LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Heeft NN €500 extra verdiend met oversluiten lijfrentepolis?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Dennis2016

Heeft NN €500 extra verdiend met oversluiten lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door Dennis2016 »

Goedemorgen,

mijn vraag gaat over de datum afkoop van een lijfrentepolis.

in 2000 heb ik een lijfrente polis genomen bij Nationale Nederlanden omdat ik dacht dat dit verstandig zou zijn met het oog op de toekomst.
Afgelopen juni heb ik deze laten omzetten naar een bankspaarrekening.

In mei heb ik de gegevens verstuurd, en nadat ze op de afdeling zoek waren geraakt, heb ik het begin juni opnieuw ingediend. Op 12 juni is dit ontvangen en bevestigd door NN. Daarna heb ik ook een aantal maal telefonisch contact gehad. Er was in die periode nogal wat onrust ivm de Brexit en ik was benieuwd wat de datum afkoop zou zijn.
Dit kon men niet aangeven omdat die in de toekomst ligt. Drie maal heb ik een tussenstand van de waarde opgevraagd, en gelukkig was deze niet gekelderd, op deze toch al lucratieve polis ;-), maar zelfs een beetje gestegen. Alle keren is er expliciet vermeld dat de datum afkoop niet bekend is, en de laatste keer werd mij verteld dat het binnen nu en 2 weken afgekocht en omgezet zou worden. Tijdens het gesprek werd ik in de wacht gezet om het voor de zekerheid na te vragen. Dit werd toen nogmaals bevestigd.

Op 15 juli kreeg ik per post de bevestiging van omzetten, maar tot mijn verbazing met als datum afkoop 13 juni. Die waarde was een ruime 500 euro lager dan de laatste doorgegeven stand van 12 juli. Overigens was inmiddels de inleg van juli ook afgeschreven.

Volgens NN is het allemaal goed en volgens de regels verlopen en ben ik helaas 3 x (door verschillende medewerkers) verkeerd voorgelicht.

Feit is wel dat de polis niet op 13 juni is afgekocht en dat dit op 12 juli ook nog niet was gebeurt omdat ik de waarde toen heb opgevraagd. Betekent dat NN ruim 500 extra "verdiend" op deze oversluiting.

Is dit juist?
Laatst gewijzigd door Radar op 17 okt 2016 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast in verband met leesbaarheid / duidelijkheid.

Dennis2016

Re: Heeft NN €500 extra verdiend met oversluiten lijfrentepolis?

0 reacties, maar toch ... niemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt, en waarbij ook het gevoel heerst dat er met de datum 'gespeeld' is?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat zeggen de voorwaarden van de polis? Zonder dat te weten is het onmogelijk om te zeggen of hier iets raars is gebeurd of niet.

Zeker bij beleggingspolissen kan ik mij voorstellen dat in de polis is bepaald dat als rekendatum de datum wordt genomen waarop de papieren bij NN binnen zijn gekomen, of bv. de openingskoers de werkdag daarna. En niet de datum waarop een en ander werkelijk in de administratie is doorgevoerd.

Dennis2016

Bedankt voor de reactie. Er staat inderdaad dat de waarde na de dag van ontvangst bepalend is. Dat heb ik eerlijk gezegd niet eens gecheckt omdat ik het zo doorgekregen heb bij het telefonisch contact. Feit is dat de datum dus klopt.
Dat NN er voor kiest om het even te laten lopen is dus hun goed recht.

kweenie

Misschien dat er iets in de overeenkomst of de algemene voorwaarden staat over hoeveel tijd ze hebben, maar anders denk ik dat je voor de tussenliggende periode de wettelijke rente vergoed zou moeten krijgen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wettelijke rente is pas verschuldigd als nn in verzuim zou zijn. Ik zie niet waarom dat het geval zou zijn.

kweenie

Omdat dat mogelijk in de voorwaarden staat vermeld... Vaak is er afgesproken dat als ze meer dan bijvoorbeeld twee weken nodig hebben, er wettelijke rente wordt vergoed.

Moneyman

kweenie schreef:Omdat dat mogelijk in de voorwaarden staat vermeld...
kweenie schreef:Misschien dat er iets in de overeenkomst of de algemene voorwaarden staat over hoeveel tijd ze hebben, maar anders denk ik dat je voor de tussenliggende periode de wettelijke rente vergoed zou moeten krijgen.
Dan is het woord "moeten" wat te stellig :wink:

kweenie

Goed punt... had ik wat anders moeten formuleren.

Maar juist om discussies over te lange verwerkingstijd te voorkomen, staat nagenoeg altijd in de voorwaarden binnen welke tijd een en ander moet worden verwerkt en hoe de vergoeding is als het langer duurt. Dat ze dus niet oneindig kunnen rekken om van het rendement op het geld te kunnen profiteren.

Moneyman

Eens. De voorwaarden zijn sowieso de eerste plek om te zoeken naar je rechten.

Gesloten