LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Handel in verzekeringsnemers!

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Bertje15

Handel in verzekeringsnemers!

Ongelezen bericht door Bertje15 »

Ik zal vast niet de enige zijn:

Zo’n twintig jaar geleden heb ik met als tussenpersoon “mijn buurman” een vijf-tal verzekeringen afgesloten. Handig dacht ik alle verzekeringen via één tussenpersoon. Liep allemaal prima. Ik kreeg op tijd de aanpassingen/wijzigingen van de polissen door.

Echter mijn buurman ging met pensioen en droeg zijn zaken over aan een andere tussenpersoon. Deze tussen persoon werd weer overgenomen door Cinjee Advies. Een paar jaar geleden is de facturatie, van een deel, van de verzekeringen plots overgenomen door de Samenwerkende Assurantie Adviseurs. Zal allemaal wel goed zijn ……….. dacht ik.

Bij de uitzending van Radar over Cinjee Advies ging bij mij een lichtje branden. Daar liepen mijn verzekeringspolissen toch ook? Ik besloot toen mijn lopende verzekeringen toch eens nader te gaan bekijken, met de overweging deze elders onder te brengen.

Ik ben daartoe met de SAA in contact getreden.
De opstalverzekering, waarvan ik in de veronderstelling was dat deze bij Reaal liep, met als tussenpersoon SAA, blijkt niet meer bij Reaal te lopen maar door de SAA zelf te zijn overgenomen.
Zowel mijn inboedelverzekering als mijn aansprakelijkheidsverzekering zo stelde een medewerkster liepen niet meer via de SAA. En dat terwijl;
- de verzekeringsmaatschappij, waar de inboedelverzekering was afgesloten in een schrijven had
laten weten dat de SAA als tussenpersoon fungeerde.
- de premie van de aansprakelijkheidsverzekering door de SAA geïnd werd.

Later bleek dat mijn inboedelverzekering toch weer bij een andere tussenpersoon was ondergebracht. Ook moest de SAA toegeven zij voor mijn aansprakelijkheidsverzekering wel als tussenpersoon fungeert.

Het moge duidelijk zijn dat ik niet vrolijk word van deze situatie. Ik was in de veronderstelling dat ik alle polissen/verzekeringen bij één tussenpersoon had ondergebracht. Echter de realiteit blijkt anders! Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de tussenpersonen er een administratieve puinzooi van hebben gemaakt en mij als handelswaar hebben gebruikt.

Ik ben in ieder geval blij dat ik geen schade heb gehad. Op deze rompslomp zit je dan helemaal niet te wachten. Voor mij In ieder geval de hoogste tijd om mijn verzekeringen elders onder te brengen.
Ik wacht op dit moment de bevestigingen van de opzeggingen af, in de hoop dat dit goed gaat.

Frantic2

Re: Handel in verzekeringsnemers!

Ongelezen bericht door Frantic2 »

U bent nu echt iemand die eens de polissen moet oppakken en een uurtje door diverse websites heen moet om eens te kijken of het niet beter kan.... Independer b.v. Maar ook altijd op de maatschappijen googlen, Independer werkt nl lang niet met alle mij.

Bertje15

Re: Handel in verzekeringsnemers!

Ongelezen bericht door Bertje15 »

Zeg maar je hoor. Klopt ... die site heb ik ook bekeken is niets mis mee .... maar in hoeverre is Independer onafhankelijk? :lol: en werken niet vele verzekeraars met tussenpersonen?

Ik heb ook de site van de consumentenbond bekeken staan nuttige tips en kun je op een handige wijze de verschillende verzekeringen en combi's met elkaar vergelijken (alleen voor dit deel dien je lid te zijn).
In mijn situatie scheelt mij dit zeker 120 euro op jaarbasis en de polisvoorwaarden zijn beter dan voorheen. Alleen de verzekeringen hanteren verschillende opzegtermijnen. Misschien effe lastig als je het zelf doet....... maar er zijn ook verzekeraars die dat voor je willen regelen.

Maar nog even dit;
Om narigheid bij calamiteiten te voorkomen heb ik 20 jaar geleden mijn verzekeringen bij een tussenpersoon afgesloten. Ik heb al die jaren gedacht. ach.... die verzekeringen die heb ik goed afgesloten. Daar hoef ik mij geen zorgen over te maken. Maar tja.... dit blijkt dus niet zo te zijn.... Door de tussenpersonen is mijn pakket kennelijk in delen verkocht naar andere tussenpersonen. De opstalverzekering bij de ene tussenpersoon en mijn inboedelverzekeringen bij een andere tussenpersoon. Dus in geval van schade aan de woning dien ik met twee tussenpersonen te gaan overleggen welke schade door wie vergoed dient te worden.

Voor deze constructie heb ik dus nooit gekozen. Tot voor kort niet bij stil gestaan dat je door een dergelijke werkwijze, je extra werk op je hals haalt, als je het net niet kunt gebruiken !

Kennelijk heeft de overheid geen gedragregels opgesteld voor zowel de verzekeraars als tussenpersonen en moet je dus als consument goed in de gaten houden of een tussenpersoon wel/niet je polis aan een ander verkoopt! en welke consequenties dit dan heeft voor je thuissituatie..... voor mij in ieder geval een leermoment.

Gesloten