LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Helderheid over dagwaarde auto

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
RaulDuke

Helderheid over dagwaarde auto

Ongelezen bericht door RaulDuke »

Beste mensen,

ik heb een andere auto gekocht en ik wil deze auto verzekeren. Nu heb ik via independer en premie.nl eens wat verzekeringen vergeleken. Wat me opvalt is dat de dagwaarde van de auto laag ingeschat wordt, als ik deze handmatig aan pas wordt de premie uiteraard duurder.

Twee vragen daarover:

1. Wat is nu de dagwaarde van mijn auto?
Onderstaande gegevens komen van de ANWB/Bovag, welke gegevens moet ik hebben?
Auto kopen: Richtprijzen: Bron:
bij een autobedrijf € 9.750,00 Anwb/Bovag koerslijst
bij een merkdealer € 10.150,00 Anwb Advies
van een particulier € 8.450,00 Anwb Advies

2. Welk nut heeft het aanpassen van de dagwaarde?
Stel: standaard wordt de dagwaarde op 6500 euro ingesteld en ik verzeker de auto tegen deze voorwaarde. Ik rijd de auto over 3 maand totall los, krijg ik dan de geldende dagwaarde (bovag koerslijst) of maximaal 6500 euro?

Alvast bedankt!

The Sandman

Re: Helderheid over dagwaarde auto

Ongelezen bericht door The Sandman »

U maakt een klein denkfoutje.

De aanschaf-/verkoopwaarde is geen dagwaarde!

Als men uw wagen op dagwaarde 6500 zet, dan krijgt U dat ook max vergoed. Anders zou U immers een mooi handeltje kunnen opzetten.

Voor de dagwaarde kan U het beste in de Audax-boekjes kijken. Dat is de beste insteek voor de dagwaarde.

RaulDuke

Ongelezen bericht door RaulDuke »

Dus ten aanzien van vraag 2:
Ik verzeker mijn auto voor een dagwaarde van 9000 euro, ik rijd mijn auto totall los en deze blijkt een dagwaarde van 9500 euro te hebben. Ik krijg dan, vanwege de poliswaarden die ik aanging, max 9000 euro?

Ten aanzien van vraag 1:
Wat is de definitie van dagwaarde? Is dat het bedrag dat ik nodig heb om een vergelijkbare auto te kunnen kopen? Wie kan me daar iets meer over vertellen, heeft iemand ervaring met het vaststellen van dit bedrag?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik ben het nog niet tegengekomen dat je zelf de dagwaarde aan kan passen. In het algemeen is dat volgens mij bepaald volgens puur het kijken naar merk, type, bouwjaar en km stand. Als uitzonderingen op die regel kan ik me nog wel voorstellen als je een bijzondere auto hebt, bv. een erg dure auto of een klassieker. Maar dan zul je volgens mij de waarde via een taxatierapport moeten aantonen.

Dagwaarde is volgens mij wat de handel voor jou auto zou geven, als je deze zou verkopen aan een handelaar. Dit is dus een stuk lager dan wat je een handelaar zou moeten betalen. Maar dat is ook logisch, omdat je geen 'winst' mag maken. Het zou niet zo moeten zijn dat je meer geld krijgt als je de auto in de prak rijdt dan als je de auto zou verkopen. Anders heb je kans dat mensen die de auto zouden willen verkopen, expres de auto in de prak rijden, omdat dat meer oplevert...

Gesloten