LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hema autoverzekering: enorme terugval schadevrije jaren

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
HansvdG888
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2013 22:34

Hema autoverzekering: enorme terugval schadevrije jaren

Ongelezen bericht door HansvdG888 »

Het staat niet in de algemene voorwaarden van de autoverzekering van HEMA, maar pas op. Bij 1 schade verloor ik maar liefst 12 (!) van mijn 20 schadevrije jaren en sta ik plotseling op 8. Op de website van Independer staat dat de gemiddelde terugval bij 1 schade 4-6 jaar is! Niet bij Hema dus.
Weliswaar zie je dat niet, want je zakt van bonus-malusschaal 20 naar trede 15. Pas bij het wisselen van verzekeraar wordt dit duidelijk! Dit is eigenlijk een soort oplichterij van Hema. Want bij het wisselen van verzekeraar wordt niet gekeken naar je bonus-malustrede, maar uitsluitend naar schade vrije jaren.
Op mijn klachten wordt gereageerd met: u mag bij 0 schadevrije jaren instappen op B/M trede 7, daarom zakt u bij een schade 5 + 7 = 12 jaar. Dit staat niet in de voorwaarden en mag volgens mij dan juridisch ook niet. Ik ga daar nog mee verder.
Wees gewaarschuwd!

witte angora
Berichten: 31973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hema autoverzekering: enorme terugval schadevrije jaren

Ongelezen bericht door witte angora »

HansvdG888 schreef:Dit staat niet in de voorwaarden en mag volgens mij dan juridisch ook niet. Ik ga daar nog mee verder.
Prima idee. Zet je het eindresultaat hier ook even neer? Hebben we eindelijk iets waar we op terug kunnen vallen als mensen met iets soortgelijks komen. Scheelt weer een hele hoop welles-nietes gedoe van wannabe-juristen hier.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Hema autoverzekering: enorme terugval schadevrije jaren

Ongelezen bericht door Byob »

Dit is inderdaad een hele kromme regel die ik eerder heb meegemaakt bij een andere maatschappij.

Op het moment iemand voldoende schadevrije jaren heeft om in de hoogste trede te komen, in uw geval 20 jaar, trekt men daar de inschalingstredes vanaf, in dit voorbeeld 7 treden.

Blijkbaar telt de verzekeraar op de achtergrond niet door boven de trede 20. En wordt er bij beëindiging een simpele rekensom gemaakt, einde polis trede 15, bij aanvang 7 treden gekregen maakt dat u 8 schadevrij jaren heeft.

Dat er bij aanvang die 7 treden niet nodig waren om ook op trede 20 te komen wordt verder niet naar gekeken.

Zo heeft iemand die in de zelfde situatie met 13 schadevrije jaren begint ook na 1 schade nog 8 jaar over, en daar klopt de berekening dan wel, maar zodra iemand meer dan 13 schadevrije jaren heeft is hij de pineut. Ik vraag mij dan ook nog af wat er gebeurt was als u geen schade had gehad en over had willen stappen, iedereen die bij Hema op trede 20 staat, maar al meer dan 13 jaar schadevrij rijdt komt daar dan weg met 13 schadevrije jaren???

Succes met het verdere vervolg hiervan.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Hema autoverzekering: enorme terugval schadevrije jaren

Ongelezen bericht door Lisare »

@HansvdG888

Je verhaal klopt niet.

Begin verzekering met 13 schadevrije jaren + starttrede 7 = trede 20

Door schade terugval naar 8 schadevrije jaren + starttrede 7 = trede 15

Je terugval is dus 5 schadevrije jaren en dat is marktconform.

Als je overstapt krijg je immers ook weer een inschaling van de starttrede + 8 schadevrije jaren.

@Byob

Schadevrije jaren tellen gewoon door. Heb je dus 20 schadevrije jaren dan blijft de maximale trede 20 in dit voorbeeld maar je schadevrije jaren lopen gewoon door. De korting loopt echter niet meer op. Bij overstappen krijg je de werkelijke schadevrije jaren echter wel mee.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Hema autoverzekering: enorme terugval schadevrije jaren

Ongelezen bericht door Byob »

@Lisare

Ik heb het echt zelf ook eens zien gebeuren bij een andere verzekeraar (is alweer even geleden, en ben niet meer 100% zeker van welke maatschappij dit was, dus zal deze hier ook niet noemen), deze houden dus niet bij waarmee je begint (alleen om je trede te bepalen voor opmaak van de polis), wat er tussentijds gebeurt, en wat men aan roydata dient te verstrekken aan informatie maar redeneren heel simpel bij beëindigen van de polis:

Trede bij beëindiging is 15, je hebt van ons bij aanvang 7 treden gekregen, dus er zijn 8 schadevrije jaren.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Hema autoverzekering: enorme terugval schadevrije jaren

Ongelezen bericht door Lisare »

@Byob

Incidenten zullen er altijd zijn. Daarop sturen lijkt me niet verstandig. Het door mij geschetste is de standaardregeling. Dat het af en toe anders gaat zou heel goed kunnen maar is niet representatief voor de meerderheid.

Veelal gebeuren dergelijke zaken overigens bij de "goedkope" aanbieders.

Willem V
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2014 11:41

Re: Hema autoverzekering: enorme terugval schadevrije jaren

Ongelezen bericht door Willem V »

Hallo,
Ik heb hetzelfde meegemaakt en een klacht ingediend, gewezen op wat er letterlijk in de voorwaarden staat en ze hebben mijn schadevrije jaren correct gecorrigeerd. Er is wel bijgezegd dat dit de volgende keer niet meer zou gebeuren. Daarop heb ik geantwoord dat ze dan hun voorwaarden aan moeten passen. In de voorwaarden staat nl. dat er terugval is in schadevrije jaren corresponderend met het aantal tredes dat je terugvalt. Dat lijkt mij ook normaal, maar dat is zeker niet gebruikelijk. Het is wachten op een echte klantvriendelijke verzekeraar.
Groeten,
Willem

Gesloten