LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] FORTIS overlijdensrisicoverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
schie

FORTIS overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door schie »

ik heb een anuiteitenhypotheek van Fortis ASR en een risicoverzekering afgesloten 3 jaar geleden. de premie van de verzekering heb ik 3 maanden niet betaald. toen ik onlangs de premie weer betaalde werd deze teruggestprt en verder niets meer gehoord. Wel had ik 2 maanden geleden een brief ontvangen waarin stond dat de voorwaarden zouden worden aangepast als ik niet betaalde. in de hypotheekakte staat niets over een verpanding volgens mij. Ben ik nu van die dure verzekering af??

kweenie

Re: FORTIS overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Je hebt blijkbaar alleen die orv afgesloten omdat het moest? En niet om ervoor te zorgen dat je nabestaanden niet met een te hoge schuld achterblijven? Tsja da's een keuze. Maar misschien dat een orv voor een deel van de hypotheek niet helemaal overbodig is.

Vaak is het zo dat een orv tegen een vaste jaarpremie gedurende de hele looptijd wordt gesloten. Als je jong bent heb je weinig risico, als je ouder wordt wordt dit veel hoger. Met een gelijkblijvende premie betaal je in het begin dus meer dan je risico, terwijl je aan het einde minder premie betaalt dan je risico.

Als de verzekeraar zegt dat de voorwaarden worden aangepast als je niet betaalt, dan betekent dat waarschijnlijk dat je verzekering stopt en dat er een nieuwe verzekeringspremie wordt bepaald als je weer wilt betalen. Die premie is dan dus gebaseerd op (in jou geval) een 3 jaar oudere startleeftijd en een 3 jaar kortere looptijd. Dat kan dan een fiks hogere premie betekenen. Het deel van de premie dat je die drie jaar had 'voorgeschoten' ben je dan kwijt. En als je hypotheekverstrekker het wel als eis stelt, dan zul je op een gegeven moment toch weer die dekking moeten hebben.

schie

Ongelezen bericht door schie »

het huis is wel in waarde gestegen, dus bij verkoop blijft er veel geld over. met een nieuw taxatierapport met overwaarde kan de hypotheekverstrekker toch geen orv eisen?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Hangt er vanaf hoeveel overwaarde je hebt en wat de geldverstrekker eist. Het kan zijn dat de geldverstrekker alles boven de 70% van de executiewaarde afgedekt wil zien en dan heb je dus wel een flinke overwaarde nodig.

Gerborgh

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Schie, als je van mening bent dat je woning in waarde is gestegen dan is het aan jou om dit aan de geldverstrekker aan te tonen. Met een beetje geluk wordt een actuele WOZ-waarde geaccepteerd en anders zal je op jou kosten een taxatie moeten laten verrichten.

Zomaar stoppen met de betaling van je risicoverzekering lijkt me niet verstandig: in het slechtste geval kan de geldverstrekker (als er in de hypotheekakte een overlijdensrisicoverzekering wordt geëist) de lening opeisen. En dat betekent dus dat je de hypotheek zal moeten aflossen.

Als er op je verzekering een verpanding is aangetekend zal de verzekeraar in ieder geval ook de geldverstrekker informeren over het uitblijven van je premiebetaling en het aanpassen/beëindigen van de dekking hierdoor.

Gesloten