmee deze voorwaarde aanvaard. Hier is niets tegen te doen.