LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Golden Duck Plan woekerpolis van Reaal?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Drambuie
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 sep 2009 13:08

Golden Duck Plan woekerpolis van Reaal?

Ongelezen bericht door Drambuie »

Ik heb een Golden Duck studie spaarplan dat nu tot uitkering komt.
18 jaar een maandelijkse inleg en een, op mijn leven, verzekerde gegarandeerde minimum uitkering met de mogelijkheid tot meeropbrengst uit het spaargedeelte.
De uitkering betreft een uitkering ineens of verdeeld over 5 jaartermijnen.
De opbrengst van het spaargedeelte was gekoppeld aan de rente op staatsobligaties.
Daarnaast was er dus sprake van een verzekerde gegarandeerde minimum uitkering die uitgekeerd wordt als de werkelijke opbrengst van het spaargedeelte bij expiratie lager is dan dit gegarandeerde bedrag.

Deze spaarverzekeringen zijn inmiddels bij Reaal ondergebracht.

Zonder toelichting gaat Reaal nu tot uitkering over van dit gegarandeerde bedrag, waarbij out of de blue, dit bedrag opeens lager wordt bij uitkering ineens.
Daarnaast weigert Reaal inzicht te geven in de werkelijke opbrengst en daarmee (/daarnaast) ook in de in rekening gebrachte kosten en verzekeringspremies.
Deze kosten zijn destijds niet benoemd en evenmin in de polis/ offerte beschreven net zo min dat het bij uitkering ineens om een lagere uitkering gaat.

Mag een verzekeraar weigeren de gevraagde informatie (werkelijke opbrengst, in rekening gebrachte kosten en verzekeringpremies) te verstrekken waardoor er geen inzicht in/controle op de opbrengst van deze (mogelijke woeker-)polis mogelijk is?

Drambuie
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 sep 2009 13:08

Re: Golden Duck Plan woekerpolis van Reaal?

Ongelezen bericht door Drambuie »

Naschrift: Vandaag alsnog een keurig overzicht van Reaal gekregen van de opbouw van het gespaarde en verzekerde kapitaal over de jaren, daaruit blijkt inderdaad dat in mijn geval het garantiekapitaal groter is dan het opgebouwde bedrag.

Wel zie ik nu voor het eerst hoe de maandelijkse inleg opgedeeld werd:
spaarpremie: 80,7%
risicopremie: 0,8%
Kosten: 18,6% !

Als men mij dit bij het afsluiten wel had verteld en ook nog had vermeld dat het uiteindelijke bedrag kleiner zou zijn bij uitbetaling ineens dan..........

Gesloten