LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] het rijden in een auto van iemand anders

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
kooppie

het rijden in een auto van iemand anders

Ongelezen bericht door kooppie »

Regelmatig rijd ik in de auto van iemand anders.
Gisteren werd ik getipt door iemand dat het nog al riskant is als ik daarbij een ongeval krijg met blik of persoonlijke schade.
Hoe zit dit?
Gaat dat via de autoverzekering van mij of de eigenaar van de auto, gaat dit via mijn WA?
Wat is er nou riskant aan het rijden in andermans auto?
:roll:

Gegroet kooppie

Byob

Re: het rijden in een auto van iemand anders

Ongelezen bericht door Byob »

Even iets uitelkaar halen.

Een W.A. verzekering is voor de auto, deze is namelijk Wettelijk verplicht.

De w.a. verzekering van u, zal u uw aansprakelijkheidsverzekering particulier (AVP) mee bedoelen, deze heet in de volksmond wel w.a. verzekering, maar is bij wet niet verplicht.

Schade die u rijdt met de auto van een ander is niet te verhalen op uw AVP. De andere partij leent de auto met toestemming uit (mag ik hopen :D ), en deze eigenaar heeft de auto minimaal W.A. verzekerd.

Rijdt u nu een schade met die auto, schuld of geen schuld, zal de autoverzekering van de eigenaar van de auto de schade in behandeling nemen.

Is het uw schuld, zal de korting in de polis mogelijk aangepast worden, dit is niet bij u te verhalen op een verzekering.

Hoe u dit onderling regelt is aan u.

Riskant zou het kunnen worden als de maatschappij erachter zou komen dat u de regelmatige bestuurder bent, en dat ze dit ook hadden willen weten, als ze daarmee een ander risico zouden lopen dan als de eigenaar de regelmatige bestuurder is. Bijvoorbeeld door uw schadeverleden o.i.d.

Gesloten